پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۶۵۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
چهار روز پس‌از مرکز آمار ایران، بانک مرکزی هم نرخ تورم مهر ماه را اعلام کرد. گرچه سال پایه محاسبه شاخص تورم را برای هر دو نهاد 1395 درنظر گرفته است و در بسیاری از گروه‌های اصلی نرخ‌هایی که توسط این دو نهاد اعلام شده همراستا بوده و تفاوت معناداری با هم ندارد، اما در اعلام شاخص کل تورم نخستین ماه فصل پاییز تفاوت زیادی به چشم می‌خورد. درحالی که درگزارش مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه 7.1 درصد اعلام شده که نسبت به ماه پیش (شهریور) 1.7 واحد درصد رشد نشان می‌دهد، گزارش بانک مرکزی از افت تورم ماهانه حکایت دارد. این بانک نرخ تورم ماهانه مهر را 4.6 درصد محاسبه کرده که در مقایسه با تورم شهریور ماه 1.5 واحد درصد کمتر شده است.

شعار سال: آنگونه که بانک مرکزی در گزارش خود مورد تأکید قرار داده است فروکش کردن نوسانات ارزی طی یک ماهه اخیر باعث شده است تا روند صعودی تورم ماهانه در مهر ماه کاهشی شود. با این حال نرخ تورم نقطه به نقطه که شاخص ماه مورد بررسی با ماه مشابه سال قبل را مقایسه می‌کند نشان دهنده رشد شدید قیمت‌ها دریکسال اخیر است. به گونه‌ای که در گزارش بانک مرکزی این شاخص 36.9 درصد اعلام شده است.

افزایش نرخ تورم به ۱۵.۹ درصد
براساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به مهر‌ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به مهر‌ماه 1396 معادل 15.9 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۶.۹ درصد است. شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهرماه 1397 به عدد 148.4 رسید که نسبت به ماه قبل 4.6 درصد افزایش یافت.شاخص مذکور در مهرماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 36.9 درصد افزایش داشته است. با کاهش نسبی التهابات در بازار ارز، نرخ تورم ماهانه که مجموعاً در شش ماه اول سال روندی صعودی را طی کرده بود، در مهرماه با کاهش مواجه شده است. این درشرایطی است که طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور‌ماه 1397 نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریور‌ماه 1396 معادل 13.5 درصد اعلام شده بود. بنابراین نرخ تورم سالانه در مهر ماه 2.4 واحد درصد افزایش یافته است، هرچند که تورم نسبت به ماه شهریور افت داشته است. همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریورماه 1397 به عدد 141.9 رسید که نسبت به ماه قبل 6.1 درصد افزایش یافت. شاخص مذکور در شهریورماه 1397 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 31.4 درصد افزایش داشته است.

جزئیات تورم مهر
براساس اعلام بانک مرکزی نرخ تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مهر ماه نسبت به ماه قبل 5.9 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 55.9 درصد افزایش یافته است. در گزارش مرکز آمار با وجودی که تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها 45 درصد و کمتر از بانک مرکزی محاسبه شده ولی نسبت به ماه شهریور بالاتر (8.1) درصد اعلام شده است. در گروه دخانیات نیز بانک مرکزی میزان رشد شاخص نسبت به ماه قبل را 17.5 درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را 165.3 درصد اعلام کرده است که با محاسبه مرکز آمار ایران تقریباً همخوانی دارد. درمجموع محاسبه هر دو نهاد در تورم نقطه به نقطه قرابت بیشتری بایکدیگر دارد تا تورم ماهانه.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 6 آبان 97، شماره: 487650


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین