پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴
تیم ملی کشتی کلاسیک زنان ایران برای اولین‌بار راهی مسابقات بین‌المللی در لبنان می‌شود تا توانایی‌هایش را ارزیابی کند .
شعار سال: فعالیت بانوان ایرانی در رشته کشتی در‌حالی‌‌که تا پیش از این غیرممکن به نظر می‌رسید، با اقدامات شجاعانه رسول خادم، رئیس فدراسیون کشتی، هر روز خبرهای خوبی از حضور بانوان علاقه‌مند در این رشته شنیده می‌شود. قهرمان المپیک 1996 آتلانتا، درست یک ‌سال قبل با این هدف که زنان کشتی‌گیر ایرانی و زنان کشتی‌گیر محجبه و مسلمان سایر کشورهای دنیا بتوانند حضور پررنگ‌تری در میادین بین‌المللی این رشته داشته باشند، شیوه جدیدی از کشتی را تحت عنوان «کشتی کلاسیک» به اتحادیه جهانی کشتی ارائه کرد. خادم پس از اینکه درخواست خود مبنی بر راه‌اندازی کشتی برای زنان باحجاب را به اتحادیه جهانی داد، توضیح داد که کشتی به دلیل پوشش خاصی که دارد، امکان فعالیت را از بسیاری از زنان علاقه‌‌مند به این رشته گرفته است. همین دفاعیات مستحکم و ادله منطقی او کافی بود تا بتواند به سرعت نظر مثبت سران اتحادیه جهانی برای راه‌اندازی این رشته را جلب کند. کشتی کلاسیک از نظر قوانین هیچ تفاوتی با کشتی آزاد مردان و زنان که رقابت‌های قاره‌ای، جهانی و المپیک آن برگزار می‌شود، ندارد و تنها تفاوت و ویژگی‌ای که این رشته را خاص کرده، نوع پوشش آن است؛ از همین رو عنوان «کشتی کلاسیک بانوان» برای این رشته غیرالمپیکی انتخاب شده تا ضمن اینکه مشخص می‌کند از نظر قوانین تفاوتی با کشتی آزاد زنان ندارد؛ اما از نظر پوشش با آن رشته که با دوبنده برگزار مي‌شود و در المپیک هم حضور دارد، متفاوت است. لباسی بادی که از دوتکه، شامل شلوار رکاب‌‌دار و بالاتنه آستین‌دار و کلاهی بادی که به لباس متصل بوده و کاملا موهای سر را پوشش می‌دهد، تشکیل شده است. کشتی کلاسیک زودتر از آنچه همه زنان محجبه فکرش را بکنند، در تقویم اتحادیه جهانی کشتی ثبت شد. اتفاق مهم این است كه از همان زمان این مجوز به ایران داده شد كه به‌عنوان ابداعگر این رشته رقابت‌های بین‌المللی آن را هم برگزار کند. حالا بعد از گذشت یک سال از این حرکت مثبت، لبنان به‌عنوان یکی از کشورهای مسلمان، می‌خواهد از نخستین فعالیت بانوان در مسابقات کشتی کلاسیک رونمایی کند. اولین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی کلاسیک زنان از فردا با حضور کشورهای عراق، قرقیزستان، اوکراین، لبنان، گرجستان، ایتالیا، ارمنستان، سوریه و ایران در این کشور برگزار خواهد شد.

زنان در میدان انتخابی
فدراسیون کشتی با راه‌اندازی کشتی کلاسیک، بلافاصله مسابقات کشوری را در این رشته برگزار کرد تا استعدادهاي موجود را شناسایی کرده و نسبت به تشکیل تیم ملی اقدام کند. این مسابقات آن‌قدر با استقبال گرم بانوان ایرانی همراه شد که حضور 130 شرکت‌کننده از سراسر کشور همه را غافلگیر کرد. برترین‌های این میدان به رقابت‌های انتخابی تیم ملی راه یافتند و حالا خروجی آن تیمی شش‌نفره شده که می‌خواهد برای اولین‌بار در رقابت‌های بین‌المللی شرکت کند. در وزن ۵۰ کیلوگرم، فاطمه محمدی، در وزن ۵۵ کیلوگرم، زهرا یزدانی، در وزن ۶۰ کیلوگرم، فاطمه نیکبخت، در وزن ۶۵ کیلوگرم، میمنت قاسم‌آبادی، در وزن ۷۰ کیلوگرم، کوثر لفته‌زاده و در ۷۵ کیلوگرم، معصومه خانلر، نفراتی هستند که ترکیب اولین تیم اعزامی کشتی کلاسیک زنان ایران را به تورنمنت لبنان تشکیل می‌دهند. سرمربیگری این تیم نیز بر عهده «آناواسلینکو»، از مربیان شناخته‌شده کشتی آزاد اوکراین است. از دیگر اقدامات سازنده‌ رسول خادم برای رشد و توسعه هرچه بیشتر بانوان کشتی‌گیر در این رشته نوپا، استخدام این مربی اوکراینی بود. قهرمان اسبق کشتی آزاد جهان زنان در چندماهی که در ایران اقامت داشته علاوه بر برگزاری اردوهای منسجم برای ملی‌پوشان دوره‌های آموزشی‌ای را هم برای مربیان علاقه‌مند به این رشته برگزار کرده که رضایت اهالی این رشته را به دنبال داشته است.

انتظارها بالاست
تیم ملی کشتی کلاسیک بانوان ایران در حالی برای نخستین‌بار می‌خواهد در یک رویداد رسمی و بین‌المللی شرکت کند که مسئولان فدراسیون کشتی با وجود بی‌تجربگی‌شان از آنها انتظار بهترین عملکرد را دارند. مریم منظمی، نایب‌رئیس فدراسیون کشتی در امور بانوان دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «ما این توقع را داریم که بچه‌های ما بهترین عملکرد فنی را از خود در این مسابقات نشان دهند. درست است که ما بی‌تجربه‌ایم و شناختی از رقبایمان نداریم اما حداقل انتظارمان این است که اگر کشتی‌گیرانمان می‌خواهند ببازند، با تکنیک خوب ببازند. به‌هرحال ایران یک کشور صاحب‌نام در کشتی آزاد دنیاست و زنان ما هم باید دنباله‌روی مردان باشند و آبروداری کنند. نظر سرمربی اوکراینی این است که بچه‌های ما در این چند ماه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند، پس انتظار این است که در حد آموزش‌هایی که به آنها داده شده ظاهر شوند. چند نفر از قهرمانان اروپا هم در ترکیب تیم‌های اعزامی به تورنمنت لبنان هستند که تجربه بسیار خوبی دارند اما نباید فراموش کنیم که آنها برای اولین‌بار است با این نوع پوشش، بدون دوبنده مسابقه می‌دهند. همین موضوع می‌تواند در نوع عملکرد آنها تأثیرگذار باشد. دختران ما باید بتوانند از این نقطه ضعف احتمالی آنها بهترین استفاده را ببرند. به‌هرحال این کشورها کشتی آزاد دارند و تا به حال کشتی کلاسیک کار نکرده‌اند

اولین قضاوت زنان ایران در لبنان
فدراسیون کشتی در پی راه‌اندازی کشتی کلاسیک برای بانوان ایرانی، نیز در حرکتی دیگر نسبت به ‌تربیت داوران زن در این رشته نیز اقدام کرده است. مریم ارم‌آبادی، فاطمه کدخدازاده، لیلا امانی‌بنی و سمیه خانی‌بختیاری، چهار داوری بودند که چندی‌پیش راهی مجارستان شدند تا در حاشیه مسابقات کشتی نونهالان قهرمانی اروپا، در آزمون اتحادیه جهانی شرکت کنند. آنها در حالی آزمون‌های تئوری و عملی اتحادیه جهانی کشتی را با موفقیت پشت‌ سر گذاشتند که توانستند این امکان را هم پیدا کنند که در اولین قدم رقابت‌های کشتی آزاد نونهالان اروپا را هم سوت بزنند. ارم‌آبادی و کدخدازاده حالا دو داور منتخب این جمع هستند که فرصت حضور در تورنمنت بین‌المللی لبنان را پیدا کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 31 شهریور 97، شماره: 3248

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین