پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۸۶۱۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰
افزون بر ۴۰ هزار تحصیل‌کرده دانشگاهی شناسایی‌شده در آذربایجان‌غربی مدت‌هاست با ثبت‌نام در کاریابی‌های مختلف دل به یافتن کار از سوی آنان خوش کرده‌اند‌.

شعارسال: حدود 55 درصد از جویندگان کار آذربایجان غربی را افراد دیپلم و زیر دیپلم تشکیل می‌دهند و 45 درصد از کارجویان نیز تحصیلات بالای دیپلم دارند و حدود 30 تا 40 درصد از کارجویان به کاریابی‌ها مراجعه می‌کنند اما روشن است که برای مدیریت بازار کار باید این روند اصلاح شود تا درپی آن شغل یابی برای کارجویان نیز در مسیر هموارتری صورت گیرد.

درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار در آذربایجان غربی همیشه از میانگین کشوری 2 تا 5 درصد بالاتر بوده بنابراین اشتغال یابی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مستلزم برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای است که تاکنون نمود آن در برنامه‌های دولت مشاهده نشده است.

بر اساس اطلاعات و آماری که وجود دارد افزون بر 40 کاریابی داخلی در کنار 4 کاریابی خارجی در جغرافیای آذربایجان غربی مجوز فعالیت دارند اما نقش آنها در سامان‌یابی بازار اشتغال و سهم آنان در مدیریت بحران بیکاری تحصیل‌کردگان دانشگاهی بر کسی روشن نیست.

بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی پس از تکمیل پرونده و انجام هزینه برای آن در کاریابی‌های مجوز دار اغلب یا سر دوانده می‌شوند و یا با ادعاهای واهی عملاً سرکار گذاشته می‌شوند بجای آنکه برایشان کار در خور توجهی متناسب با رشته تحصیلی‌شان یافت شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که نرخ بیکاری در این استان نسبت به کشور 2.8 درصد بالاتر است اظهار داشت: نرخ بیکاری در کشور 12.1 درصد است و این نرخ در استان آذربایجان غربی در بهار امسال، 14٫9 درصد است و بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در استان آذربایجان غربی 117 هزار و 517 نفر بیکار وجود دارد که از این تعداد بیکار 32 هزار و 180 نفر آن‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاهی و دارای مدرک عالیه هستند.

اطلاعات کاریابی‌ها مبنای معرفی بیکاران به بانک‌ها نیست

رضا نقی زاده گفت: با تمامی تلاش‌هایی که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برای کاهش آمار بیکاری انجام داده ولی هنوز تعداد بسیار زیادی از افراد در این استان بیکار هستند و در این میان طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سوی وزارت کار اجرا می‌شود که هدف از آن توانمندسازی نیروی کار برای ورود به بازار کار و ایجاد انگیزه است و داوطلبان این طرح مشمول بیمه نیز می‌شوند.

در این میان برای اطلاعات ثبت‌شده در کاریابی‌ها کسی تره هم خورد نمی‌کند کما اینکه هزاران بیکار ثبت‌نام‌شده در کاریابی‌ها سازوکاری بر سر راه خود نمی‌بینند تا از این طریق حداقل برای دریافت تسهیلات اشتغال آفرین روستایی به بانک‌ها معرفی شوند بلکه باید همیشه چشم‌انتظار یک تلفن بمانند که از سوی کاریابی انجام بشود یا نشود تا بلکه یک شغل غیر مرتبط و بخورونمیری بیابند.

دست کوتاه بیکاران دانشگاهی از تسهیلات اشتغال آفرین روستایی

این در حالی است که در همین حوزه 480 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص شده اما دست تحصیل‌کردگان بیکار ثبت‌نام‌شده در کاریابی‌ها عملاً به یک ریال از این منابع نرسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی دراین‌باره بیان کرد: اشتغال روستایی و عشایری یک برنامه دولتی برای مناطق روستایی و عشایری با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت، 4 درصدی است که اعتبار ابلاغی برای استان آذربایجان غربی 480 میلیارد تومان است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3مهر1397 ، کدخبر: 1836355: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
ا.ف75
واقعا نباید الان به تعداد افرادی که تخصص دارن ببالیم! باید ببینیم چند نفر از این متخصص هامون میتونن کار داشته باشن
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
وقتی کار پیدا ننمیشه وقتی این همه تحصیل کرده زیاده معلومه که همین میشه م.ق71
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
کاریابی ها تا وقنی کار نباشه به درد بخور نیستن بعضی از این شغلهایی هم که تو کاریابی ها معرفی میشه عملا بیگاری کشیدنه.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین