پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۴۳۶۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۴
در پی ابلاغ بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نرخ شهریه سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی،‌ دانشجویان علوم پزشکی این دانشگاه در تماس‌های مکرر با ایسنا ضمن اعتراض به این موضوع، افزایش شهریه‌های این دانشگاه را مغایر با قانون و عدالت آموزشی خواندند.

شعارسال: طی روزهای گذشته بخشنامه نرخ شهریه سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برای رشته‌های تحصیلی غیرپزشکی و علوم پزشکی از کاردانی تا دکتری تخصصی توسط رییس دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد. در پی ابلاغ این بخشنامه پیام‌های زیادی از سوی مخاطبین ایسنا در اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ شهریه ثابت و متغیر این دانشگاه ارسال شد.

"مریم" دانشجوی دانشگاه آزاد رشته پزشکی، ورودی ۹۳ دانشگاه آزاد در پیامی اظهار کرد: واقعا این افزایش قیمت از توان پرداخت خانواده من خارج است...اگر در جریان بودم  که تا این حد هزینه‌های دانشگاه آزاد زیاد است، این دانشگاه را برای تحصیل انتخاب نمی‌کردم. واقعا ظلم است که بعد از سه سال درس خواندن در رشته پزشکی هزینه‌ها اینطور افزایش پیدا کنند و  هزینه ۴میلیون تومانی حدود ۱۲میلیون تومان بشود.

انتظار می‌رفت با آمدن مدیران جدید بخشی از بار شهریه دانشجویان کم شود

"امیر" یکی دیگر از دانشجویان در پیامی اظهار کرد: حتما از افزایش نجومی، غیرعادلانه، غیرقانونی و غیر عرفی شهریه رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی مطلع شده‌اید ولی شاید از اعتراض شدید دانشجویان این رشته نسبت به این افزایش غیرمنتظره بی‌اطلاع باشید.

لازم به ذکر است این افزایش بی‌سابقه شهریه رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی درحالی دانشجویان را در شوک فرو برده که انتظار میرفت با روی کار آمدن مدیران جدید این دانشگاه اندکی از فشار شهریه بر دانشجویان پزشکی که عمدتا از قشر متوسط جامعه هستند برداشته شود.

این افزایش شهریه اگر برای دانشجویان ورودی جدید بود شاید توجیه داشت اما برای ورودی‌های قبلی که با توجه به شرایط اعلامی قبل به این رشته وارد شده‌اند توجیهی ندارد. به این وسیله ضمن اعلام اعتراض شدید خود نسبت به این افزایش غیرمنتظره، خواهشمندم این اعتراض را در رسانه خود درج کنید تا شاید با اطلاع رسانی همگانی بتوانیم قدمی مثبتی برداریم. 

"حمید" دانشجوی ترم آخر دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد تهران نیز در این خصوص گفت: هر ترم حدود بیست درصد افزایش شهریه متغیر داشتیم، در حالی که همه مواد و وسایل و حتی تا دستکش‌ها و ماسک‌های بخش‌ها هم با هزینه خود دانشجویان خریداری می‌شود و دانشگاه هیچ هزینه‌ای در این موارد بر عهده نمی‌گیرد! حالا طبق اخباری که منتشر شده، این ترم شهریه از حدود ترمی ۴ میلیون تومان به حدود ۱۲ میلیون تومان می‌رسه، چه منطقی پشت این افزایش سه برابری شهریه است، نرخ تورم در عرض این مدت چقدر بوده که دانشگاه نیاز به چنین افزایشی در شهریه پیدا کرده، دانشگاهی که تنها هزینه‌ای که برای دانشجو می‌پردازد هزینه آب و برق و حقوق اساتید است و در سایر موارد همه هزینه‌ها را خود دانشجویان متقبل می‌شوند.

افزایش شهریه نباید شامل دانشجویان ورودی سال های قبل شود

در پیام دیگری یک دانشجوی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اصفهان نوشته است: من با رتبه‌ای که در کنکور کسب کردم می‌توانستم در دانشگاه  پردیس بین‌المللی تهران که شهر محل سکونت خودم بود وارد شوم. ولی به دلیل اینکه نمی‌توانستم هزینه تحصیل در دانشگاه بین‌المللی را بپردازم و رتبه‌ام ۱۴۰۰ بود و عاشق رشته‌های علوم پزشکی بودم ناچارا قبول کردم که دوری از خانواده را تحمل کنم و به شهر دیگری بروم تا رشته مورد علاقه‌ام را دنبال کنم، اما حالا بعد از دو سال شهریه ‌ها تا این حد زیاد شده است. بیشتر دانشجویان با پرداخت این شهریه‌های سنگین مشکل دارند و حتی بعضی از افراد ممکن است به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه از تحصیل بدهند.

وی اضافه کرده: این در حالیست که امکانات دانشگاه آزاد خیلی کمتر از دانشگاه‌های دولتی و پردیس بین‌الملل هست و دلیلی وجود ندراد که این اندازه هزینه کنیم؟ ضمن اینکه برای دانشجویانی که ورودی قدیم هستند راه برگشتی هم نیست. ای‌کاش حرف ما را به مسئولین برسانید که چرا وقتی قانونی را ایجاد می‌کنند به دانشجویان فکر نمی‌کنند.

یکی دیگر از دانشجویان با بیان اینکه اخیرا هیئت امنای دانشگاه آزاد با مصوبه‌ای سعی کرده شهریه ورودی‌های سال‌های قبل رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد را با شهریه پردیس بین‌الملل دانشگاه‌های دولتی برابر کنند که موجی از اعتراضات و نگرانی را در بین دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد و خانواده‌هایشان ایجاد کرده است اظهار داشت: در بین رشته‌های مختلف دانشگاهی همیشه رشته‌های علوم‌ پزشکی از آنجا که با جان و روان مردم جامعه سروکار دارند جایگاه ویژه‌ای دارند. مسلما فراهم ساختن شرایطی که امکان آموزش هر چه بهتر و با کیفیت‌تر این دانشجویان را ایجاد کند باید از اولویت‌های مسئولان آموزش کشور باشد. اما با تصویب این افزایش هزینه‌های ناعادلانه و غیر متعارف، امنیت روانی دانشجویان علوم پزشکی مختل شده و خانواده‌های ناتوان از حمایت فرزندان، بار روانی مخربی را به جامعه القا می‌کنند.

شهریه ۴ میلیون تومانی، به ۱۲ میلیون تومان رسیده است

"امیر حسین" دانشجوی دیگری در پیام ارسالی خود گفته است: با توجه به شهریه‌ای که از دانشجویان می‌گیرند اصلا امکانات مناسبی برای آزمایشگاه‌ها و واحدهای عملی وجود ندارد و این افزایش شهریه‌ها فقط موجب تحت فشار قرار گرفتن خانواده‌هایی می‌شود که با برآورد هزینه شهریه نرمال دانشگاه آزاد، اقدام به فرستادن فرزندانشان به این دانشگاه کردند.

اگر قرار به افزایش غیر عاقلانه شهریه‌ها بوده، باید هنگام ثبت نام اطلاع رسانی می‌شد نه این که در میانه تحصیل به صورت ناگهانی این فشار مالی را به خانواده‌های دانشجویان که اکثرا خانواده‌های کارمند و از قشر متوسط هستند، وارد کنند.

وی ادامه داده است: پرداخت ۴ میلیون تومان شهریه هم برای ما دانشجویان سخت بود و اینکه این مبلغ سه برابر شود و  افزایش پیدا کند و ۱۲ میلیون تومان برسد و این واقعا ظلم بزرگی است.

شخص دیگری که خود را پدر یکی از دانشجویان معرفی کرده در خصوص افزایش شهریه دانشگاه آزاد گفته است: بنده یک کارگر هستم و دخترم دانشجوی سال پنجم پزشکی تا حالا با همین شرایط فعلی با فروش منزل و اندوخته خود از پس هزینه‌های مربوطه به دانشگاه آزاد برآمدم و با این افزایش شهریه چطور میتوانم شرمنده فرزندم و مجبور به ترک تحصیلش نشوم.  این عدالت نیست و انتهای بی وجدانی دست اندرکاران است .

یک دانشجوی داروسازی در واحد علوم دارویی تهران نیز در این رابطه گفته است: با وجود هزینه سنگینی که برای دانشگاه آزاد پرداخت می‌کنیم اما کیفیت برگزاری کلاس‌های این دانشگاه بهتر نمی‌شود، بطوریکه ترم گذشته آزمایشگاه ما حدود ۱۰ دستگاه فشارسنج داشت که بیشتر این دستگاه‌ها خراب بودند و نیاز به تعمیر داشتند. متاسفانه در یک کلاس بیش از ۱۰۰ دانشجو حضور دارد و به جای اینکه به فکر یاد گرفتن درس باشیم به فکر نفس کشیدن و پیدا کردن جا برای نشستن هستیم.

وی ادامه داد: ما ترجیح می‌دهیم در منزل درس بخوانیم تا اینکه وضعیت کلاس‌های شلوغ را تحمل کنیم. این شرایط در حالی است که این هزینه‌های گزاف از دانشجویان دریافت و جای سرمایه‌گذاری در تامین کیفیت آموزشی در جهت معماری دانشگاه به کار گرفته می‌شود. انتظار داریم مسئولین به این نکته توجه کنند که افزایش شهریه‌های دانشجویان را با مشکل مواجه می‌کند . من افرادی را می‌شناسم که بابت پرداخت هزینه دانشگاه با وجود درس‌های سخت و طاقت فرسا در جاهای مختلف کار می‌کنند تا بتوانند ادامه تحصیل دهند. متاسفانه این وضعیت دور از عدالت علوی و اسلامی هست.

روز ثبت نام به ما گفتند شهریه تنها تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد

"زهرا" یکی دیگر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاداسلامی در پیام ارسالی اظهار داشته است: روزی که ما در دانشگاه ثبت نام کردیم به ما گفتند که شهریه نهایتا ۱۰ تا ۱۵ درصد اضافه می‌شود در حالیکه در حال حاضر با افزایش سه برابری شهریه در این دانشگاه مواجه هستیم و توان پرداخت آن را نداریم.

"سجاد" دانشجوی دیگر دانشگاه آزاد در این زمینه گفت: سالی که برای ثبت نام در دانشگاه آزاد اقدام کردم اولین سوالی که  از مسئولان دانشگاه داشتم این بودکه در طول  ۶ سال چقدر هزینه باید کرد؟ روز اول به ما  گفته شد کل هزینه ۳۰ میلیون می‌شود و شهریه ثابت تغییری ندارد و شهریه متغیر نیز در سال ۱۰ تا  ۱۵ درصد تغییر می‌کند و  پدر من که کارمند است با توجه به هزینه‌ها و درآمد خود تصمیم گرفت می‌تواند این هزینه را پرداخت کند. اما در حال حاضر با گذشت ۸  ترم و دادن هزینه‌های بالا، اکنون دیگر توان پرداخت این همه افزایش شهریه را ندارم.

وی در ادامه نوشته است: این تغییر باید برای ورودی جدید باشد که ایا توان مالی دارند که وارد این رشته ها شوند یا نه.  و نباید برای ورودی‌های قدیم این افزایش اتفاق بیافتد. در حالی که با حضور هر رییس جدیدی در دانشگاه قوانین و مقررات جدیدی آمد که ما را دچار مشکل کرد و این درست نیست که در مناطقی که دانشجو حاضر به تحصیل نیست ۵۰ درصد تخفیف بدهند و بخواهند از طریق افزایش شهریه علوم پزشکی هزینه را جبران کنند.

"زهرا" دانشجوی رشته داروسازی نیز در این رابطه اظهار می‌دارد: هر سال افزایش شهریه در دانشگاه ما مسئله‌ساز بود اما وقتی جدی‌تر و حساس‌تر شد که سال تحصیلی قبل مقداری افزایش شهریه تحت عنوان افزایش ١٥ درصدی شهریه ثابت که بسیار خنده‌دار است. چرا که همانطور که از اسمش پیداست شهریه ثابت است و نباید تغییر کند و در پی آن در افزایش شهریه متغیر هم داشتیم که با اعتراض شدید رو به رو شد اما نه تنها هیچ کس پاسخگو نبود بلکه با اهانت به دانشجو و شخصیت دانشجویان رو به رو شد ، اما این بار ظلم و ستمی فاحش به قشر دانشجو و خانواده آنها روا شده. لطفا صدای مارا به کسی که گوش شنوا دارد برسانید.

یکی دیگر از مخاطبان نیز اظهارکرد: طبق بخشنامه دانشگاه آزاد ظاهرا قرار شده است شهریه‌های دانشگاه آزاد، حتی برای افرادی مثل ما که ورودی قبل هستیم با شهریه واحدهای خودگردان یکی کنند. به معنای دقیق‌تر اینکه شهریه ما ۸۰ درصد شهریه واحدهای خودگردان می‌شود و این یعنی شهریه فعلی افزایش زیادی پیدا خواهد کرد و اگر نخواهیم بگوییم این کار غیر قانونی است حتما غیر عرفی و به شدت ناعادلانه است و در تمامی ۳۰ سال عمر دانشگاه آزاد این مساله سابقه نداشته است.

"هلیا" دانشجوی دیگری در این رابطه می‌گوید: من به عنوان یک دانشجوی پزشکی واقعا با این افزایش شهریه مخالفم و وقتی ما آمدیم این دانشگاه یک قراردادی امضا کردیم و قرار نبود وقتی دانشجوی این دانشگاه هستیم به طور ناگهانی این مقدار به شهریه ما اضافه شود. کجای دنیا در عرض یک سال شهریه از 7 میلیون تومان به 13 میلیون می رسد؟! اگر می‌دانستم قرار است این اندازه هزینه کنیم می‌توانستم رشته دندان‌پزشکی شیراز پردیس خودگردان بروم که این همه شهریه نداشت و مدرک دانشگاه سراسری هم می‌گرفتم.

او ادامه می‌دهد: ماهیت رشته پزشکی پُر تنش است و به دانشجوها فشار زیادی تحمیل می‌کند. اکنون با این وضع و کارهایی که انجام می‌شود در رابطه با شهریه تنش دانشجویان بیشتر می‌شود و خانواده‌ها را تحت فشار وحشتناکی قرار می‌دهد. اگر این قانون تصویب شود مجبور به ترک تحصیل و انصراف از این رشته می‌شوم و نه تنها من بلکه بسیاری دیگر از دانشجوهای این رشته‌ها باید انصراف بدهند و از آرزو و اهدافشان بگذرند. ضمن اینکه نباید انتظار داشت با این وضعیت پزشکان پولکی نداشته باشیم.

"محسن" دانشجوی دیگری  با اشاره به افزایش شهریه دانشگاه آزاد اظهار کرد: به خدا ما این مقدار پول برای شهریه نداریم ... والله بالله نداریم ... خبرنگارها لطفا یک گزارشی از این وضعیت بگیرند تا بلکه صدای ما به گوش مسئولین برسد...

با افزایش شهریه اکثر دانشجویان مجبور به انصراف از تحصیل می‌شوند

"مهدی" نیز با ارسال پیامی اظهار کرده است: لطفا صدای مظلومیت دانشجویان دانشگاه آزاد، مخصوصا در زیررشته علوم پزشکی، را به گوش مردم ایران برسانید! اینکه درآمد پزشکان و دندانپزشکان نسبتا خوب است دلیل بر افزایش نجومی شهریه‌ها و تحمیل فشار بر والدین کارمند و کارگر آنها نیست. این اعمال فشار نهایتا منجر به کینه‌ای شدن پزشکان آینده، چشم دوختن به جیب بیماران، زوال اخلاق پزشکی و بازگشت فشار به اقشار جامعه می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هر ساله شهریه‌های مصوب شورای مرکزی دانشگاه آزاد بصورت جهشی به یکباره افزایش پیدا می‌کنند، اما امسال بصورت فوق نجومی افزایش یافته و شهریه هر ترم از مرز ۱۰ میلیون تومان عبور کرده، بطوریکه اکثر دانشجویان زیرگروه پزشکی و قشر نخبه کشور در واحدهای این دانشگاه را به انصراف از تحصیل وا می‌دارد! ضمن اینکه برای جلوگیری از شنیده شدن صدای دانشجو کلیه واحدهای اداری را همزمان با اعلام شهریه‌های جدید تعطیل کرده اند! لطفا ندای مظلومیت ما را به گوش ایران برسانید.

اضافه شدن سه برابری شهریه با قوانین زمان ثبت نام مغایر است

"هانیه" یکی دیگر از مخاطبین و دانشجوی دانشگاه آزاد می‌گوید: قوانین در زمان ثبت نام به این صورت نبوده و قرار نبوده شهریه ثابت هرساله افزایش یابد. ما نیز با توجه به شرایط و مقدار شهریه که اعلام شده بود حاضر به ثبت نام در این رشته شدیم. اما روندی که دانشگاه آزاد پیش گرفته باعث سلب اعتماد و از بین رفتن انگیزه در دانشجویان می‌شود.

"زهرا" در پیام کوتاهی گفته است: با افزایش شهریه هیچ تغییری در کیفیت ارایه خدمات ایجاد نمی‌شود و حتی کمتر هم می‌شود به عنوان مثال سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی اکثر اوقات خراب هستند. اساتید از سر و ته کلاس می‌زنند و کلاس کوچک و جمعیت زیاد و...هزاران مشکل دیگر.

"غزاله" می‌گوید: من به عنوان دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد به افزایش نجومی شهریه دانشگاه آزاد اعتراض دارم و خواهان شنیده شدن صدای دانشجویان پزشکی هستم.

"محسن" دانشجوی دیگر دانشگاه آزاد نیز اظهار کرد: واقعا این اضافه شهریه بی‌انصافی و بی‌قانونی بوده و نامشروع است و تا همینجا هم به سختی خود را کشانده‌ایم به امید بهتر شدن شرایط. ولی هر روز خبری ناامید کننده می‌رسد.

"نجیب" گفته است: من خودم دانشجوی پزشکی دانشگاه آزاد شاهرود هستم. اگه چنین اتفاقی بیفتد قطعا نمیتوانم از پس هزینه‌های ادامه تحصیل برآیم و توان ادامه تحصیل ندارم به هیچ وجه!

با توجه به اینکه رشته‌های پزشکی عموما از پرهزینه‌ترین رشته‌های تحصیلی هستند و دانشجویان و خانواده‌های آنها برای تامین هزینه‌های تحصیل در این رشته‌ها در دانشگاه‌های غیردولتی معمولا با سختی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند، درپی انتشار اخباری مبنی بر افزایش شهریه دانشگاه آزاد در رشته‌های پزشکی، این موضوع باعث ایجاد هشتگی با عنوان #نه_به_افزایش_شهریه‌های_دانشگاه_آزاد شده است.

در این راستا اقدام به نظر سنجی از مخاطبان کرده و در این نظر سنجی سئوالاتی با عنوان " نظر شما درباره بالا رفتن افزایش شهریه‌ها در رشته‌های پزشکی چیست؟ و اینکه آیا با افزایش شهریه‌ها، کیفیت تحصیل و امکانات در دانشگاه‌ها هم بیشتر می‌شود؟" ارائه شد که ایسنا به علت زیاد بودن تعداد پیام‌های ارسالی از سوی مخاطبان قادر به انتشار همه این پیام‌ها نبود و آنچه در گزارش آمده تنها بخشی از پیام‌های ارسال شده از سوی مخاطبان است. 

همچنین در راستای پیام‌های ارسال شده از طرف این دانشجویان و مخاطبان ، شعار سال  پیگیر مطالبات این دانشجویان از سوی مسئولان دانشگاه آزاد است و در صورت دریافت پاسخ، سخنان مسئولان پیرامون این مساله را نیز منعکس خواهد کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 19 مرداد 1396، کدخبر:96051911577،www.isna.ir


 

 

 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۳
0
0
من دانشجوى ناوبرى دانشگاه آزاد خارگ هستم ما والله نميدونيم صدامونو به گوش كى برسونيم ،مثل اينكه مسئولين خوشونو به ناشنوايى زدن
آقايون مسئول كه زير اين دستورات را اضافه ميكنيد كجاى ايران شهريه خوابگاه ٦٨٠هزار تومان محاسبه شده كه ما بايد در جزيره خارگ كه كمترين امكانات براى دانشجويان فراهم شده پرداخت نماييم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۳
0
0
من تو دانشگاه نوشیروانی درس میخونم همین افزایش هزینه ها باعث شد تا دوستم از درسش انصراف بده
این انصافه؟
ا.ف75
ناشناس
Norway
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
ای کاش گوش شنوایی هم وجود داشت..اون موقع یکم میشد به این وضع امید داشت
ا.ف75
ناشناس
Norway
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
واقعا منم با دوستمون موافقم نمیدونم چی بگم اصلا! فقط میدونم که یکسری از مشکلات رو ما حل نشده به گور خواهیم برد
ا.ف75
ناشناس
Norway
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
ای کاش که روزی برسه واقعا درد مردم به گوش های شنوا برسه
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ا.ف75
گوش های شنوا؟ اونم تو ایران؟ خیلی وقته مسئولین گوششون نمیشنوه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین