پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۶۰۵۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشته پزشکی هستند، اما دانشگاه ظرفیت پذیرش این تعداد را ندارد، بنابراین در این گونه مواقع یک درصد زیادی همواره ناراضی خواهند بود، چرا که پذیرفته نمی‌شوند.نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد داوطلبان دانشگاه بدون کنکور پذیرفته می‌شوند.

شعار سال: داوود محمدی (نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی) درباره اعلام وصول اصلاحیه قانون حذف کنکور به خبرنگار ایلنا گفت: تعدادی از نماینده‌ها طرحی را امضا کردند، مبنی بر اینکه تاثیر قطعی به تاثیر مثبت تبدیل شود که اگر واقعا شرایط معدل دانش‌آموز به گونه‌ای است که برای دانش آموز تاثیر مثبت دارد، معدل را دخالت بدهند، در غیر اینصورت دخالت ندهند. این چیزی که است که قرار است در مجلس طرح شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: امسال در جلسات متعددی که با وزارت علوم و آموزش و پرورش داشتیم، قرار شده که یک درصد معین به عنوان تاثیر قطعی در نظر گرفته شود تا معدل و نمرات دانش‌آموزان جهت ورود به دانشگاه لحاظ شود و کماکان روی این درصد بحث بوده و هست. چنانچه با اعتراضات داوطلبان تاثیر قطعی از 30 درصد به 20 درصد و همچنین 10 درصد تاثیر مثبت رسید.

محمدی با اشاره به معترضان تاثیر قطعی گفت: در خصوص این تصمیمات یک سری داوطلبان همواره معترض بوده و هستند، زیرا نمرات گذشته‌شان چندان خوب نیست و این قطعا در سرنوشت آنها تاثیر گذار خواهد بود و آنهایی که معدل خوبی دارند، طبیعتا شرایط بهتری به نسبت دیگران به دست خواهند آورد.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: قرار است یک تغییراتی در اصلاح قانون حذف کنکور لحاظ شود ولی به این صورت نیست که قانون کنکور را حذف کنیم، قانونی که قبلا تصویب شده به قوت خود باقی است، اما در نحوه اجرای آن باید تغییرات مختصری ایجاد شود که آن هم موقتی است. قانونی که در مجلس در دوره گذشته تصویب شده ناظر بر این است که به مرور کنکور حذف و نهایتا سوابق دانش آموز و نمراتش جایگزین پذیرش در دانشگاه شود.

وی تصریح کرد: در خصوص آن چیزی که وزارت علوم و سازمان سنجش باید اجرا می‌کردند کم کاری‌هایی صورت گرفته که موجب شد آنها مورد بازخواست از سوی کمیسیون آموزش قرار بگیرند؛ چرا که وزارت علوم و سازمان سنجش وظایفشان را در گذشته انجام نداده‌اند. البته امسال یک مقدار تغییرات ایجاد کردیم اما این تغییرات مورد اعتراض قرار گرفت و حالا ما تصمیم داریم موقتا به سمتی و سویی برویم که دانش‌آموزان مشکلات کمتری داشته باشند اما در نهایت وزارت علوم برنامه‌ای در جهت اجرای قانون ندارد.

محمدی تاکید کرد: قانون این است که کنکور حذف شود و این قانون به قوت خودش باقی است، اما در این میان وزارت علوم و سازمان سنجش می‌گویند که ما درصد تاثیر قطعی را بالا می‌بریم تا جامعه کمی برای انجام این کار آمادگی پیدا کند. طبیعتا در روند اجرای یک قانون ممکن است، مشکلاتی به وجود بیاید کمااینکه الان هم این مساله مطرح شده و مخالفان زیادی دارد اما باید آمادگی لازم در میان دانش آموزان به وجود بیاید تا به مرور حذف کنکور کار صورت بگیرد. طبیعتا یکی از راه‌ها این است که درصد تاثیر قطعی را بالا ببرند که منجر به حذف کنکور شود.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد داوطلبان دانشگاه بدون کنکور پذیرفته می‌شوند. دانشگاه آزاد، پیام نور و بسیاری از دانشگاه‌ها را داریم که ظرفیت لازم را دارند و بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند. حدود ۲۰ درصد نیز مربوط به برخی از دانشگاه‌های دولتی می‌شود که شرایط علمی بهتری دارند. این دانشگاه‌ها داوطلبان خاص خود را دارند و داوطلبانشان نیز به مراتب بیشتر از گنجایشان است از این رو باید برای پذیرش آنها گزینش صورت بگیرد. این گزینش نیز دو راه دارد؛ یک راه برگزاری کنکور به شیوه سابق است و یک راه دیگر هم پذیرش براساس سوابق تحصیلی.

وی ادامه داد: به طور مثال رشته پزشکی داوطلب زیاد دارد ولی ما گنجایش پذیرش همه داوطلبان را نداریم، در حال حاضر حدود ۶۰ درصد داوطلبان متقاضی رشته پزشکی هستند، اما دانشگاه ظرفیت پذیرش این تعداد را ندارد، بنابراین در این گونه مواقع یک درصد زیادی همواره ناراضی خواهند بود چرا که پذیرفته نمی‌شوند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار داشت: اینکه روش در نظر گرفته شده درست نیست، قابل بحث است. به هر حال دانشگاه‌ها باید داوطلب برتر را بپذیرند و حالا اینکه این داوطلب برتر چگونه انتخاب شود دو راهی که عنوان کردم را دارد. بحث ما الان این دو روش است، گروهی که در دوره تحصیل‌شان شرایط مناسبی نداشتند معترض خواهند بود، اما ما باید بین روش بد و مطلوب یکی را انتخاب کنیم که بین افراد عدالت به وجود بیاید و تبعیض از بین برود و در حقیقت بهترین‌ها هم انتخاب شوند. به هر حال با این روش و مساله‌ای که در مجلس مطرح شده و قانونی که مصوب شده، آموزش و پرورش و وزارت علوم را موظف کرده است در جهت حذف کنکور اقدام کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران تاریخ انتشار 13مهر 97، کدمطلب: 676121، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Romania
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۶
0
0
هر دانشگاهی قطعا انقد پسر عمه و دختر دایی اساتید و مسئولان داره که به داوطلبان برتر نمیرسن

س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین