پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۶۳۱۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۶
کره جنوبی برای اولین بار بعد از گذشت شش سال همکاری با ایران در خرید نفت، واردات نفت از ایران را قطع کرد.پیش از این نیز در سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود، و گفته می‌شود، کره جنوبی که سومین وارد کننده نفت ایران، در میان خریداران عمده آسیایی بود، از ماه جولای بارگیری نفت ایران را به تریج کاهش داده بودد و میزان واردات خود را با ۸۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۳۲ هزار و ۷۲۳ تن رسانده بود.

شعارسال: به نقل از رویترز، کره جنوبی با قطع کامل خرید نفت از ایران، اولین کشوری لقب گرفت که در مقابل فشارهای آمریکا مبنی بر توقف خرید نفت از تهران تسلیم شده است.

پیش از این نیز در سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را متوقف کرده بود، و گفته می‌شود، کره جنوبی که سومین وارد کننده نفت ایران، در میان خریداران عمده آسیایی بود، از ماه جولای بارگیری نفت ایران را به تریج کاهش داده بودد و میزان واردات خود را با ۸۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۲۳۲ هزار و ۷۲۳ تن رسانده بود.

اما نکته ای که در این میان مطرح می‌شود این است که چرا کره جنوبی به همین زودی سر تسلیم مقابل خواسته آمریکا فرود آورد، و در واقع می‌توانست همانند دو غول بزرگ خریدار نفت ایران یعنی هند و چین مقاومت به خرج دهد.

به گفته کارشناسان، در حال حاضر حفظ روابط با آمریکا برای مقامات کره جنوبی بیشترین اهمیت را برای این کشور دارد و به عقیده آنها امنیت ملی کره جنوبی بستگی به اتحاد نظامی با آمریکا دارد، زیرا این کشور همچنان با تهدیدات هسته ای کره شمالی مواجه است و روابط سیاسی کره جنوبی با آمریکا به حدی است که این کشور نمی تواند دستور ترامپ مبنی بر اتخاذ یک رویکرد سختگیرانه علیه ایران را نادیده بگیرد.

در همین راستا، کیم جائه کیونگ، محقق موسسه اقتصاد انرژی کره، در این باره اظهار کرد: حفظ روابط با آمریکا برای کره جنوبی حائز اهمیت است. امنیت ملی کره جنوبی به اتحاد نظامی با آمریکا بستگی دارد که باعث شده این کشور سریعا به کاهش واردات از ایران بیش از این‌که مذاکرات میان دو دولت کامل شود، مبادرت کند.

گفتنی است تا همین چند وقت پیش نیز، موضع رسمی دولت کره جنوبی در خصوص تحریم‌های ایران این بود که این کشور به مذاکره با آمریکا به منظور دریافت معافیت ادامه ‌دهد و با این که شاهد بودیم، دولت ترامپ موضع خود را اندکی ملایم‌تر کرده و از درخواست به صفر رساندن واردات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و اعلام کرده معافیت‌ها را مورد بررسی قرار خواهد داد، اما باز هم نتوانست در مقابل خواسته آمریکا از خود مقاومت نشاند دهد البته ناگفته نماند که اگرچه این روزها گاهی در اخبار از نرمش امریکا صحبه به میان می‌آید، اما هیچ نرمش عملی‌ای در این میان دیده نمی‌شود و خریداران همچنان با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا پس از مهلت تعیین شده در اوایل نوامبر مواجه خواهند بود.

در واقع به نظر میرسد، ترامپ سعی دارد با وقت کشی بیشتر تمام خریداران نفتی ایران با هر ترفندی که می‌تواند، از اواع وعده‌ها گرفته تا اهرم فشار و زور از خرید نفت از ایران منصرف کند ولی این در حالی است که بزرگترین خریداران نفتی ایران نیز هر کدام به دنبال ترفندی برای دور زدن تحریم‌ها و ادامه تجارت خود با ایران هستند و باید دید آخر این بازی چه خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری  نفتی ها، تاریخ انتشار: 23مهر 1397 ، کدخبر: 3879 ،www.naftiha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
0
ا.ف75
این نشون میده که هیچکس عاشق چشم و ایروی ما نیست و تنها راه پیشرفت تکیه به توان داخلی هست و لاغیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
0
0
ا.ف75
این نشون میده که هیچکس عاشق چشم و ایروی ما نیست و تنها راه پیشرفت تکیه به توان داخلی هست و لاغیر
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین