پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۶۲۰۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
مسرت گفت: امکان جلوگیری کامل از صادرات نفت ایران وجود ندارد. چین و هندوستان که جزو خریداران عمده نفت ایران هستند به معاملات نفتی خود ادامه خواهند داد. اتحادیه اروپا نیز به احتمال بسیار قوی با تاسیس نهاد اختصاصی جدید که در شرف انجام است، امکان تکنیکی معاملات نفتی با ایران را در هفته‌های آینده بوجود خواهد آورد.

شعارسال: پروفسور محسن مسرت استاد اقتصاد دانشگاه اوزنابروک آلمان در خصوص صفر شدن صادرات نفت ایران اظهار کرد: امکان جلوگیری کامل از صادرات نفت ایران وجود ندارد. چین و هندوستان که جزو خریداران عمده نفت ایران هستند به معاملات نفتی خود ادامه خواهند داد. اتحادیه اروپا نیز به احتمال بسیار قوی با تاسیس نهاد اختصاصی جدید که در شرف انجام است، امکان تکنیکی معاملات نفتی با ایران را در هفته‌های آینده بوجود خواهد آورد.

وی افزود: البته شماری از کشورهای وارده کنند نفت ایران مانند کشورهای اروپای شرقی که وابستگی شدیدی به آمریکا دارند علیرغم تصمیم اتحادیه اروپا در حفظ برجام به احتمال بسیار زیاد معاملات نفتی و غیرنفتی خود را با ایران قطع خواهند کرد و شکی هم نیست که بانک‌های جهانی نیز از در اختیار گذاردن امکانات خود برای معاملات نفتی و غیرنفتی با ایران خودداری خواهند کرد و لذا صادرات نفت و واردات کالاهای اساسی و در کل تجارت خارجی ایران کاهش خواهد یافت.

مسرت گفت: ورود ارز فقط از طریق صدور کالا امکان پذیر است و اگر سیاستی برای واردات ارز وجود داشته باشد همان افزایش تولید داخلی و صادرات کالاهایی است که در بازار جهانی با افزایش نرخ ارز موقعیت رقابتی پیدا می‌کنند. اما اگر مقصودتان آن سیاست ارزی دولت باشد که با کنترل نرخ افزایشی ارز، نقدینگی‌های موجود در بازار و در دست ثروتمندان را به بانک مرکزی و صندوق دولت برگرداند، این البته سیاستی است که فقط در شرایط اضطراری و کوتاه مدت قابل اجرا است و نمی‌تواند روش دائمی یک اقتصاد سالم و پایدار باشد.

وی بیان کرد: این رویه از یک طرف تورم را کم و درآمد دولت را افزایش می‌دهد و نوعی مالیات غیررسمی بر ثروت صاحبان نقدینگی می‌باشد ولی از طرف دیگر افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی ضروری را به همراه دارد که می‌تواند به رشد تولید داخلی صدمه وارد کند. چنین سیاستی در هرصورت جزو اقدامات کنشی و غیراصولی اقتصاد ملی است که ممکن است در کوتاه مدت یک روزنه را پرکند ولی در جاهای دیگر چندین روزنه جدید بوجود می‌آورد.

این اقتصاددان گفت: باز هم تاکید می‌کنم؛ تا زمانی که دولت الگوی موجود نئولیبرالی بازار کاملا آزاد واردات لجام گسیخته را از طریق الگوی حمایت هدفمندانه از تولید و افزایش قدرت خرید داخلی جایگزین نکند، همیشه در شرایط بحرانی درجا خواهد زد و به استفاده از روش‌های غیر اصولی پناه خواهد برد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری نود اقتصادی ،تاریخ انتشار 18مهر 97، کدمطلب: 2115201،www.90eghtesadi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین