پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۲۲۱۳۷۰
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
«محمد عموزاده خلیلی» روز پنجشنبه در خصوص واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها اظهار داشت: واگذاری اختیار پذیرش به مؤسسات آموزش عالی کشور یکی از طرح‌های مؤثر در حذف آزمون متمرکز کنکور به شمار می‌رود؛ اما این الگو نیز به مانند بسیاری از دیگر طرح‌ها، با برخی از آسیب‌ها همراه است.
شعار سال: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی می گوید:‌ واگذاری امتیاز پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها باید از مراکز علمی کم‌اهمیت و رشته‌های غیرضروری آغاز شود.
پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها از رشته‌های غیرضروری آغاز شود
«محمد عموزاده خلیلی» روز پنجشنبه در خصوص واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها اظهار داشت: واگذاری اختیار پذیرش به مؤسسات آموزش عالی کشور یکی از طرح‌های مؤثر در حذف آزمون متمرکز کنکور به شمار می‌رود؛ اما این الگو نیز به مانند بسیاری از دیگر طرح‌ها، با برخی از آسیب‌ها همراه است.

وی ادامه داد: اعمال سلیقه و نقطه نظرات شخصی در این پذیرش از مهم‌ترین آسیب‌ها محسوب می‌شود.

عموزاده خلیلی با بیان این مساله که برخی از دانشگاهیان، نظارت‌های ویژه بر این پذیرش را به عنوان راهکاری در خصوص کاهش و رفع اعمال سلیقه مطرح می‌کنند، افزود: نظارت بر این طرح نیز امکان اعمال نقطه نظرات شخصی ناظران را به همراه خواهد داشت.

این مدرس دانشگاه افزود: در برخی از مواقع نیز رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی قدرت امتناع از معرفی شدگان را در اختیار نخواهند داشت و این مهم هم یکی از اساسی‌ترین چالش‌های این طرح محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آزمون‌های سراسری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: این طرح باوجود برخی از مسائل و مشکلات، اعمال سلیقه را کاهش می‌دهد و این مسئله یکی از امتیازهای مهم این نوع از پذیرش به شمار می‌رود.

عموزاده خلیلی تصریح کرد: در این نوع از پذیرش، دانش آموزان و دانش آموختگان در صورت شرکت نکردن در آزمون‌های سراسری به دانشگاه‌ها راه نمی‌یابند.

وی ادامه داد: اعمال این طرح به نفع علم آموزان نخواهد بود و در صورت اعمال نیز بی تردید باید از دانشگاه‌های کم اهمیت و همچنین رشته‌های غیر ضروری آغاز شود؛ پیاده سازی این طرح در دانشکده‌های غیر مهم، آسیب‌های آن را شناسایی می‌کند.

این تحلیل گر یادآورشد: اعمال این پذیرش در دانشگاه‌های سطح یک کشور و رشته‌های مهم نظیر پزشکی (در صورت اعمال سلیقه) صدمات جبران ناپذیری را برای کشور به بار می‌آورد.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال حضور یک پزشک بی سواد در جامعه و اعتماد مردم به وی و یا تضییع حقوق یک رتبه برتر کنکور در یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور نظیر تهران بسیار آسیب‌زا خواهد بود.

عموزاده خلیلی در پایان خاطرنشان کرد: حذف آزمون‌های سراسری و واگذاری این امتیاز به دانشگاه‌ها باید براساس یک برنامه ریزی دقیق و جامع انجام پذیرد؛ در غیر این صورت بی تردید این اقدام به نفع دانش آموزان و دانش آموختگان به ویژه در مناطق محروم و در مجموع جامعه نخواهد بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:27تیر1398،کدخبر: 83400038،www.irna.ir






اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین