پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۵۷۲۷۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
درصورتی که یک دانشجو تمام واحد‌های خود را بار اول با نمره قبولی بگذارند و شهریه در سال‌های بعد هم افزایش نیابد، برای دریافت مدرک کارشناسی، دست‌کم باید بیش از ٢٠ میلیون پرداخت کند. این عدد البته برای مقطع کارشناسی ارشد تا بیش از١٦ میلیون هم می‌رسد. گرفتن مدرک دکتری از دانشگاه آزاد، اما حساب و کتاب متفاوتی دارد و در کمترین حالت ممکن، باید بیش از ٧٦ میلیون هزینه کرد.
شعارسال:درصورتی که یک دانشجو تمام واحد‌های خود را بار اول با نمره قبولی بگذارند و شهریه در سال‌های بعد هم افزایش نیابد، برای دریافت مدرک کارشناسی، دست‌کم باید بیش از ٢٠ میلیون پرداخت کند. این عدد البته برای مقطع کارشناسی ارشد تا بیش از١٦ میلیون هم می‌رسد. گرفتن مدرک دکتری از دانشگاه آزاد، اما حساب و کتاب متفاوتی دارد و در کمترین حالت ممکن، باید بیش از ٧٦ میلیون هزینه کرد.


محمد باقرزاده اگرچه روزگاری نه‌چندان دور، دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاه پولی ایران بود اما چندسالی است که به‌سختی می‌توان دانشگاه یا رشته‌ غیرپولی در ایران پیدا کرد و حالا دانشگاه‌های دولتی هم تبدیل به رقیب جدی برای نخستین دانشگاه پولی ایران شده‌اند. پولی‌سازی آموزش دانشگاهی در ایران تا جایی پیش رفته که براساس آخرین اطلاعات، در سال تحصیلی جدید بیش از 80 درصد کدرشته‌های دانشگاه‌های ایران، از متقاضیان، شهریه دریافت خواهند کرد. در این بین اما دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان نخستین و بزرگترین دانشگاه پولی ایران، همچنان روند صعودی شهریه‌های خود را حفظ کرده که با توجه به بحران اقتصادی این روزهای ایران به نظر می‌آید در سال تحصیلی پیش‌رو، بسیاری از خانواده‌های ایران امکان ثبت‌نام فرزندان خود در این دانشگاه را نخواهند داشت. در ادامه، حداقل شهریه‌ای که دانشجویان کارشناسی، ارشد و دکترا باید برای تحصیل و دریافت مدرک در این دانشگاه پرداخت کنند، بررسی شده است.
شهریه دانشگاه آزاد در سال ۹۷ چقدر افزایش می‌یابد؟
در سال‌های گذشته و با رشد دوره‌های شبانه و پردیس‌های مربوط به دانشگاه‌های دولتی، افزایش ظرفیت‌های دانشگاه پیام‌نور و همچنین توسعه دانشگاه علمی و کاربردی میزان استقبال از دانشگاه آزاد کاهش یافته چرا که به طور متوسط شهریه‌ این دانشگاه کمتر از دانشگاه آزاد است. کاهش میزان استقبال از دانشگاه آزاد و سقوط تعداد دانشجویان بزرگترین دانشگاه خاورمیانه اما منجر به توقف روند صعودی شهریه این دانشگاه نشده و آن‌طور که سرپرست کنونی هم گفته، سال تحصیلی پیش‌رو هم شاهد افزایش شهریه خواهیم بود. درباره میزان این افزایش، پیش از این محمد مهدی طهرانچی بخشنامه‌ای برای تمام مقاطع تحصیلی ابلاغ کرده که براساس آن، میزان شهریه به طور متوسط 5/12 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این بخشنامه شهریه ثابت و متغیر دانشجویان را به صورت زیر اعلام می‌کند: «مبلغ شهریه برای دانشجویان ورودی سال 1396 و ما قبل آن بر اساس شهریه‌ای است که در سال 96 پرداخت کرده‌اند و در سال تحصیلی جدید شهریه آنان افزایش نخواهد داشت همچنین شهریه متغیر برای دانشجویان ورودی 96 و ماقبل آن به این صورت است که هر یک از دانشجویانی که در زمان مقرر انتخاب واحد کرده باشند افزایش 10 درصدی شهریه را خواهند داشت و دانشجویانی که در خارج از زمان مقرر انتخاب واحد را انجام داده باشند با 5/12 درصد افزایش شهریه مواجه می‌ شوند.» علاوه‌براین نرخ شهریه ثابت و متغیر دانشجویان جدید‌الورود رشته‌های غیرپزشکی در تمام مقاطع تحصیلی با حداکثر افزایش 5/12درصدی بر اساس مجوز استان تعیین می‌شود .
بر اساس این افزایش و درصورتی که یک دانشجو تمام واحدهای خود را بار اول با نمره قبولی بگذارند و شهریه در سال‌های بعد هم افزایش نیابد، برای دریافت مدرک کارشناسی، دست‌کم باید بیش از 20 میلیون پرداخت کند. این عدد البته برای مقطع کارشناسی ارشد تا بیش از16 میلیون هم می‌رسد. گرفتن مدرک دکتری از دانشگاه آزاد اما حساب و کتاب متفاوتی دارد و در کمترین حالت ممکن، باید بیش از 76 میلیون هزینه کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار27شهریور 97، کدخبر: 374478،www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
دانشگاهای دولتیم تا میتونن به بهونه های مختلف ژول میگیرن چه برسه ازاد و بقیه :/م.ق75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
ا.ف75
واقعا بعد از گرفتن مدرک در دانشگاه ازاد بعد از چند سال با اون مدرک میتونن این پول رو در بیارن؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
واقعا در مورد دانشگاه های دولتی هم این معضل هست. چرا کسی که داره دانشگاه دولتی شبانه درس میخونه ترمی یک میلیون شهریه بده؟ تازه سختگیری های دانشگاهم تحمل کنه
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
مردم مجبورن مگه باباین رقم ها درس بخونن البته تو این دوره زمونه درس خوندن هم فایده نداره م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
حالا خوبه هیچ کاری براشون نیست و کیفیت آموزشی پایینه
س.ق76
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین