پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۲۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
یک کارشناس صنعت پتروشیمی گفت: بخش عمده محصولات تولیدی پتروشیمی های با خوراک گازی،صرف صادرات با نرخ ارز آزاد می شود، درحالی که قیمت خوراک آنها دولتی محاسبه می‌گردد.

شعارسال: ابراهیم نقوی با بیان اینکه پتروشیمی های خوراک گازی کشور با خوراک متان، اتان و گاز غنی از لحاظ اقتصادی وضعیت مطلوبی برخوردار هستند، گفت: این واحدهای پتروشیمی سالانه سهم بالایی از محصولات خود را صادر می کنند. محصولاتی که بسیار بیشتر از ظرفیت مصرف داخل و در بعضی موارد تنها به دلیل صادرات تولید می شود، محصولاتی نظیر متانول، پلی اتیلن، اوره و آمونیاک.                    

وی اظهار کرد: یک واحد پتروشیمی که ظرفیت مصرف محصول تولیدی آن در کشور شکل نگرفته و تنها با هدف صادرات تولید می شود، چه نیازی به دریافت خوراک با ارز مبادله ای دارد؟ این واحدها در حالی خوراک خود را با ارز دولتی دریافت می کنند که فروش محصولات آنها در داخل و در بازارهای صادراتی، با نرخ ارز آزاد صورت می گیرد.                

نقوی ادامه داد: حداقل ۵۰ درصد درآمدهای ارزی واحدهای پتروشیمی باید به ریال تبدیل شود چرا که پرداخت هزینه خوراک به دولت و هزینه های داخل کشور این واحدها مانند پرداخت حقوق پرسنل باید به ریال انجام شود؛ بنابراین پتروشیمی ها، ارز حاصل از صادرات را در حال حاضر از طریق صرافی ها و بدون حواله و یا گشایش اعتبار اسنادی انجام می دهند؛ به همین دلیل، بارها معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه و صدور بخشنامه  از واحدهای پتروشیمی خواسته اند که درآمدهای ارزی خود را با هماهنگی و نظارت بانک مرکزی وارد ایران کنند زیرا تا زمانی که این امر محقق نشود، بانک مرکزی نمی تواند میزان ارز مورد نیاز بازار داخلی را مدیریت کند.

پتروشیمی ها در نقش صرافی؟

وی  ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور با ابلاغ بخشنامه‌ای به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن وتجارت در تاریخ ۹۶/۱۱/۱۰ انجام ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از کشورهای چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد. با توجه به حجم بالای صادرات محصولات پتروشیمی کشورمان به این ۴ کشور، به نظر می‌رسد که صادرکنندگان این محصولات به این کشورها بخش زیادی از درآمدهای ارزی خود را در این کشورها نگه می دارند و به خریدارانی که می خواهند بدون انتقال ارز، کالا وارد کشورمان کنند، می‌فروشند. در واقع، واحدهای پتروشیمی در حال حاضر نقش صرافی را نیز بازی می کنند و ارز خود را بالاترین قیمت به شرکت هایی که قصد واردات کالا به ایران دارند، می فروشند.                                                  

بر اساس گفته های این کارشناس صنعت پتروشیمی به طور مثال عملکرد چند واحد پتروشیمی خوراک گازی در سال ۱۳۹۵ از لحاظ میزان صادرات در جدول شماره یک نشان داده می شود. همانطور که از جدول مشاهده می شود، سهم بالای محصولات تولیدی واحدهای پتروشیمی خوراک گازی صادر می شود و ارز دریافتی از محل صادرات نیز بر اساس نرخ ارز آزاد به ریال محاسبه می گردد و به نظر می رسد نیاز است دولت در محاسبه خوراک واحدهای پتروشیمی خوراک گازی تجدید نظر کند.

نام واحد

محصول

سهم صادرات از کل تولید (وزنی)

آریاساسول

پلی اتیلن

۸۹درصد

زاگرس

متانول

۹۸ درصد

کاویان*

خط اتیلن غرب

۹۰درصد

پردیس

اوره آمونیاک

۶۵درصد

فناوران

متانول/اسید استیک

۶۸درصد

مارون

پلی اتیلن/پلی پروپیلن/منو اتیلن گلایکول

۵۰ درصد

مروارید

منواتیلن گلایکول

۹۵ درصد

منبع: صورت های مالی واحدهای پتروشیمی در سایت کدال

* پتروشیمی کاویان اتیلن واحدهای ایلام، مهاباد، پلیمر کرمانشاه، لرستان و کرمانشاه را تامین می کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری  مهر، تاریخ انتشار: 14اسفند 1396، کدخبر: 4243825 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
با اینکه اقای روحانی قول دلار تک نرخی رو دادند ولی هنوز نزدیک به این طرح هم نشدیم و باید برای عملی کردن ان تلاشی مضاعف بکنیم
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین