پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۵۴۱۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
ماجرای دنباله‌دار حذف کنکور چند سالی است که فقط در سخنرانی‌ها و گفتگو‌ها به گوش می‌خورد و با وجود قاطعیت مسئولان در این رابطه، اما هنوز خبری از حذف کنکور دانش‌آموزان نیست.

شعار سال: «کنکور» در ظاهر برگزاری یک امتحان جامع بین تعداد زیادی از دانش‌آموزان و در باطن جزو تجربه‌های به یادماندنی شیرین یا حتی تلخ یک نوجوان یا جوان است. البته چندسالی بیشتر نیست که این آزمون سرنوشت‌ساز به غولی بزرگ تبدیل شده و همه دانش‌آموزان در تکاپوی آمادگی بیشتر و کسب رتبه برتر هستند به گونه‌ای که در سال‌های منتهی به کنکور خود ساعات زیادی را به درس‌خواندن می‌گذرانند و گاه با صرف هزینه‌های میلیونی در انواع کلاس‌های آموزشی و آزمون‌های خودسنجی شرکت می‌کنند.

داوطلبانان جوان و علاقه‌مند به شغل‌های مدیریتی یا همان پشت میزنشینی با شیوع تب مدرک‌گرایی تلاش می‌کنند با سرعت، تمامی مقاطع تحصیلی را به امید یافتن شغلی مناسب و ساختن آینده‌ای روشن طی کنند غافل از آنکه بعضی جوانان مشابه آن‌ها هم‌اکنون با داشتن مدرک دکتری یا بیکار و یا به شغلی غیرمرتبط با رشته‌شان مشغول هستند.

بازار داغ موسسات و دبیران کنکور با این وجود طی سال‌های اخیر نه تنها هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل کرده بلکه طبق نظر تعدادی از کارشناسان یکی از موانع حذف کنکور است.

چه زمانی کنکور حذف خواهد شد؟

مسئولان وزارتی مدت‌هاست برای از بین بردن دغدغه کنکور خانواده‌ها و بخصوص دانش‌آموزان تلاش می‌کنند و در این رابطه هرسال قدری بیشتر از سال قبل به میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور می‌افزایند همچنان که تعداد رشته‌های دانشگاهی بدون آزمون هم در دانشگاه‌های غیردولتی روبه افزایش است،.

مباحثی درباره حذف کنکور همواره شنیده می‌شود، اما اکثر خانواده‌ها در واکنش به این خبر می‌گویند «از زمانی که به یاد داریم قرار است که کنکور حذف شود». چرا با وجود اینکه مدت‌هاست زمزمه‌های حذف کنکور از جانب مسئولان شنیده می‌شود، ولی همچنان آزمون سراسری پابرجاست و مسئولان یک در میان خبر‌های ضد و نقیضی را در این باره مطرح می‌کنند؟

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش مدام از اینکه مدارس در چنبره موسسات کنکور قرار گرفته و شادی و آرامش روانی کودکان و نوجوانان را از بین برده‌اند، سخن گفته و برنامه‌هایی نیز برای آزمون زدایی تدوین کرده است. اگر آموزش و پرورش به روال عادی خود برگردد و پای موسسات تست و کنکور از مدارس قطع شود، هزاران میلیارد تومانی که به قیمت حراج امنیت روانی دانش‌آموزان به جیب این موسسات می‌رود، قطع خواهد شد.

اخبارهای متعددی حاکی از آن است که برخی مؤسسات کنکور برای اینکه آموزش‌وپرورش با آن مؤسسه قرارداد ببندد، پیشنهاد هدیه‌های میلیونی به آن‌ها داده بودند.

مافیا به دنبال مقابله با اجرای قانون حذف کنکور

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس چندی پیش با بیان اینکه براساس آمار اعلام شده ۸۹ درصد کنکوری‌ها در سال جاری با سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها پذیرفته شدند، درباره علت التهاب در این زمینه گفت: مافیای کنکور با تحریک دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها و ارائه اطلاعات نادرست به دنبال مقابله با اجرای قانون حذف کنکور و تصمیم شورای سنجش و پذیرش مبنی بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی است.

وی با اشاره به درآمد مافیای کنکور، اظهار کرد: با توجه به گستردگی دانش‌آموزان متوسطه دوم، تعداد دروس و هزینه‌های موردنیاز برای شرکت در کلاس‌ها می‌توان درآمد‌های حاصله را محاسبه کرد؛ با حساب سرانگشتی مشخص می‌شود رقم مذکور بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال است. تهیه کتب تستی سود‌های هنگفتی ایجاد می‌کند و به نوعی به تجارت تبدیل شده است.

زاهدی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش باید با برگزاری امتحانات استاندارد زمینه حذف کنکور را فراهم کند؛ شورای سنجش و پذیرش نیز باید با عزم جدی در راستای حذف کنکور گام بردارد و در این مسیر به اقدامات و بهانه‌های سودجویان توجهی نکند.

دغدغه آزمون سراسری قدرت کارآفرینی را از بین می‌برد

جدا از بحث هزینه و در میان بودن پای مافیا، تعدادی از کارشناسان و مسئولان معتقدند که کنکور با تمام دغدغه‌ها و اضطراب‌هایش اذهان مردم را کمتر به سمت مهارت‌افزایی و کارآفرینی سوق می‌دهد، بعنوان مثال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کنکور در حال رساندن کارآفرینی کشور به صفر است، چراکه مردم حتی از مقطع ابتدایی برای کنکور دغدغه دارند، لذا بهتر است که پذیرش دانشجو به عهده دانشگاه‌ها باشد.

رئیس مجلس، ذهنیت خلاق را معیار اصلی تحصیل در مقاطع تکمیلی خواند و گفت: با برگزاری کنکور کارآمدی کاهش می‌یابد، چرا ما باید به دنبال کنکور باشیم؟ اگر کمیسیون آموزش و تحقیقات این موضوع را به سرانجام برساند، کمک بلندمدتی به کشور انجام داده است.

گزینش براساس سوابق تحصیلی راهی به جای برگزاری کنکور

سازمان سنجش در این میان هم تا حد زیادی طرفدار پذیرش دانشجو براساس سوابق تحصیلی است و حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش اعلام کرد که شورای سنجش و پذیرش دانشجو در تلاش است تا سال ۹۷ تعداد رشته‌هایی که پذیرش در آن‌ها صرفا بر اساس سوابق تحصیلی باشد را افزایش دهد. طبق قانون باید طی مدت زمانی پنج ساله، ۸۵ درصد پذیرش در دانشگاه‌های کشور بر اساس سوابق تحصیلی و ۱۵ درصد با توجه به آزمون باشد.

طبق صحبت مشاور عالی سازمان سنجش، ۱۵ درصدی که برای آن آزمون برگزار می‌شود، مربوط به رشته‌های برتر و دانشگاه‌هایی است که شهریه برای آن پرداخت نمی‌شود.

توکلی با اشاره به این‌که برای افزایش سهم سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاه‌ها نیاز داریم تا امتحانات نهایی در سایر پایه‌های دوره متوسطه نیز برگزار شود، گفت: شورای سنجش و پذیرش دانشجو تا سال ۹۷ برای حذف کنکور و افزایش سهم سوابق تحصیلی فرصت دارد و هنوز مشخص نیست که سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۹۴ چگونه است.

کنکور آهسته آهسته محو می‌شود

دقیقا زمانی که هیچکس از اجرایی شدن داستان حذف یا عدم حذف کنکور خبر قطعی نمی‌دهد و با وجود تمام فراز و نشیب‌های ماجرا، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور خبر از اجرایی شدن مرحله نخست طرح حذف کنکور برای سال آینده داد.

وی با اشاره به لزوم بازنگری شیوه پذیرش دانشجو، برگزاری آزمون سراسری و سهمیه‌بندی دانشگاه‌ها بیان کرد: طرح حذف کنکور تدوین شده و سال آینده مرحله نخست این طرح اجرا می‌شود، زیرا وجود یک میلیون نفر پشت کنکوری پذیرفته نیست و این رقم باید به دست کم ۲۰۰ هزار نفر کاهش یافته و جو روانی کنکور از بین برود.

حال باید دید که از سال آینده تا چه اندازه برای حذف کنکور گام برداشته می‌شود و آیا پشت‌پرده‌ها و ذی‌نفعان عدم برگزاری کنکور اجازه لغو چنین آزمونی را در سراسر کشور می‌دهند یا خیر؟ به امید آنکه تصمیم‌گیری‌های درست و منطقی بدون هیچگونه حاشیه و پشت‌پرده‌ای به داستان بلند و طولانی کنکور پایانی شیرین بخشند.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 12 شهریور 97، کد مطلب: 707848، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین