پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۲۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
وظایف پارلمانی در مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون در دو بعد به‌صورت مشخص تصریح شده است؛ قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون. از میان این دو وظیفه، نظارت دارای نقشی کلیدی است به نحوی که میزان توفیق پارلمان‌ها در پاسخگو کردن دستگاه‌های اجرایی، از طریق نظارت بر دولت بررسی می‌شود و این امر به یکی از مهم‌ترین مطالبات از نظام‌های مردم سالار تبدیل شده است.

شعارسال: حالا که نمایندگان در دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستند، بیش از هر زمانی، پیشی گرفتن ایفای نقش قانونگذاری از نقش نظارتی ملموس شده است. هرچند این موضوع در ادوار مختلف به‌عنوان ضعف پارلمان مورد انتقاد قرار می‌گرفت اما امروز مطالبات جدی برای ارتقای نقش نظارتی مجلس شکل گرفته است. در پرونده حاضر برآنیم تا با آسیب‌شناسی فرآیند نظارت مجلسی‌ها بر اجرای قوانین، از الزامات تغییر سیاست‌ها در این زمینه به ویژه از طریق تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بگوییم؛ موضوعی که می‌تواند با پاسخگو کردن هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی به پارلمان، برای گزارش‌هایی که محصول استفاده از ابزارهای نظارتی مجلس هستند، ضمانت اجرا تعریف کند به نحوی که پس از این تغییرات، شاهد آن باشیم که ابزارهای نظارتی توان تغییر سیاست‌های غلط یا برخورد با انحراف از اجرای درست قوانین را می‌یابند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار: 31شهریور1397 ، کدخبر: 3442580: www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
ا.ف75
واقعا عملکرد این قوه با چیزی که برای کمال این مجموعه در نظر گرفته شده زمین تا اسمون فرق داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین