پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۰۷۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
شرکت پتروشیمی مارون این روزها از طریق یکی از شرکتهای زیرمجموعه خود به نام "شرکت آمیزه های پویا پلیمری مارون" اقدام به فروش محصولات خود خارج از بورس می‌کند.به نحویکه شرکت‌هایی چون همسطح مسیر پاسارگاد، بهار پلاستیک مکران، مهتاب صنعت اروند و سنگفرش سرای ایستاتیس در حالیکه از خرید از بورس منع شده اند و در سایت بهین یاب امکان خرید ندارند در لیست عمده شرکت‌های خریدار محصولات پتروشیمی مارون در حسابرسی رسمی سال ۹۶ شرکت آمیزه های پویا پلیمری آمده است. این محصولات که به صورت میکس بلند و نه کامپاند به فروش رسیده خود نشانی از این تخلف دارد.

شعارسال: شرکت پتروشیمی مارون این روزها از طریق یکی از شرکتهای زیرمجموعه خود به نام "شرکت آمیزه های پویا پلیمری مارون" اقدام به فروش محصولات خود خارج از بورس می‌کند.

شرکت پتروشیمی مارون این روزها از طریق یکی از شرکتهای زیرمجموعه خود به نام "شرکت آمیزه های پویا پلیمری مارون" اقدام به فروش محصولات خود خارج از بورس می‌کند.به نحویکه شرکت‌هایی چون همسطح مسیر پاسارگاد، بهار پلاستیک مکران، مهتاب صنعت اروند و سنگفرش سرای ایستاتیس در حالیکه از خرید از بورس منع شده اند و در سایت بهین یاب امکان خرید ندارند در لیست عمده شرکت‌های خریدار محصولات پتروشیمی مارون در حسابرسی رسمی سال ۹۶ شرکت آمیزه های پویا پلیمری آمده است. این محصولات که به صورت میکس بلند و نه کامپاند به فروش رسیده خود نشانی از این تخلف دارد.

به زبانی ساده تر، این شرکت دارای مشتریانی بوده که اصولا محصولات کامپاندی مصرفی آنها درزمره تولیدات شرکت آمیزه‌ها نیست واز سویی دیگر برخی از مشتریان از طرف بهین یاب اجازه خرید از بورس کالا را نداشته اند ولی به بهانه اینکه شرکت آمیزه‌های پویا پلیمری مارون شرکتی خصوصی است توانسته اند کالای مجتمع پتروشیمی مارون را تهیه کنند.این درحالی است که به اذعان کارشناسان مشارکت یک شرکت پایین دستی با یک شرکت پتروشیمی به این علت صورت می‌گیرد که آن شرکت پتروشیمی از توانمندی های فنی و علمی پایین دستی بهره گیرد که به تولید محصولات با کیفیت فنی بالا و یا محصول جدید ختم شود ولی گویا در پتروشیمی مارون عکس این امر اتفاق افتاده است. تا جاییکه بنابر آمارهای موجود، هیات مدیره مارون در سه ماهه اخیر نزدیک به هفت هزار تن کالا را در اختیار این شرکت قرار داده است. حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود کامپاندرهای عظیم در خود پتروشیمی مارون و وجود شرکت صنایع تکمیلی چرا این کار در خود مجتمع پتروشیمی مارون صورت نگرفته است؟

برهمین اساس و بنا برمستندات ارسال شده به "نفتی ها" تعاملات میان مجتمع پتروشیمی مارون با "شرکت آمیزه های پویا پلیمری" با ابهامات زیادی مواجه است که شاید لزوم توجه جدی نهادهای نظارتی به این مجموعه را دوصد چندان می‌کند.

۶۰ درصد از سهام این شرکت متعلق به پتروشیمی مارون و مابقی آن در اختیار سهامداران خرد قرار دارد. شرکت آمیزه های پویا پلیمری که ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ در ماهشهر تاسیس شده و بنا بر اساسنامه خود قراربوده در زمینه تولید انواع آمیزه های پلیمری، صادرات و واردات فعالیت کند این روزها در فروش برخی از محصولات پتروشیمی مارون از حیطه فعالیت خود خارج و با تغییر بسته بندی برخی از این محصولات و فروش بالاتر از نرخ بورس در بازار به سودهای کلان دست یافته است. به زبانی ساده تر این شرکت که قرار بوده با دریافت مواد اولیه از مجتمع پتروشیمی مارون و اضافه کردن مواد افزودنی (کامپاند) این محصولات جدید را در بازار بفروش برساند این روزها تنها با تغییر بسته بندی برخی از این محصولات(ریپک) اقدام به فروش بعضا دو برابری قیمت در بازار می‌کند که این امر می‌تواند در صورت تایید قاچاق محصولات پتروشیمی و درعین حال داغ کردن فضای دلالی در بازار محسوب گردد.

نمونه این ادعا را می‌توان در گزارش کدگذاری محصول این شرکت در تاریخ ۲۷ دی ماه سال گذشته جستجو نمود. بنابر مستندات ارائه شده در جدول ذیل سه محصول NRC، NRHR، NRZ توسط این شرکت تنها به روش ریپک در بازار عرضه شده است که این امر خلاف قوانین محسوب می‌گردد.

ازسویی دیگر توجه هیات مدیره مجتمع پتروشیمی مارون به این شرکت قابل تامل است. در مصوبه هیات مدیره این شرکت در تاریخ ۳ تیرماه سالجاری به شماره مصوبه ۲۵۳۱-۴۰۶-۹۷ در بند ۲ تاکید شده " هیات مدیره با توجه به استماع گزارش صورتهای مالی شرکت آمیزه های پویا پلیمری مارون با پیشنهاد افزایش فروش خوراک به شرکت فوق الذکر از میزان ۱۲۵۰ تن به ۲۲۰۰ تن در ماه با نرخ رقابتی بورس موافقت نمود."

این موافقت درحالی است که بسیاری از خریداران محصولات پتروشیمی مارون از انحصار فروش این شرکت که در اختیار چند شرکت خاص است گلایه دارند. نمونه این ادعا را می‌توان در گزارش سایت خبری پتروتحلیل دراین خصوص جستجو کرد. بنابر گزارش این سایت "برخی از شرکتهای صادرکننده پلی اتیلن سنگین بادی با نامه نگاری به انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهان جلوگیری از فروش محصولات مارون با نرخ های ارزان تر از قیمتهای جهانی شدند.

در همین حال فروش این پتروشیمی مارون تنها به تعداد محدود و البته ٣ شرکت نیز شائبه های بسیاری در بازار پتروشیمی ایجاد کرده است، حال آنکه بسیاری از شرکت‌هایی که پیشتر از طریق ایمیل با پتروشیمی مارون برای خرید محصول در ارتباط بودند، از فروش این شرکت تنها به چند شرکت خاص ابراز نگرانی می کنند. از سوی دیگر ایجاد انحصار فروش به چند شرکت خاص در پتروشیمی مارون، رانت بسیاری را برای مدیران این شرکت پتروشیمی به ارمغان آورده است و به نظر می رسد ضروری است که دستگاههای نظارتی و کنترلی بیش از همیشه با این موارد برخورد کرده و از هدر رفت منابع داخلی جلوگیری کنند."

دراین بین تغییرات مدیریتی مجتمع پتروشیمی مارون طی دو سال گذشته که زیر نظر زنگنه صورت گرفته براین ابهامات افزوده است. به هرحال آنچه مشهود است بازار داغ دلالی محصولات پتروشیمی مارون در بازار است که البته پای برخی از بستگان نزدیک چون فرزندان برخی از مدیران دولتی را نیز به میان می‌کشاند. اما به گفته برخی از آگاهان گره کار در دست دیگری است که به زودی اطلاعات کامل فعالیت این "پدرخوانده" با مستندات تکمیلی توسط "نفتی ها" منتشر خواهد شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از وب سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار: 14 مهر 1397 ، کدخبر: www.naftiha.ir،3785

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
ا.ف75
کی باید دقیقا و پتریوشیمی ها نظارذت کنه؟
غیر از دولت؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین