پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
آلودگی های پائیز و زمستانی ارتباطی با سامانه های هواشناسی در البرز ندارد، مدیران بالادستی عوامل آلودگی ها را رصد می کنند اما در اختیار مردم قرار نمی دهند

شعارسال: چندسالی است که با شروع فصل سرما، آلودگی هوا و وارونگی دما به عنوان دستاورد بی توجهی ها و بی فکری مسئولین امر، مهمان ناخوانده البرز، تهران و کلان شهرهای کشور می شود.

در چنین مواقعی مسئولان استانی و گاهی هم کشوری به دنبال راه چاره، گرد میزی می نشینند تا شاید مرهمی برای این زخمی که ریشه در ضعف فرهنگ و مدیریت دارد یافته و با برنامه های موقتی مانند اجرای طرح زوج و فرد و یا تعطیلی یکی دوروزه مدارس یا ادارات، تب آلودگی و غلظت هوا را کاهش دهند.

تلقین باورهای غلط درباره آلودگی هوا به مردم

یک منبع آگاه و کارشناس هواشناسی درباره آلودگی هوای البرز به خبرنگار می گوید: یکی از داستان هایی که به غلط در ذهن مردم نهادینه شده، این است که سامانه های هواشناسی آلودگی را به منطقه وارد می کنند اما این برداشتی نادرست است.

آلودگی های پائیز و زمستانی ارتباطی با سامانه های هواشناسی در البرز ندارد، مدیران بالادستی عوامل آلودگی ها را رصد می کنند اما در اختیار مردم قرار نمی دهند.

یا یک جستجوی ساده در اینترنت می توان متوجه شد نیروگاه های گازی فراوانی در کشور وجود دارد و چهارمین نیروگاه گازی البرز نیز طی هفته گذشته در اشتهارد راه اندازی شد.

با توجه به اینکه شهرک های صنعتی نیاز به انرژی دارند، نیروگاه های گازی تولید کننده برق در مناطق پر جمعیت تهران، اراک، اصفهان والبرز فعالیت کرده و در حالت عادی از گاز استفاده می کنند، البته گاز سوختی آنها سالم بوده و خروجی آن صرفا CO با H2O و بدون آلودگی است. به واسطه افزایش درآمد دولت از صادرات گاز به عنوان یک کالای گران قیمت در ایران و کشورهای اطراف همزمان با فصل سرما، نیروگاه ها دستور دارند با آغاز زمستان و پائیز برای اینکه فشار گاز مصرفی شهروندان ایرانی افت نکند، از سوخت مازوت استفاده کنند.

سوخت مازوت آلودگی بسیار زیادی ایجاد می کند و دود غلیظ خروجی دودکش آنها موجب آلودگی منطقه می شود، این یکی از دلایل اصلی آلوده کننده البرز است و ربطی به سامانه های هواشناسی ندارد.

ترجیح سود سرمایه گذاران بر سلامتی مردم

نیروگاه ها شبانه فعالیت می کنند تا مردم شاهد این آلودگی نباشند اما مردم صبح زمانیکه از منزل خارج می شوند دود سیاه رنگی را در افق آسمان البرز و تهران مشاهده می کنند، درحالیکه نمی دانند علت این آلودگی چیست؟

دود و آلودگی به کارخانجات صنعتی و نیروگاه های گازی ارتباط دارد که آلوده کننده و در عین حال ارزان قیمت هستند، سهام نیروگاه ها، دولتی نیست و غالبا خصوصی است لذا با کنترل این روند و لو رفتن واقعیت امر وضعیت اقتصادی سهام داران به خطر خواهد افتاد و بیان این مهم انگشت در لانه زنبور کردن است.

هیچ کسی وارد بحث مذکور نمی شود و این سوال را نخواهد پرسید که چرا هوای زمستان و پائیز آلوده است؟ آیا جو زمستان با تابستان تفاوتی دارد؟ درحالیکه باد و بارش در زمستان بیشتر است، همچنین سامانه های البرز شمال و شمال غربی هستند زیرا هوای سرد و قطبی را به منطقه ما وارد می کنند.

غالب مسئله آلایندگی به آلودگی های انسان ساز باز می گردد که باعث آلودگی هوای البرز شده و کسی به آن نمی پردازد تا مشخص شود میزان تولید آلودگی این نیروگاه ها چقدر است؟

مسئولین تا چه اندازه نیروگاه ها را وادار کرده اند فیلترهای چند هزار دلاری برای خروجی دودکش های خود تهیه کنند؟ زیرا فراوری و تبدیل به سوخت پاک روندی طولانی و هزینه بر دارد و کسی به این قضیه نمی پردازد.

بالای 50 درصد سهم آلودگی هوای تهران و البرز نیروگاه است

در زمستان و پائیز اینورژن یا وارونگی داریم اما باید این مسئله چند درصد به آلودگی هوا کمک می کند؟ همه دلایل آلودگی هوای البرز اینورژن نیست، بلکه آلودگی های انسان ساز، دود کنترل نشده کارخانجات صنعتی و نیروگاه ها دلیل اصلی این معضل خواهد بود و صرفا جریمه کردن توسط محیط زیست دردی دوا نمی کند.

نیروگاه ها گاز خود را از شرکت گاز تامین نمی کنند و مدیریت بالادستی دیگری دارند، به عنوان یک فرد مطلع اعلام می کنم و شک نکنید بالای 50 درصد سهم آلودگی هوای تهران و البرز را نیروگاه ها می دانم.

در جنوب استان البرز، شهر اراک با کارخانه های متعدد و تولیدات صنعتی فراوان وجود دارد که نقش بسزایی در آلودگی هوای البرز خواهد داشت، دود حاصل از پتروشیمی های اطراف تهران با پساب های آلوده کننده محیط زیست را درگیر می کند.

ختم کلام اینکه ...

عده ای در دو فصل انتهایی سال وارونگی هوا را بهانه ای برای عدم بیان عوامل اصلی آلودگی هوای کشور قرار می دهند اما فراتر از این بهانه ها می توان گفت: مسئولین در خواب زمستانی فرو رفته و مدیریتی کلان را برای حل آلودگی هوای کشورمان آرزوست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مخبر، تاریخ انتشار: 29مهر1397 ، کدخبر: 9594342 : www.mokhbernews.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین