پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۶
مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها با اعلام این خبر که طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) از ابتدای آبان ماه امسال اجرایی شده است، گفت: بر اساس این طرح تاکنون بیش از ۵ هزار برگ جریمه برای خودروهای متخلف صادر شده است.

شعار سال: امیر جعفرپور مدیرکل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در گفت و گو با شهر فردا، درباره جزئیات اجرایی شدن طرح کاهش آلودگی هوا توضیح داد و گفت: این طرح دو سال پیش از سوی شهرداری تهران بعنوان کاری مطالعه شده تقدیم وزارت کشور شد و قسمت های زیادی از آن در شورای ترافیک تهران به تصویب رسید. سپس به شورای عالی ترافیک رفت و در جلسات 128 و 131 شورا به آن رسیدگی شد. در فرایند بررسی سعی بر این بود که طرح LEZ هر چه بیشتر به سمت اجرایی شدن برود؛ به نحوی که خودروهایی که توانسته اند معاینه فنی بگیرند بتوانند در شهر تردد کنند.

وی اضافه کرد: این در حالی بود که بر اساس طرح اولیه صرفا خودروهای برقی و هیبریدی اجازه ورود به طرح ترافیک را داشتند و به همین علت با تغییراتی قرار شد که خودروهای انژکتوری دارای معاینه فنی هم اجازه ورود به طرح زوج و فرد داشته باشند. همچنین در ایده اولیه قرار بود که زوج و فرد بودن پلاک معیار نباشد و خودروهای کاربراتوری اگر معاینه فنی داشته باشند بیرون از طرح زودج و فرد و خودروهایی که معاینه فنی ندارند یا معاینه فنی قرمز دارند اصلا اجازه تردد نداشته باشند.

به گفته وی در نهایت طرح کاهش آلودگی هوا در جلسه شورای ترافیک به دو حالت تبدیل شد؛ داشتن معاینه فنی و امکان ورود به محدوده زوج و فرد و نداشتن معاینه فنی، عدم اجازه به طرح زوج و فرد. در این بین برخی درباره نحوه اجرای طرح کاهش نقدهایی داشته اند که به موضوعات خبری تبدیل و این باعث شد مشکلاتی در اجرای طرح هم ایجاد شود. انتقادهایی هم در رابطه با جریمه کردن خودروها وجود داشت.

*صدور بیش از 5هزار برگه جریمه در طرح کاهش

جعفرپور تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی ترافیک باید از نیمه شهریور ماه به صورت ارشادی و از اول مهرماه به صورت جدی جریمه ها اعمال می شد اما برخی مخالف بودند. بر همین اساس ما نقدهایی که به این طرح وجود داشت را برطرف کردیم و اجرای آن را یک ماه یعنی تا اول آبان ماه به تعویق انداختیم. هرچند بررسی ها نشان می دهد هنوز برخی از موارد این طرح با مصوبات شورای دولت تضاد داشته و واکنش هایی نسبت به این موضوع وجود دارد.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی برای اجرای طرح کاهش وجود ندارد، افزود: این طرح اکنون در حال اجرا است. بر همین اساس تا پایان هفته اول آبان ماه هزار برگ جریمه در این خصوص صادر شده و بعد از آن هم با دستور وزیر کشور 5هزار برگ جریمه صادر شد و اکنون هم در حال اجراست.

*کاهش 40 درصدی سرعت خودروها در هنگام بارش

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در هنگام بارندگی ها ترافیک سنگینی را در تهران شاهد هستیم و آیا دیگر شهرهای جهان هم چنین مشکلی دارند گفت: در هنگام بارش ها تا 40 درصد کاهش سرعت خودرو داریم و این موضوع سبب کاهش سطح خدمت می شود. در نهایت زمان سفر و ترافیک افزایش می یابد و عمده بار ازدحام هم مربوط به ساعات اولیه بارش است اما با کاهش بارندگی ها ترافیک هم کمتر می شود.

جعفرپور گفت: نکته مهم در کشور ما فاصله نزدیک کاربری و داشتن خودرو است. ما فرهنگ اینکه خودرو داشته باشیم اما در مواقع لازم از آن استفاده کنیم را نداریم. به خصوص در مواردی که وضعیت جوی درست نیست. مردم باید بدانند در شرایط بد هوا از وسیله نقلیه عمومی استفاده کنند. فاصله زیاد خرید و تفریح را کم و حذف کنند تا مشکلات کمتر شود. این در حالی است که ما می خواهیم در همه شرایط از خودروی شخصی خود استفاده کنیم. این شجاعت و ریسک پذیری ما در دنیا کم نظیر است. به جرات می توان گفت میزان تصادف ها و تخلف های رانندگی در کشور ما قدرت ریسک را نشان می دهد که شاید به فرهنگ ایثار ما بر می گردد اما مردم دیگر کشورها از قانون ترس دارند.

مدیر کل حمل و نقل وزارت کشور یادآور شد: بنابراین ما مشکلات زیرساختی نداریم و تنها دلیلی که باعث می شود در هنگام بارندگی ترافیک سنگینی در خیابان ها ایجاد شود به همین حس ریسک پذیری و زیاده خواهی افراد مربوط می شود. به همین علت ما باید در رانندگی و استفاده از خودروی شخصی از فرهنگ ایثار خود الگو بگیریم تا کسی که واقعا نیاز و اضطرار دارد به مقصد خود برسد و ما با ایثار از خواسته خودمان عدول کنیم. اگر این موضوع در جامعه ما فرهنگسازی شود خیلی سریعتر از ترویج روحیه انضباط گرایی نتیجه بخش خواهد بود و مشکل ترافیک هم حل می شود

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنيم، تاریخ انتشار: 24 آبان 1395، کد مطلب: 1240045:www. tasnimnews.com r


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
0
0
واقعا 5 هزارتا؟ 5 هزار تا که خوراک 50 تا افسر در یک روزه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین