پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۹۹۷۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
روز گذشته حکم 33 نفر در پرونده‌های فساد اقتصادی صادر شد که بخشی از آن مربوط به اخلال در بازار ارز و بخشی دیگر در پرونده سلطان سکه بود. حکم پرونده باقری درمنی نیز روز گذشته صادر شد.
شعارسال: حکم بدوی مفسدان اقتصادی و متهمان ارزی در دادگاه مشخص شد و سه نفر به اعدام محکوم شدند و ۳۰ نفر دیگر نیز که عده‌ای از آن‌ها در پرونده موسوم به سلطان سکه دست داشتند و عده‌ای دیگر به جرم اخلال در بازار ارز دادگاهی شده بودند، به حبس‌های ۳ تا ۲۰ سال محکوم شدند.

محسنی اژه‌ای سخنگو قوه قضاییه البته گفته است حکم این افراد قابل تجدیدنظرخواهی است و در صورت درخواست تجدیدنظر، پرونده در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور مجددا رسیدگی خواهد شد.

باقری درمنی؛ پرونده خاص فساد اقتصادی

در میان این پرونده‌ها، تنها دادگاه حمید باقری درمنی با بقیه متفاوت بود؛ پرونده باقری درمنی ۳۳ متهم داشته است. از جمله «م.ن» بازنشسته آگاهی تهران که مسئولیت تأمین ضمانت‌نامه‌ها و اسناد جعلی را بر عهده داشته است و فردی دیگر با نام «ج» توانسته بدون عقد قرارداد و دادن تضمین از شرکت «نفت جی» قیر بخرد و ناپدید شود.

علیرضا مسلمی متهم پرونده که کارمند باقری درمنی و رئیس هیات مدیره یکی از شرکت‌های ۶ گانه صوری او بوده است، درباره ارتباط باقری درمنی با «م.ن» گفته است: «م.ن» با باقری کار می‌کرد، دسته چک حساب من به صورت سفید امضا در اختیار مدیر مالی باقری بود و پول‌هایی که من از منشأ آن‌ها بی خبر بودم به آن وارد و خارج می‌شد.

در نهایت اسناد موجود در پرونده، بازپرس و دادستان را به این نتیجه رسانده بود که حمید باقری درمنی سردستگی گروه مجرمانه‌ای را عهده‌دار بوده است و به همین دلیل عنوان مجرمانه «مشارکت در جرم کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری با وصف سردستگی و سرگروهی» و به تبع آن افساد فی الارض را برای او در نظر گرفتند که با توجه به حکم صادر شده برای وی (اعدام) افساد فی‌الارض او برای قاضی پرونده محرز شده است.

پرونده سلطان سکه و ۱۲ محکوم

به جز پرونده باقری درمنی، حکم پرونده وحید مظلومین و نوچه‌ها در روز گذشته صادر شد، مظلومین به اعدام و ۱۲ نوچه‌ای که در این پرونده بودند، به حبس‌های ۳ تا ۲۰ سال محکوم شدند. محسنی اژه‌ای درباره پرونده آنها گفته بود از پایان سال گذشته تحقیقات میدانی شد و افرادی شناخته شدند که بدون داشتن صرافی، مبالغ بالایی خرید و فروش ارز و سکه دارند یا حتی خروج ارز از کشور داشتند. آن‌ها می‌گویند با هماهنگی بانک مرکزی ارز خرید فروش می‌شده احیاناً خروج ارز داشته‌اند. در سال ۹۱ و ۹۲ نیز افرادی دستگیر شدند و حکم علیه آنان صادر شد. یکی از این افراد به نام حمید مظلومین و پسرش محمدرضا آن موقع حکم قضایی گرفتند، بانک مرکزی آن زمان اعلام کرد این‌ها با هماهنگی ما فعالیت می‌کردند و دلار را ما به آن‌ها داده ایم. الان این‌ها دوباره بازداشت شده‌اند.

سخنگوی قوه قضاییه گفته است: یک متهم می‌گوید در ۳۰ مورد و هر مورد بین ۴ تا ۷ میلیون دلار از بانک مرکزی ارز گرفته و توزیع کرده است. مردم فکر کردند از متهم دو تن سکه گرفته‌اند، ولی واقعیت این است از متهم و فرزندش سکه‌ای نگرفته اند، ولی اسناد نشان می‌دهد بیش از ۲ تن سکه آن‌ها خرید و فروش کرده اند و این سکه‌ها موجود نیست.

اخلال در بازار ارز و ۱۹ محکوم

در این میان ۱۹ نفر نیز به جرم اخلال در بازار ارز دادگاهی شده‌اند که البته هیچکدام به اعدام محکوم نشدند. احکام آنها از ۱۲ تا ۶ سال متغیر است. برخی از آنها به شلاق نیز محکوم شده‌اند.

جدول زیر اسامی افرادی که توسط محسنی اژه‌ای، احکام انها قرائت شده را، همراه با پرونده مالی آنها نشان می‌دهد

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 10 مهر 1397 ، کدخبر: 148599 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
0
0
ا.ف75
واقعا اینکه این برخورد قاطع داره باهاشون صورت می گیره نشون میده که قوه قضاییه داره تموم تلاش خودش رو میکنه!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
باید باهاشون برخورد قاطع میشد تا درس عبرتی برای همگان باشه
س.ق76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
باید دید که این افراد به کی وصل اند.
م.ا75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
0
چه خوبه ک داریم خبر شنیدن مجازات این مفسدینو میشنویم :)م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین