پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۱۱۸
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
طبق بررسی‌ها گلستان در افق ۱۴۰۴ حدود شش هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش‌های مختلف نیاز دارد و با توجه به پتانسیل آب استان، گلستان با کمبود چهار میلیارد مترمکعبی آب روبرو خواهد شد.

شعار سال: براساس آمارهای موجود که از طرق رسمی انتشار یافته و یا در گزارش‌ها، نامه‌ها و مجامع تصمیم‌گیری و علمی مورد بحث و استناد قرار می‌گیرد، آب مورد نیاز برای مصارف مختلف استان گلستان اعم از شرب و بهداشت، محیط زیست، صنعت و خدمات، کشاورزی و پرورش آبزیان را در افق برنامه چشم‌انداز توسعه کشور (۱۴۰۴) می‌توان به شرح زیر برشمرد:

۱. شرب و بهداشت: جمعیت استان در سال ۱۴۰۴، با توجه به جمعیت فعلی و درصد رشد جمعیت ناشی از زاد و ولد و مهاجرت به حدود دو میلیون نفر خواهد رسید و با توجه به افزایش فصلی جمعیت در استان که ناشی از مسافرت گردشگران در فصول بهار و تابستان است، سالانه به حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب آشامیدنی سالم و با کیفیت نیاز خواهیم داشت.

۲. صنعت و خدمات: گلستان از نظر رتبه صنعتی بودن در رده‌های آخر استان‌های کشور قرار دارد که در این مقال، مجالیبرای بررسی علل آننیست ولی یکی از نیازهای اولیه برای استقرار صنایع گوناگون اعم از صنایع کوچک یا بزرگ، وابسته یا غیر وابسته به کشاورزی ومنفرد یا مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی، وجود آب با کمیت مورد اطمینان و کیفیت مناسب است که برای جبران عقب ماندگی صنعتی استان و قرار گرفتن در جایگاه مناسب، میزان آب لازم، حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب برآورد می‌شود.

۳. محیط زیست: استان گلستان به دلیل انواع اقالیم و تنوع زیست محیطی، نیاز به حداقل ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب برای حفظ محیط طبیعی خود دارد و استفاده بخشی از این محیط‌ برای گردشگری و جذب ایرانگردان و جهانگردان به این موضوع اهمیت مضاعف می‌بخشد.

۴. کشاورزی: در استان گلستان بالغ بر ۸۵۰ هزار هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار هکتار آن آبیاری شده و حدود ۴۰۰ هزار هکتار تحت کشت دیم قرار دارد و حدود ۲۰۰ هزار هکتار هم در صورت انجام عملیات زهکشی و شستشو قابلیت کشاورزی خواهد یافت که برای آبیاری این ۸۵۰ هزار هکتار با روش‌های فعلی آبیاری به حدود شش میلیارد متر مکعب آب نیازمند خواهیم بود.

۵. پرورش آبزیان: پرورش ماهی و آبزیان به دو صورت شامل مزارع پرورش ماهی و پرورش به صورت توامان در سدهای بزرگ و کوچک صورت می‌گیرد که برآورد می‌شود در افق چشم انداز نیاز آبی این بخش به حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب بالغ شود.

چنانچه بخواهیم در افق سال ۱۴۰۴ از نظر تأمین آب در بخش‌های شرب و بهداشت مشکلی برای جمعیت شهری و روستایی استان و همچنین جمعیت مسافری و گردشگران در فصول مربوط، وجود نداشته باشد، صنعت و خدمات به میزان پیش‌بینی شده و حتی بیشتر توسعه یابد و دارای آب تأمین شده مطمئن باشد و کشاورزی در سطح ۸۵۰ هزار هکتار با مدل آبیاری فعلی، آب در دسترس داشته باشد، آب مورد نیاز در استان حدود شش هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود و با توجه به این‌که پتانسیل آب استان حدود دو هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است کهاین میزان با توجه به دوره‌های خشکسالی و افزایش دمای استان به نظر می‌رسد دارای سیر کاهشی است، حداقل کمبود آب استان به حدود چهار هزار میلیون (چهار میلیارد) متر مکعب بالغ می‌شود که باید برای تأمین آن اندیشه، برنامه‌ریزی، فرهنگ‌سازی، تأمین اعتبار و عملیات اجرایی سنگینی را پیگیری کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 27 شهریور 97، کد مطلب: 4405464:www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین