پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۵۷۷۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
در حالی که طبق قانون اساسی دولت موظف به ایجاد اشتغال و حمایت از بیکاران است، اما این روزها شاهد بروز مشکلاتی در مسیر دریافت حق بیمه بیکاری از سوی بیکاران هستیم.
شعار سال: در حالی که طبق قانون اساسی دولت موظف به ایجاد اشتغال و حمایت از بیکاران است، اما این روزها شاهد بروز مشکلاتی در مسیر دریافت حق بیمه بیکاری از سوی بیکاران هستیم.

سازمان تأمین اجتماعی، سازمانی بیمه گر است که باید کارگران مزدبگیر، حقوق‌بگیر و پوشش اختیاری صاحبان حرفه و شغل‌های آزاد را تحت پوشش اجباری بیمه قرار دهد.

از سوی دیگر این سازمان موظف است خدماتی همچون مستمری بازنشستگی، مستمری از کار افتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن به افراد تحت پوشش ارائه دهد.

در حالی که  میزان پرداختی به فرد بیکار زیاد نیست،  باید این موضوع را در نظر داشت که این میزان پرداختی به عنوان بیمه بیکاری با این خرج و مخارج پاسخگوی کارگران به خصوص کارگران متاهل نیست و حداقل‌های زندگی با این پول‌ها محقق نمی‌شود که رقم پائین آن نیازمند گزارشی مجزا است!

بیمه شدگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی چنانچه از کار بیکار شوند، ظرف حداکثر یک ماه از روزی که بیکار شدند باید به شعب تامین اجتماعی مراجعه کنند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کنند. اما لازم به ذکر است؛ بیمه شده باید حداقل۶ ماه حق بیمه پرداختی داشته باشد در غیر این صورت حائز دریافت حق بیمه بیکاری نمی‌شود.

شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با بررسی پرونده فرد بیکار محاسباتی را انجام می‌دهند و میزان و مدت پرداختی را مشخص می‌کنند. اما در حال حاضر مشکلات زیادی در روند تجمیع سوابق برای بیمه شدگان وجود دارد.

در همین زمینه، یکی از بیمه شدگانی که درخواست بیمه بیکاری کرده، می گوید: «نزدیک ۳ ماه است که هر روز درگیر روند تجمیع سوابق خود در شعبه های مختلف هستم، اما هر روز با مشکلات تازه ای برخورد می کنم. هیچ سیستم الکترونیکی وجود ندارد تا بتوانند سوابق مرا جمع کنند که  از این طریق بتوانم بیمه بیکاری دریافت کنم.»

او می افزاید: «بجز این مشکل، دخل و خرجم به هم نمی خورد. حتی چندین هفته است که من را منتظر گذاشته اند و می گویند «تجمیع سوابقت ۳ هفته ای طول می کشد و آن را باید به وسیله پست به شعبه مذکور ارسال کنیم.» در حالی که می توانند با استفاده از سیستم های اداری خود این مسئله را حل کنند.»

در اینجا سوالی که پیش می آید، این است که در شرایطی که تقریبا تمام خدمات دولتی به صورت الکترونیکی انجام می شوند، چرا باید همچنان افراد متقاضی دریافت بیمه بیکاری با  چنین مشکلاتی مواجه باشند؟

به هر حال به نظر می رسد که نوع نگاه سازمان تامین اجتماعی و شعبات زیرمجموعه به بیمه بیکاری و مقرری بگیران این نوع بیمه خلاف قانون است و نیازمند اصلاح ساختاری است؛ به طوری که حقوق شهروندی، حقوق قانونی، شأن و شخصیت افراد حفظ شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 31 شهریور 1397، کدخبر: 6671382 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
0
0
ا.ف75
در دوره اقای حافظی این سیستمی شن ها داشت اتفاق می افتاد که خب خیلی ها جلوش رو گرفتن در سازمان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین