پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴۰۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
شمارش معکوس برای آغاز طرح کاهش(LEZ) در سراسر معابر تهران به دو روز رسیده است. از ابتدای آبان، 1204دوربین ترافیکی پایتخت، وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی را هر روز 50هزار تومان جریمه می‌کنند. این تنها راه برای قانونمدار کردن وسایل نقلیه‌ای است که سال تا سال خود را مجاب به انجام معاینه فنی نمی‌کنند. این وسایل از سویی هوای تهران را آلوده می‌کنند اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. آلودگی بصری که به واسطه فرسودگی برخی خودروها گسترده شده، هدف دوم طرح کاهش است و سومین هدف، توجه به ایمنی ترددی آنهاست که همواره بیشترین سهم را در تصادفات جرحی و فوتی داشته‌اند. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است اینکه وسایل نقلیه تهران در مدت 48ساعت مانده تا اجرای طرح، برای فاز دو طرح کاهش چقدر آمادگی دارند؟

شعار سال: اتوبوس‌ها و کامیون‌های دیزلی در فاز دوم طرح کاهش مانند خودروها زیر ذره‌بین می‌روند. سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: کل معابر شهر و مبادی ورودی و خروجی پایتخت به دوربین‌های پلاک‌خوان مجهز شده و کد تخلف معاینه فنی را دریافت کرده‌اند. حتی دوربین‌های سیار را هم برای کنترل این تخلف به‌کار گرفته‌ایم تا خودروهای سواری، باری و مسافری را زیر ذره‌بین بگیریم و به‌صورت برخط کنترل کنیم. این طرح محدودیت زمانی ندارد و 24ساعته و هفت روز هفته ترددها کنترل می‌شوند. این طرح از 25مهر به‌صورت آزمایشی شروع شده و از پس‌فردا اول آبان رسما اجرایی خواهد شد. چهار ماه است که درباره مرحله دوم اطلاع‌رسانی شده و مراکز ما از ابتدای تابستان 30درصد رشد مراجعات داشته‌ و مراکز به‌صورت دوشیفته تا 12شب کار می‌کنند. در دو هفته آینده هم دو مرکز جدید با چهار خط در دست افتتاح داریم. خطوط سیار هم فعالیت خواهند کرد و پنج خط خصوصی هم خواهیم داشت. البته فعلا امکان پذیرش سالانه دو و نیم میلیون خودرو را داریم و قرار است به بیش از سه میلیون ظرفیت برسیم.
حسینی‌منش تصریح کرد: فراموش نکنیم که این طرح مصوبه دولت را دارد و تهران پیشقدم شده است. ما اثرات مهمی در طول اجرای فاز نخست یافتیم. در سال 96بیش از یک میلیون خودروی مراجعه‌کننده داشتیم و تاکنون بالغ بر 500هزار خودروی آلاینده شناسایی و راهی تعمیرگاه شده است.

توقیف خودروی متخلف
در فاز نخست طرح کاهش بیش از چهار و نیم میلیون برگه جریمه برای خودروهای تهران صادر شد تا متخلفان طی دو سال 225میلیارد تومان جریمه شوند. در عین حال هیچ ضمانت اجرایی برای پرداختن این جرایم نبود تا اینکه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در اطلاعیه‌ای به دارندگان خودروهایی که بدهی آنها به بیش از یک میلیون تومان رسیده، هشدار داد. در این اطلاعیه آمده است: دارندگان خودروهایی که بدهی آنها از یک میلیون تومان فراتر رفته ١٠ روز مهلت دارند که برای پرداخت بدهی خود اقدام کنند، در غیراین صورت، مشخصات خودروی آنها برای توقیف به پلیس راهور ارسال خواهد شد.

تشکیل تیم‌های کنترل کامیون‌ها
در هفته‌های اخیر خبرهایی درباره برخورد با اتوبوس‌های دودزا در تهران منتشر شده است. علاوه بر تشکیل تیم‌هایی برای کنترل معاینه فنی اتوبوس‌ها، برای کنترل معاینه فنی کامیون‌ها نیز تیم‌هایی تشکیل شده است.
محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این‌باره به همشهری گفت: برای نظارت بر روند اجرای مرحله دوم طرح کاهش، خودروهایی را مجهز به دوربین کرده‌ایم که معاینه فنی خودروهای تردد‌کننده در شهر و پارک شده در حاشیه خیابان‌ها را کنترل می‌کنند. در مورد وضعیت کنترل معاینه فنی کامیون‌ها نیز با پلیس هماهنگی انجام شده که با راه‌اندازی تیم‌های مشترک، معاینه فنی کامیون‌ها در طول بزرگراه‌ها چک شود. از اول آبان‌ماه تیم‌های معاینه فنی همراه پلیس خواهند بود تا نسبت به کنترل کامیون‌ها با استفاده از دستگاه‌های نشان‌دهنده دود اقدام کنند که در صورت آلاینده بودن، کامیون‌ها به مراکز معاینه فنی اعزام می‌شوند.

موتورها، آزاد آزاد!

موتورسیکلت‌ها در طرح معاینه فنی همواره استثنا بوده و هستند و اگر این روند ادامه یابد، همچنان بی‌قانون خواهند بود. این وسایل نقلیه دودزا، در هر کیلومتر تردد، 15گرم آلودگی تولید می‌کنند که شامل ذرات معلق و منواکسید کربن است. این وسایل نقلیه کاربراتوری، هر روز آزادانه در شهر تردد می‌کنند و نه پلیس برای جلوگیری از آلایندگی آنها کاری می‌کند و نه هنوز قانون این شجاعت را پیدا کرده که جلوی آنها را بگیرد. در فاز دوم طرح کاهش هم قطعا آنها استثناهایی هستند که مجازند به‌علت مسائل اقتصادی و حمایت از قشر ضعیف، با دودشان سلامت میلیون‌ها نفر را به چالش بکشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 29 مهر 97، شماره: 34854


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
این طرح در کاهش آلودگی هوای تهران نقش بسزایی میتونه داشته باشه
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
0
ظرح خوبیه انشالله که بهخوبی اجرا بشه
ح.ن76
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
0
0
امیدواریم خیلی زود تاثیرات این طرح تو الودگی ببینیم


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین