پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۴۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
برنامه‌های خرابکارانه‌ای که عربستان در عراق دنبال می‌کند نیز با پیگیری و نظارت دقیق امارات انجام می‌شود تا طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عراق به بهترین شکل به اجرا گذاشته شود.
شعار سال : تیلرسون به العبادی و ملک سلمان پیشنهاد تشکیل تیم کاری متشکل از نمایندگان سه کشور عراق و عربستان و آمریکا با هدف تقویت ثبات در منطقه را داده و از عربستان خواسته است تا در ابعاد سیاسی و مالی حمایت کند.
 دولت امارات که جاسوسی را صفت دائمی سفرای خود در کشورهای عربی و خارجی قرار داده، خارج از توطئه‌های آمریکایی _ خلیجی برای تخریب کشور عراق نیست. دولتی که از سوی شیوخ آل زیاد اداره می‌شود، این توهم را در سر دارد که می‌تواند چهره معادلات و محورهای مختلف در منطقه را تغییر دهد، لذا نقش پادوی فتنه را اجرا کرده و برای نمود رویکردهای آمریکا در ضربه زدن به اردوگاه مخالف با این کشور در عراق فعالیت گسترده‌ای انجام می‌دهد.

برنامه‌های خرابکارانه‌ای که عربستان در عراق دنبال می‌کند نیز با  پیگیری و نظارت دقیق امارات انجام می‌شود تا طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عراق به بهترین شکل به اجرا گذاشته شود. این موضوع نشان می‌دهد محمد بن زاید ولیعهد امارات، سعودی‌ها را بسیار احمق می‌داند. این موضوع را یوسف العتیبه سفیر امارات در آمریکا یک بار به صراحت مطرح کرده است.

روزنامه الاخبار محتوای دو سند را منتشر کرده است که نشان می‌دهد سفیر امارات در عراق تفاوت زیادی با همتای سعودی خود یعنی ثامر السبهان که در عراق به عنوان عنصر نامطلوب شناخته شده و از این کشور اخراج شد، ندارد.


حسن احمد الشحی

الشحی در پست خود به محرکی برای تلاش‌های آمریکا تبدیل شده و اطلاعات و تحلیل‌ها و ارزیابی‌های خود را در این رابطه ارائه می‌دهد. او بالاترین توان و پتانسیل خود را به کار گرفته تا بتواند جلوی آنچه که نفوذ ایران در عراق خوانده می‌شود را بگیرد و عراق را به اردوگاه سعودی-اماراتی بکشاند.


استراتژی دولت ترامپ در عراق
دونالد ترامپ یک ماه بعد از انتخاب خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا از طریق مطلبی در توییتر نسبت به حضور و نفوذ بالا و سریع ایران در عراق هشدار داد. این یکی از سیگنال‌هایی بود که نشان می‌داد ساکن جدید کاخ سفید سعی دارد عراق را از محور ایران جدا کند.

از آن زمان تاکنون اطلاعات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد آمریکا در دوره بعد از داعش در عراق تلاش دارد آرمان‌ها و مطالبات خود را در این کشور به اجرا بگذارد.

بنا به تعبیر الشحی دولت آمریکا در تمامی سطوح تلاش گسترده‌ای را به کار گرفته تا دولت عراق را از وابستگی به آرمانگرایی‌های سیاسی ایران و اهداف این کشور دور نگه دارد.



دیدار العبادی با «حسن احمد الشحی» سفیر  امارات در بغداد

الشحی در تلگرافی که  در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۷  تحت عنوان «سفر وزیر خارجه آمریکا به عراق» ارسال کرده، استراتژی آمریکا در این کشور را در ۶ بند خلاصه کرده است که از جمله آنها تقویت موجودیت نظامی آمریکا در عراق و باقی نگه داشتن تعدادی از نیروهای مبارزاتی و ویژه این کشور در اراضی که از دست داعش آزاد سازی شده است. استمرار نظارت میدانی و هوایی و ادامه  پروازهای شناسایی و امنیتی و اطلاعاتی برای به شکست کشاندن پروژه ایران در عراق از دیگر برنامه‌های آمریکا در این کشور توصیه شده است. همچنین جلوگیری از تلاش‌های ایران برای ایجاد گذرگاه‌های جایگزین و مسیرهای زمینی دیگر جهت ادامه ارتباط بین تهران و دمشق از طریق بغداد در این محور توضیح داده شده است.

حسن الشحی  سفیر امارات در عراق استراتژی آمریکا در این کشور را مبتنی بر ۶ بند می داند.  این بندها عبارتند از:

۱- تحقق پیروزی بر داعش به نحوی که دنیا آمریکا را قوی‌ترین ابزار برای سرکوب تروریسم در عراق و سوریه و  پیگیری عناصر تروریست در گوشه و کنار کشورهای عربی بشناسد.

۲-  تقویت موجودیت نظامی آمریکا در عراق با باقی نگه داشتن تعدادی از نیروهای مبارزاتی و ویژه این کشور.

۳-مهار ایران در عراق  مهمترین هدف آمریکا  قلمداد می شود و  تحقق این هدف با محاصره نفوذ ایران در عراق و تلاش برای دور کردن دولت عراق از محور ایران است.

۴-  حفظ مناسبات  ویژه با دولت اقلیم کردستان و تقویت نقش آمریکا در این منطقه مهم. البته این بدان معنا نیست که آمریکا به دنبال تحریک اقلیم کردستان برای جدایی از عراق باشد.

۵- استمرار نظارت میدانی و هوایی و فعالیت‌های امنیتی و جاسوسی برای به شکست کشاندن پروژه محور مقاومت در عراق.

۶-  تکیه بر اصل تحقق منافع آمریکا با حفظ ملاحظات اقتصادی در خصوص هزینه‌کَردهای این کشور.


العبادی و ترامپ

نکته پایانی که الشحی در این رابطه تشریح می‌کند، منطبق با دیدگاه‌های ترامپ است که سعی دارد بیشترین مقدار از سود را با کمترین مقدار از هزینه به دست بیاورد. امارات تلاش دارد زمینه سازی سودآوری آمریکایی‌ها از عراق با استفاده از شرکت‌های خصوصی و پیمانکاران خصوصی را بر عهده بگیرد تا این کشور بتواند ۳ تریلیون دلاری که بنا به ادعای ترامپ در عراق به هدر رفته است را بازگرداند و در عین حال کنترل مرزهای مشترک بین سوریه و عراق و اردن را نیز در اختیار بگیرد.

سفیر امارات در عراق می‌افزاید که آمریکا به دنبال حفظ منافع عالی خود در منطقه خاورمیانه و عدم تحمیل هزینه‌های اقتصادی به آمریکا است. یعنی می‌خواهد منافع عالی خود را با رعایت ملاحظات اقتصادی از نفوذ و نقش دیپلماتیک برجسته و برتری نظامی خود در منطقه محقق سازد.

واقعیت دیگری که سفیر امارات در عراق از اعتراف به آن ابایی ندارد، این است که نقش وکیل منافع آمریکا در کشورهای خلیج فارس به عهده عربستان و امارات گذاشته شده و آنها انگیزه کافی برای ضربه زدن به شبکه‌های نفوذ تهران در جهان عرب بر اساس برنامه‌ریزی‌های آمریکا را دارند.

سند دیگری که در این مطلب به آن اشاره شده است، از سفر حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به عربستان سعودی در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۷  صحبت می‌کند که اولین نشست هماهنگی میان عراق و عربستان با حضور رکس‌ تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بوده است.


دیدار العبادی با ملک سلمان در ریاض

بر اساس مطالبی که الشحی در این سند بیان کرده، رکس تیلرسون به العبادی و ملک سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان پیشنهاد تشکیل تیم کاری متشکل از نمایندگان سه کشور عراق و عربستان و آمریکا با هدف تقویت ثبات سیاسی در منطقه را داده و از عربستان خواسته است تا در ابعاد سیاسی و اقتصادی از عراق حمایت کند تا شانس اردوگاه معتدل در این کشور به رهبری حیدر العبادی [در انتخابات پارلمانی] افزایش پیدا کند.

الشحی می‌گوید که محتوای اصلی این طرح، مهار نفوذ ایران در منطقه است. این اتفاق نشان می‌دهد که جنگ نرمی که عربستان سعودی از اوایل سال ۲۰۱۷ در مورد عراق به راه انداخته، با تشویق و دستور آمریکایی‌ها بوده تا این کشور بتواند از  پتانسیل کشورهای حاشیه خلیج فارس برای نفوذ به پایگاه‌های مردمی محور مقابل آمریکا استفاده کند و ساختار ها و شخصیت‌های سیاسی را به نفع خود و در راستای خدمت به منافع خود بخرد.

العبادی مهره آمریکا و عربستان در انتخابات ۲۰۱۸
این سند دیپلماتیک که سفیر امارات در عراق زیر آن را امضا کرده است، نشان می‌دهد که ریاض و ابوظبی حیدر العبادی نخست وزیر عراق را بهترین راه برای رسیدن به اهداف خود می‌دانستند. چرا که العبادی بنا به تعبیر الشحی به دنبال سرمایه گذاری بر اعتماد به عربستان بود تا از زیر نفوذ ایران در عراق خارج شود و در ادامه با همکاری آمریکایی‌ها راه را بر  نفوذ ایران در عراق ببندد. به همین علت بود که این کشورها نیز بیشترین سطح حمایت از العبادی و جریان‌های دیگر دارای رویکرد عربی را به کار گرفتند تا آنها را به پیروزی در انتخابات پارلمانی برسانند.


حیدرالعبادی

الشحی  در این رابطه می‌نویسد که عربستان برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای حمایت از العبادی از طریق برخی پروژه‌ها و اقدامات اقتصادی را آغاز کرده بود که بیشتر آنها در مناطق فقیر نشین جنوب عراق اجرایی می‌شد. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به امکان تبدیل کردن منطقه بادیة السماوة به منطقه سرمایه‌گذاری در زمینه کشاورزی و ثروت‌های حیوانی اشاره کرد که با سرمایه گذاری عربستان و کارگران عراقی انجام می‌شود.

اماراتی‌ها خود را توانمندتر از برادران سعودی خود در انجام مأموریت‌های آمریکا می‌دانند و معتقدند سعودی‌ها به دلیل شکاف‌های قدیمی دو کشور و  مناسبات پیچیده قبیله‌ای بین ریاض و بغداد، نمی‌توانند پرونده عراق را مدیریت کنند.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مشرق نیوز، تاریخ انتشار: 2 مهر 1397، کد خبر:895262، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین