پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۲۱۵۹۸
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که واگذاری امتیاز پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها و مراکز علمی سبب اعمال سلیقه و نظرات شخصی در جذب دانشجویان خواهد شد.
شعارسال: «محمد یزدی» در خصوص واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها اظهار داشت: پذیرش دانشجویان در دانشگاه ها و مراکز علمی یکی از مطلوب ترین روش های ساختار فعلی جامعه به شمار می‌رود.

وی افزود: در بعضی از جوامع استادان و اعضای هیات علمی در دانشگاه ها به منظور انجام فعالیت های پژوهشی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند و به عبارت دیگر این اختیار (پذیرش دانشجو) برای استادان و مدرسان دانشگاهی نیز وجود دارد.

یزدی ادامه داد: در حقیقت این مراکز به منظور فعالیت در برخی از پروژه های تحقیقاتی که به یکی از مدرسان دانشگاهی اختصاص دارد و هزینه های آن نیز توسط وی تامین می شود؛ اقدام به پذیرش در قالب دانشجوی دکتری می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی تصریح کرد: اما در ساختار جامعه ایران این مسئله امکان پذیر نخواهد بود. در سایر کشورها مانند ایران داوطلب برای تحصیلات دانشگاهی وجود ندارد و گاه در برخی مواقع در دپارتمان ها (مناطق) فراخوان جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یک رشته بیش از ۲ سال به طول می انجامد.

این کارشناس یادآور شد: در این جوامع فعالیت پژوهشی اساتید و اعضای هیات علمی دریافت حقوق و مزایا را با مشکل مواجه نمی کند؛ حال آن‌که در ایران استادان با وجود انجام فعالیت های پژوهشی نیز باید شمار مشخصی از واحدهای آموزشی را ارائه کنند.

حذف آزمون سراسری؛ اعمال نظرات شخصی را تقویت می کند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه اعمال سلیقه را به عنوان یکی از آسیب های این طرح برشمرد و افزود: واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاه ها و مراکز علمی در ساختار سنتی جامعه ایران بی تردید با اعمال سلیقه همراه می شود.

وی افزود: این طرح بسیاری از دانشجویان را به ویژه در مناطق محروم و توسعه نیافته با مشکل مواجه می کند.

یزدی تصریح کرد: روش کنونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پذیرش دانشجویان مقطع دکتری که ۵۰ درصد از داوطلبان را بر اساس آزمون سراسری کنکور و ۵۰ درصد دیگر را نیز بر اساس مصاحبه و سایر مولفه های مورد نظر دانشگاه جذب می کند؛ یکی از بهترین روش های ساختار امروزی به شمار می رود.

این تحلیل‌گر با بیان اینکه اگرچه این روش نیز مانند بسیاری از روش ها گاه با برخی از مسائل و چالش ها مواجه می شود؛ اما باید در خصوص کاهش و رفع این مسائل گام برداشت، ادامه داد: حذف آزمون های سراسری متمرکز و در حقیقت واگذاری اختیار پذیرش دانشجو به دانشگاه ها اعمال نظرات شخصی را تقویت می کند.

آزمون های پذیرش دانشجو به روزرسانی شود

وی با تاکید بر به روزرسانی آزمون های سراسری به منظور پذیرش دانشجو در دانشگاه ها اظهار داشت: یکی از مسائل و مشکلات آزمون‌های سراسری در زمان حاضر ساختار سنتی و فقدان به روزرسانی آنها است.

یزدی افزود: روش های سنجش و ارزیابی و به عبارت دیگر آزمون ها باید به روز شوند. به هم ریختگی ساختار کلی پذیرش در دانشگاه ها به نفع دانش آموزان و دانش آموختگان نخواهد بود.

به گفته این استاد دانشگاه واگذاری پذیرش دانشجو به دانشگاه ها روشی امتحان شده است که شکست و همچنین شکایت های متعددی در این زمینه را به دنبال داشته است.

امتیاز پذیرش دانشجو به دانشگاه‌ها عدالت آموزشی را برهم می زند

یزدی با اشاره به عدالت آموزشی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی عدالت محوری در نظام آموزشی کشور است.

وی افزود: امکانات و تسهیلات دانش آموزان در شهرهای بزرگ با علم آموزان مناطق محروم متفاوت است و این مسئله شانس دانش آموزان مناطق توسعه نیافته را در پذیرفته شدن در دانشگاه ها کاهش می دهد.

یزدی خاطرنشان کرد: برگزاری یک رقابت سراسری باید برای همه یکسان باشد و برخی از اقدامات مانند سهمیه بندی مناطق و اعمال ضرایب سبب هم‌ترازی این دانش آموزان با دیگر داوطلبان دانشگاهی می شود.

وی در خصوص مقطع دکتری عنوان کرد: حجم متقاضیان دانشگاهی در ایران در مقایسه با سایر جوامع بسیار زیاد است و این شرایط نیز امکان پذیرش دانشجو در این مقطع (دکتری) را به استادان و اعضای هیات علمی نمی دهد.

به عقیده این استاد دانشگاه، در ایران حتی بسیاری از مراکز آزاد و غیرانتفاعی نیز داوطلبان بی شماری دارند و این امر حاکی از تعداد انبوه داوطلبان دانشگاهی در دانشگاه های سراسری است.

یزدی در پایان در خصوص نظارت بر این روش به منظور کاهش اعمال سلیقه یادآور شد: ناظران پذیرش هم از میان جامعه علمی و دانشگاهی انتخاب می شوند و بی تردید سبب اعمال سلیقه و نظرات شخصی آن‌ها می شود. روش فعلی در زمان حاضر مطلوب‌ترین روش برای پذیرش دانشجو به شمار می رود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 28 تیر 1398 ، کدخبر: 83399635 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین