پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۴۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند حکم نمازشان در سفرهای دانشجویی چیست و در چه صورت باید نمازشان را کامل یا شکسته ادا کنند.

شعارسال: مراجع عظام تقلید، با بررسی شرایط دانشجویان مختلف، احکام نماز و روزه دانشجویان را در کتب رساله خود ذکر کرده‌اند.

تکلیف دانشجویی که بیش از ۱۰ روز با قصد اقامت در محل تحصیل به شهری سفر می‌کند مشخص است. طبق فتوای همه مراجع این دانشجو باید نمازش را کامل بخواند.

اما این شرایط برای دانشجویانی که کمتر از ۱۰ روز در محل تحصیل و خوابگاه خود می‌مانند فرق دارد. امام خمینی (ره) در رساله‌اش در مورد این گروه از دانشجویان گفته بود که نمازشان را باید شکسته بخوانند.

آیات عظام بهجت، صافی، فاضل و نوری همدانی در رساله‌های خود در مورد استادان و دانشجویان مسافر که بین شهر محل تحصیل و محل زندگی در تردد هستند، معتقدند اگر در کمتر از ۱۰ روز، حداقل یک‌بار، بین محل زندگی و دانشگاه رفت‌وآمد داشته باشند و این وضعیت تا مدتی (حداقل چهار ماه)، ادامه داشته باشد، نماز آن‌ها در محل تحصیل و بین راه، کامل است؛ اما این اتفاق در نخستین سفر شما به محل دانشگاه متفاوت است؛ یعنی دانشجویان در طول تحصیل باید بیش از ۱۰ روز در محل زندگی خود بمانند و یا اگر اولین مسافرت، شروع سال تحصیلی آنان باشد، باید نماز را در محل درس، شکسته بخوانند؛ اما پس از یک رفت‌وبرگشت میان وطن و محل تحصیل، نمازشان کامل خواهد شد.

بر طبق فتوای آیت‌الله بهجت اگر فاصله محل درس و تدریس بیش از هشت فرسخ باشد در همان سفر اول و برای ثبت‌نام می‌توانید نمازتان را کامل بخوانید.

رهبر معظم انقلاب نیز در این مورد اعلام کردند: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل، اگر در کمتر از ۱۰ روز، حداقل یک‌بار بین وطن و دانشگاه رفت‌وآمد داشته باشند، نماز آنان کامل است؛ اما دیگر دانشجویان، نمازشان شکسته است. اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حداقل سه روز بیش از مسافت شرعی، رفت‌وآمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه برای مدتی ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب می‌شوند و نماز آن‌ها در محل تحصیل و بین راه، کامل است.

در فتوای آیت‌الله مکارم نیز آمده است: اساتید و دانشجویان اگر برای مدت فراوان ای مثلاً یک سال یا بیشتر در محل تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل، در حکم وطن آن‌ها است و نماز و روزه در آنجا کامل است و ماندن ۱۰ روز پی‌درپی در آنجا شرط نیست. بر طبق این فتوا دانشجویانی که همه‌روزه یا حداقل سه روز در هفته به دانشگاه می‌روند و عصر برمی‌گردند چون برای مدت طولانی این سفرها و رفت‌وآمدها ادامه پیدا می‌کند کثیرالسفر به‌حساب می‌آید و نمازشان کامل است.

البته این گروه از دانشگاهیان از هنگام شروع به درس، در چند سفر اول، احتیاط کنند؛ یعنی نماز را هم شکسته و هم کامل بخوانند.

آیت‌الله هم وحید در فتوایی اعلام کرده است: اگر دانشجو در هفته حداقل چهار روز بین محل زندگی و دانشگاه رفت‌وآمد کند و این کار برای مدت یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، آنجا در حکم وطن است و نماز در آنجا کامل است.

حکم اساتیدی که برای تدریس سفر می‌کنند

در مورد اساتیدی که چند روز در هفته به یک شهر یا چند شهر رفت‌وآمد دارند آیات اعظام فتوا داده‌اند. امام خمینی نماز را برای این گروه از اساتید شکسته اعلام کرده‌اند و آیات اعظام بهجت، خامنه‌ای، فاضل و نوری نماز را به مقلدانشان می‌گویند در چنین شرایطی باید نماز را کامل بخوانند.

نماز دانشجویان در اولین سفر و زمان ثبت‌نام چگونه است؟

امام خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای نماز دانشجو را در سفر اول شکسته دانسته‌اند اما در فتوای آیت‌الله بهجت آمده است که اگر در سفر اول، فاصله شهر محل تحصیل دانشجو از هشت فرسخ، بیشتر باشد، باید نماز را تمام بخواند و اگر کمتر از این مقدار باشد، این دانشجو باید نمازش را شکسته بخواند.

آیت‌الله وحید این احتیاط را برای ماه دوم هم اعلام کردند و طبق فتوای ایشان نماز باید در دو ماه اول هم شکسته و هم کامل خوانده شود. آیت‌الله مکارم نیز فتوا دادند باید در چند سفر اول، احتیاط کند؛ یعنی نماز را شکسته و تمام بخواند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 1مهر1397 ، کدخبر: 312211: www.ana.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
ا.ف75
یعنی الان دانشجوهایی که جای دیگه قبول میشن دوتا وطن دارن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین