پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۶۵۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵
کونلون، مهم‌ترین کانال رسمی انتقال پول میان تهران و پکن، به مشتریان خود اعلام کرد که از اول نوامبر از پذیرش یوان در راستای پرداخت‌های ایران به چین، خودداری خواهد کرد. این بانک که بازوی مالی گروه دولتی «سی‌ان‌پی‌سی» آن را کنترل می‌کند، در اواخر ماه آگوست نیز معامله با ایران بر پایه یورو را نیز متوقف کرده بود.
شعارسال: نام چین به عنوان تنها کشوری مطرح بود که تا کنون از پذیرش تحریم‌ها علیه ایران سر باز زده است؛ با این حال خبرگزاری رویترز گزارش داده که بانک کونلون به عنوان مهم‌ترین شاهراه تراکنش چین با ایران در ماه آینده میلادی از پرداخت پول به تهران خودداری خواهد کرد. منابع آگاه گفته‌اند دلیل این تصمیم، فشار روزافزون آمریکا برای منبع مبادله بانک‌ها با ایران است.

آنگونه که منابع آگاه خبر داده‌اند کونلون بانک مهم‌ترین کانال رسمی انتقال پول میان تهران و پکن، به مشتریان خود اعلام کرد که از اول نوامبر از پذیرش یوان در راستای پرداخت‌های ایران به چین، خودداری خواهد کرد.

این خبر طی روز‌های گذشته سر و صدای زیادی به پا کرد؛ چه آنکه بانک کونلون در سال‌های تحریم و در اوج مناقشات پرونده هسته‌ای ایران با جهان و بخصوص امریکا قبل از توافق هسته‌ای و برجام، معاملات تجاری با ایران را انجام می‌داد و به نوعی اصلی‌ترین محل تبادلات مالی برای فروش نفت ایران طی ۷ سال گذشته بود تا عمده تراکنش‌های مالی ایران از سوی این بانک صورت بگیرد.

در دور قبلی تحریم‌های علیه ایران (در سال‌های ۸۹ تا ۹۴) و قبل از برجام این بانک در کنار «هالک بانک» ترکیه مهمترین مبادی تراکنش‌های و مبادلات ارزی ایران بخصوص در حوزه نفت بود و بعد از قضیه «هالک بانک» و «رضا ضراب» و محاکمه و جریمه «هالک بانک» در دادگا‌ه‌های آمریکا که بازداشت برخی از مدیران و جریمه این بانک را به همراه داشت «کونلون بانک» نقش مهمتر و حساس‌تری پیدا کرد به نحوی که به عنوان بزرگترین طرف بانکی شرکت ملی نفت و بانک مرکزی ایران معرفی شد و درآمد فروش نفت ایران با واسطه این بانک صورت می‌گرفت.

حالا سوال اصلی اینجاست که این اقدام بانک که در اصل سیاست دولت چین است از چه چیزی ناشی می‌شود احتمالا باید در روز‌های آتی منتظر اعلام رسمی این بانک و دولت چین باشیم.

در شرایطی که دولت چین رسما و علنا بار‌های حمایت خود را از ادامه برجام و نپذیرفتن تحریم‌های آمریکا اعلام کرده که اراده سیاسی دارد که با همکاری با اروپا همکاری اقتصادی خود را با ایران ادامه دهد چه اقدامی می‌کند!

احتمالی که اکثر کارشناسان حوزه چین در خصوص اقدام این بانک می‌دهند این است که دولت چین منتظر اقدام آمریکا تا ۴ نوامبر و ارائه بسته اروپایی‌ها برای حفظ برجام است! به عبارت دیگربه نظر می‌رسد اقدام این بانک موقتی باشد و همه منتظر هستند تا قبل از ۴ نوامبر و در زمان ارائه بسته پیشنهادی اروپایی‌ها برای حفظ برجام هماهنگ‌تر عمل کنند.

احتمال بعدی که برخی از کارشناسان به آن اشاره می‌کنند پیوستن ایران به کنوانسیون CFT است که البته در مراحل تصویب قرار دارد. البته نمی‌توان کتمان کرد که شرایط تحریمی هر روز سخت‌تر می‌شود و احتمال بازگشت تحریم‌ها و همراهی شرکت‌های بزرگ با آن نیزهست.

بخصوص چین که خود درگیر یک جنگ تجاری با آمریکاست و احتمالا علاقه‌ای به ایجاد تنش با آمریکا را هم ندارد در این شرایط سیاست‌های چین حداقل حفظ برجام و قرار گرفتن در کنار اروپا و روسیه است.

از سوی دیگر چین خریدار نفت خام و برخی مواد اولیه مانند مواد پتروشیمی و معدنی است وایران نیز طرف تجاری خوبی در بازار خودرو و قطعات خودرو از چین محسوی می‌شود.

بانک مرکزی در این شرایط باید خود را آماده کند تا بتواند راهکار‌های بهتر و متنوع تری برای گذر از این شرایط پیدا کند. به نظر می‌رسد همه سیاست‌ها از خیابان میرداماد تا چین بسته به همکاری‌ها و درک متقابل دارد.

چین در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت ایران است و البته وابسته به آن مخصوصا اینکه واردات نفت خام از امریکا را به شدت کم کرده است. احتمالا در روز‌های آتی دو طرف در خصوص نحوه مبادلات و شرایط جدید رایزنی‌هایی خواهند کرد اما باید منتظر اخبار جدیدتر بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 5 آبان 1397 ، کدخبر: 152345 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین