پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۷۹۴۹
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند. در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت.

شعار سال: دومین سری از گزارش‌های «گردشگری برای توسعه» سازمان جهانی گردشگری به شرح فعالیت‌های موفقیت‌آمیز گردشگری و توسعه پایدار می‌پردازد. این گزارش‌ها می‌تواند برای فعالان بخش از این حیث الهام‌بخش باشد که فرصت‌های موجود در گردشگری و تحقق توسعه پایدار را بشناسند. در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری اطلاعات درباره فعالیت‌های کشورها و اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، با هدف نشان دادن اینکه چگونه گردشگری پایدار می‌تواند عامل توسعه باشد، صورت گرفت. در مجموع ۲۳ مورد مطالعاتی به‌عنوان نمونه از تمام مناطق جهان انتخاب شدند که ابتکارات بخش‌های عمومی و خصوصی و جوامع محلی و همچنین جزئیات بااهمیتی را درباره روش‌ها و رویکردهای موفق استفاده شده ازسوی فعالان گردشگری نشان می‌دهند؛ اطلاعاتی ارزشمند که می‌توانند باعث ایجاد نگرش‌های جدید و استفاده از شیوه‌های گردشگری پایدار در جوامع محلی شوند.

کلاب مد، شرکت خصوصی فرانسوی که در حوزه تهیه مواد اولیه رستوران‌ها فعالیت می‌کند، به همراه اگریساد که در حوزه حمایت از افراد دچار سوء‌تغذیه فعال است، به‌طور مشترک در پروژه توسعه فعالیت‌های کشاورزی- اقتصادی محله‌‌ای نقش مهم و تاثیرگذاری را ایفا می‌کنند. این همکاری باعث شده تا با استفاده از منابع انسانی منطقه‌ای مناسب بتوانند کیفیت خدمات را بالاتر برده و مواد خوراکی تازه‌تر و باکیفیت‌تری تهیه و تولید کنند. این پروژه همچنین موجب شده بسیاری از دامداران و کشاورزان بتوانند محصولات خود را با کیفیت بالاتر در اختیار کلاب مد قرار دهند. هدف اصلی این پروژه فراهم آوردن سازوکاری است که در آن تولیدکنندگان، محصولات خود را راحت‌تر در اختیار شعبه‌های کلاب مد در سنگال، برزیل، مراکش و اندونزی قرار دهند.

نکته مهمی که در این پروژه بر آن تاکید شده تولید محصولات با کیفیت، متنوع، تازه و قابل رقابت با سایر محصولات موجود در بازار است. از زمان اجرای پروژه تاکنون بیش از ۳۵۰شرکت که در این حوزه فعالیت می‌کردند تصمیم به سرمایه‌گذاری در این پروژه گرفته‌اند. همچنین بیش از ۲۴۰۰نفر به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این پروژه مشغول به کار شده‌اند. بر اساس آمار به‌دست آمده از زمان آموزش کارآموزان ۹۲تن انواع سبزیجات پرورش و در اختیار شعب کلاب مد در کشورهای ذکر شده قرار داده شده است. در همین حال اگریساد در این پروژه سعی کرده تا زنجیره‌ای از تولیدکنندگان (کشاورزان) و مصرف‌کنندگان (شعب کلاب مد) را به‌وجود آورد. مهم‌ترین ویژگی این تولیدکنندگان کیفیت بالای محصولات آنان است. از جمله دلایل به‌وجود آمدن این چرخه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تاسیس یک پایگاه تهیه و پخش مواد اولیه مناسب در مناطق محلی

- مدیریت صحیح منابع و افزایش و بهبود سیستم پرورش سبزیجات با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های به‌روز

چرخه‌ای که اگریساد به‌وجود آورده باعث شده تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بدون نیاز به حضور فیزیکی به فعالیت بپردازند. از سال ۱۹۹۲تاکنون اگریساد موفق به شکل‌دهی بیش از ۵۰هزار کسب و کار در ۱۸کشور شده است. این سازوکار باعث شد تا کلاب مد محصولات مورد نظر خود را از طریق اگریساد تهیه و به دست مشتریان خود برساند. این پروژه باعث شده با همکاری تولیدکنندگان محلی و با افزایش و بهبود کیفیت محصولات شبکه‌ای از تولیدکنندگان باکیفیت در مناطق مختلفی شکل بگیرد. همچنین باعث شده تا زنان در کشورهای مختلف مانند سنگال بتوانند نقش مهمی در فعالیت‌های اقتصادی ایفا کنند. اما با توسعه شعب کلاب مد در کشورهای مختلف نیاز به همکاری با دیگر فعالان این حوزه بیش از پیش احساس و باعث شد تا کلاب مد با همکاری تولیدکنندگان محلی، انجمن‌های فعال حوزه کشاورزی و تولیدکنندگان مستقل بتواند شبکه بزرگی از کسب و کار را به‌وجود آورد؛ شبکه‌ای که سودآوری بالای آن باعث شد تا همه اجزای آن به بهبود سازوکار آن کمک کنند.

موفقیت‌های به‌دست آمده

سودآوری این پروژه برای تولیدکنندگان، افزایش رضایت مشتریان و بالارفتن ارزش کلاب مد سه موفقیت بزرگ این پروژه بود. از دیگر موفقیت‌های به‌دست آمده از این پروژه نیز می‌توان به بیش از ۶۷۵هزار دلار سرمایه‌گذاری در این حوزه، همکاری، مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و موسسات فعال در این حوزه و تهیه و تولید بیش از ۹۲تن محصولات کشاورزی باکیفیت اشاره کرد. اجرای پروژه‌های بزرگ و بین‌المللی در سطح مناطق محلی تاثیر بالایی بر سطح زندگی مردم می‌گذارد. بسیاری از پروژه‌هایی که به‌طور همزمان یا حتی قبل‌تر از اجرای این پروژه شروع به کار کرده بودند نتوانستند به موفقیت قابل‌توجهی برسند. شاید بتوان گفت از مهم‌ترین دلایل پیشرفت این پروژه استفاده از تجارب دیگران و انجام تحقیقات وسیع در کشورهای مختلف است.

موفقیت‌های به‌دست آمده از این پروژه باعث شد تا مردم افزایش سطح کیفی را در زمینه‌های مختلفی در زندگی خود تجربه کنند. در زمان اجرای پروژه نگرانی‌های بسیاری بر سر هزینه‌ها، عدم موفقیت در به‌وجود آوردن زنجیره تولید‌کننده و مصرف‌کننده و کنترل و کاهش هزینه محصولات مورد نظر دیده می‌شد. با توجه به نگرانی‌ها اجزای این پروژه بر آن شدند تا با تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعات مربوط به کشاورزان، مشتریان و درک دقیق نیازهای مشتریان، سازوکار مناسبی تهیه کنند. همچنین آنها متوجه شدند بسیاری از انجمن‌های فعال محلی در این حوزه می‌توانند به آنها در این راه کمک کنند. این انجمن‌ها می‌توانند با متصل کردن تولید‌کنندگان محلی به آنها موقعیت‌های مناسبی را هم برای این پروژه و هم برای مردم محلی به‌وجود آوردند. این موقعیت‌ها باعث شد تا مردم بتوانند با همکاری یکدیگر نقش مفید و موثری در اجتماع داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد تاریخ انتشار 31شهریور 97، کدمطلب: 3442543، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین