پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۵۶۵۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی می‌گوید: من به شخصه از تصمیم دانشگاه آزاد برای دعوت بکار مجدد برخی اساتید اقناع نشدم. من اعتقاد دارم اگر دانشگاه آزاد می‌خواهد نشان دهد که در دعوت بکار مجدد این اساتید، روی به روابط نیاورده باید شاخص‌ها و ملاک‌های خود را علنی اعلام کند تا بر همگان و مخصوصاً دانشجویان ثابت شود که اعمال سلیقه‌ای در کار نبوده است.

شعارسال: موضوع بازنشستگی اساتید به عنوان یک چالش بحث‌برانگیز مطرح بوده است؛ عده‌ای معتقد بودند در این تصمیمات، نهادهایی غیرعلمی اعمال نظر می‌کردند، عده‌ای دیگر می‌گفتند هر فردی تا سن خاصی کارایی دارد؛ اکنون که قانون منع بکارگیری بازنشستگان در یک قدمی تصویب نهایی است، موضوع رنگ و بوی دیگری به خود گرفته زیرا این قانون راه تدریس را بر همه استادان بازنشسته می‌بندد. اخیراً اخباری به گوش رسیده که دانشگاه آزاد تعدادی از اساتید بازنشسته را دوباره دعوت بکار کرده، دعوتی که به ظن جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نماینده رشت فاقد شاخص و معیارهای معینی است.

غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی می‌گوید: با اینکه همه اساتید، بازنشسته شوند، مخالفم؛ زیرا برخی چیز‌ها سرمایه است. یکی از قشر‌هایی که باید در حفظ آن کوشش کرد، اساتید دانشگاه‌ها هستند. معتقدم می‌توان ۵ تا ۱۰ درصد اساتید برجسته را پس از دوران بازنشستگی به کار گرفت. از قرار معلوم دانشگاه آزاد تعداد کمی از اساتید بازنشسته را دعوت به کار کرده و موضوع حائزاهمیت این است که در انتخاب این افراد اعمال سلیقه شده است. از نظر من باید برای دعوت به کار اساتید بازنشسته، شاخص و معیار داشت. اگر در این زمینه، شاخص‌ها بر اساس عدالت باشد دیگر اعمال سلیقه جایگاهی نخواهد داشت و می‌توانیم امیدوار باشیم که اساتید خبره دوباره به کرسی دانشگاه برگردند. اگر استاد‌های بادانش و کاربلدی که بازنشسته شدند دوباره به کلاس‌های درس برگردند، هم به نفع دانشجو و هم به نفع دانشگاه است.

نماینده رشت در پاسخ به اینکه تصمیم اخیر دانشگاه آزاد سیاسی بوده یا خیر، بیان کرد: به نظر من برخی اساتیدی که در دانشگاه آزاد دوباره دعوت به تدریس شدند، صلاحیت برگشتن مجدد را نداشتند و در این بازگشت، نقش روابط بسیار پررنگ بوده است. از طرفی اساتید خبره که کاملاً صلاحیت تدریس مجدد را داشتند دعوت به کار نشدند. حقیقتاً من به شخصه از تصمیم دانشگاه آزاد اقناع نشدم. اعتقاد دارم اگر دانشگاه آزاد می‌خواهد نشان دهد که در دعوت بکار مجدد برخی اساتید، روی به روابط نیاورده باید شاخص‌ها و ملاک‌های خود را علنی اعلام کند تا بر همگان و مخصوصاً دانشجویان ثابت شود که اعمال سلیقه‌ای در کار نبوده است.

جعفرزاده تصریح کرد: از نظر من به مرور باید قانون منع بکارگیری بازنشستگان اصلاح شود و نباید افراط و تفریط بر تصمیمات ما اثرگذار باشد. اینکه گفته شود هیچ فردی پس از بازنشستگی دعوت بکار نشود، کاملاً اشتباه است. بعضی چیز‌ها سرمایه است. مثلاً استادی که ۳۰ سال به بهترین شکل تدریس کرده و همه از دانشی که او از خود ارائه داده راضی بودند را نباید کنار گذاشت. امروز بعضی از مقاطع تحصیلی ما محتاج استادان باتجربه و مسلط است و استادی که ۳۰ سال در این زمینه زحمت کشیده و رزومه‌اش بر همه روشن شده را نباید به واسطه اینکه دوران خدمتش تمام شده از کار، بیکار کرد.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد نهادی تماماً دولتی نیست، گفت: به نظر می‌رسد که دانشگاه آزاد می‌تواند این تصمیمی که اخیراً گرفته را دنبال کند، اما اگر قرار باشد که اساتید دانشگاه‌های سراسری هم به مانند دانشگاه آزاد دعوت بکار شوند نیازمند تغییر در قانون منع بکارگیری بازنشستگان هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارکرد مراکز علمی با بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌های دیگر متفاوت است و باید روش و منشی دیگر در آن اعمال شود. استادی که ۳۰ سال تجربه کسب کرده و از دل تدریس او دانشجویان ممتازی وارد جامعه شدند را باید بها داد، زیرا تجربه چنین فردی، بسیار گرانسنگ است و به نوعی او بعد از ۳۰ سال به نقطه شکوفایی کار خود رسیده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد24، تاریخ انتشار: 22شهریور1397 ، کدخبر: 145701: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
به هر حال باید قوانینی باشه. نباید چون دانشگاه آزاده که سلیقه ای عمل کنن.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین