شعار سال: اتوبوسها و
کامیونهای دیزلی در فاز دوم طرح کاهش مانند خودروها زیر ذرهبین میروند. سیدنواب
حسینیمنش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در اینباره به همشهری میگوید:
کل معابر شهر و مبادی ورودی و خروجی پایتخت به دوربینهای پلاکخوان مجهز شده و کد
تخلف معاینه فنی را دریافت کردهاند. حتی دوربینهای سیار را هم برای کنترل این
تخلف بهکار گرفتهایم تا خودروهای سواری، باری و مسافری را زیر ذرهبین بگیریم و
بهصورت برخط کنترل کنیم. این طرح محدودیت زمانی ندارد و 24ساعته و هفت روز هفته
ترددها کنترل میشوند. این طرح از 25مهر بهصورت آزمایشی شروع شده و از پسفردا
اول آبان رسما اجرایی خواهد شد. چهار ماه است که درباره مرحله دوم اطلاعرسانی شده
و مراکز ما از ابتدای تابستان 30درصد رشد مراجعات داشته و مراکز بهصورت دوشیفته
تا 12شب کار میکنند. در دو هفته آینده هم دو مرکز جدید با چهار خط در دست افتتاح
داریم. خطوط سیار هم فعالیت خواهند کرد و پنج
خط خصوصی هم خواهیم داشت. البته فعلا امکان پذیرش سالانه دو و نیم میلیون
خودرو را داریم و قرار است به بیش از سه میلیون ظرفیت برسیم.
حسینیمنش تصریح کرد: فراموش نکنیم که این طرح مصوبه دولت را دارد و
تهران پیشقدم شده است. ما اثرات مهمی در طول اجرای فاز نخست یافتیم. در سال 96بیش
از یک میلیون خودروی مراجعهکننده داشتیم و تاکنون بالغ بر 500هزار خودروی آلاینده
شناسایی و راهی تعمیرگاه شده است.
توقیف خودروی متخلف
در فاز نخست طرح کاهش بیش از چهار و نیم میلیون برگه جریمه برای
خودروهای تهران صادر شد تا متخلفان طی دو سال 225میلیارد تومان جریمه شوند. در عین
حال هیچ ضمانت اجرایی برای پرداختن این جرایم نبود تا اینکه سازمان حملونقل و
ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیهای به دارندگان خودروهایی که بدهی آنها به بیش از
یک میلیون تومان رسیده، هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: دارندگان خودروهایی که بدهی آنها از یک میلیون تومان
فراتر رفته ١٠ روز مهلت دارند که برای پرداخت بدهی خود اقدام کنند، در غیراین
صورت، مشخصات خودروی آنها برای توقیف به پلیس راهور ارسال خواهد شد.
تشکیل تیمهای کنترل کامیونها
در هفتههای اخیر خبرهایی درباره برخورد با اتوبوسهای
دودزا در تهران منتشر شده است. علاوه بر تشکیل تیمهایی برای کنترل معاینه فنی
اتوبوسها، برای کنترل معاینه فنی کامیونها نیز تیمهایی تشکیل شده است.
محسن پورسید آقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهردار تهران در اینباره
به همشهری گفت: برای نظارت بر روند اجرای مرحله دوم طرح کاهش، خودروهایی را مجهز
به دوربین کردهایم که معاینه فنی خودروهای ترددکننده در شهر و پارک شده در حاشیه
خیابانها را کنترل میکنند. در مورد وضعیت کنترل معاینه فنی کامیونها نیز با
پلیس هماهنگی انجام شده که با راهاندازی تیمهای مشترک، معاینه فنی کامیونها در
طول بزرگراهها چک شود. از اول آبانماه تیمهای معاینه فنی همراه پلیس خواهند بود
تا نسبت به کنترل کامیونها با استفاده از دستگاههای نشاندهنده دود اقدام کنند
که در صورت آلاینده بودن، کامیونها به مراکز معاینه فنی اعزام میشوند.
موتورها، آزاد آزاد!
موتورسیکلتها در طرح معاینه فنی همواره استثنا بوده و هستند و اگر این
روند ادامه یابد، همچنان بیقانون خواهند بود. این وسایل نقلیه دودزا، در هر
کیلومتر تردد، 15گرم آلودگی تولید میکنند که شامل ذرات معلق و منواکسید کربن است.
این وسایل نقلیه کاربراتوری، هر روز آزادانه در شهر تردد میکنند و نه پلیس برای
جلوگیری از آلایندگی آنها کاری میکند و نه هنوز قانون این شجاعت را پیدا کرده که
جلوی آنها را بگیرد. در فاز دوم طرح کاهش هم قطعا آنها استثناهایی هستند که مجازند
بهعلت مسائل اقتصادی و حمایت از قشر ضعیف، با دودشان سلامت میلیونها نفر را به
چالش بکشند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 29 مهر 97، شماره: 34854
ح.ن76
ح.ن76
س ی