پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۱۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
از حدود ۸۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی در ایران، حدود ۳۰ درصد کاملاً تعطیل هستند و بقیه با ظرفیتی بین ۲۰ تا ۷۰ درصد مشغول بکار و حیات هستند
شعارسال : یکی از اقوام من در شرکت توليدي نيمه خصوصي کار میکرد و از طریق او مطلع شدم که این كارخانه قدیمی با بیش از ۴۰۰ کارگر و ۳۰ سال سابقه فعالیت، بعلت بدهیهای بانکی تعطیل شده است و در این میان مالک کارخانه، کارگران و خانواده های بینوای آنها و بانک و بطور کل همگی متضرر شده اند!!  
 بنا به آماری که هفته پیش دیدم ( در اين حوالي پیدا کردن آمار معتبر و صحیح خود حکایت و داستان مفصلی دارد!!!) از حدود ۸۵ هزار واحد صنعتی و تولیدی در ایران، حدود ۳۰ درصد کاملاً تعطیل هستند و بقیه با ظرفیتی بین ۲۰ تا ۷۰ درصد مشغول بکار و حیات هستند( بر اساس آخرين آمار انجمن در خصوص كارخانجات خوراك دام صنعتي، از ٦٤٥ واحد موجود در كشور حدود ٣٠٠ واحد فعال هستند كه با ميانگين ٦٠٪‏ ظرفيت در حال فعاليت هستند). با کمی محاسبات ساده متوجه میشویم که اگر واحد صنعتی، زیر ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول بکار باشد، عملاً توان پرداخت هزینه های جاری خود را ندارد و تنها با وام گرفتن از بانك آنهم با بهره های سنگین قادر به حیات است که در نهایت هم عاقبت آن به مانند کارتن سازی مشهد، تعطیلی و مصادره اموال بعلت معوقات بانکی خواهد بود.
 بطور طبیعی اگر واحد صنعتی  زیر ۸۰ درصد ظرفیت خود کار كند،  یعنی توان سرمایه گذاری برای آینده و بقای آینده خود را ندارد و دیر یا زود از رده خارج  شده و نخواهد توانست در بازار دوام داشته باشد.
شرکتهای كشورهاي توسعه يافته بصورت ۲۴ ساعته با ۲۰۰ درصد ظرفیت خود در حال کار و تولید هستند ( در شیفت شب از کارگران خارجی استفاده میکنند) با اینحال بسادگی ورشکست میشوند و نسبت به آینده خود اطمینان چندانی ندارند. این در حالی است که سود بانکی برای تولید کنندگان اين كشورها در حد صفر است و مجموعه دولت اين كشورها، نوکری و پیشخدمتی تولید کنندگانشان را میکند. در نهایت با این وضعیت ایده آل و رویایی که تولیدکنندگان ایرانی در خواب هم نمی بینند، هنوز هم بسیاری از شرکته‍ای كشورهاي پيشرفته ورشكست میشوند و قادر به بقای خود نیستند!!!
با این وضعیت و آمار کنونی، همین نیمه صنعتی که حاصل دهه ه‍ا زحمت و تلاش است هم از میان خواهد رفت و یکی دیگر از آرزوهای ایرانیان برای مدرن شدن و توسعه یافتگی نیز به باد خواهد رفت!

شعار سال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال خوراک دام و انجمن آبزیان
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین