پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۶۵۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
نصر اصفهانی بیان کرد: به نظر می‌رسد آقای رئیس جمهور از غیب هم خبر دارد، چون تا آخر سال حداقل 5 ماه دیگر باقی مانده است. من به عنوان کسی که اقتصاد خوانده‌ام، غیب گو نیستم.این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در یک تعریف از ابر تورم آمده که اگر قیمت کالاها در یک سال سه بار بیش از 100 درصد افزایش یابد ما ابر تورم خواهیم داشت. اگر تورم نقطه به نقطه هم بیش از 30 درصد باشد، به نوعی ابر تورم به وجود آمده است. با توجه به کاهش ارزش پول ملی که در ماههای اخیر ایجاد شده است به نظر می‌رسد که تورم خیلی بیش از 40 درصد یا اعداد این چینی بالا خواهد رفت.ممکن است بانک مرکزی و یا مرکز آمار تعریف تورم را تغییر دهند یا با تغییر سبد کالاها به نرخهای مختلفی برسند.

شعار سال: محمد نصراصفهانی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص اظهارنظر رئیس جمهور که گفته بود "کسانی که می‌گویند ابرتورم داریم، دروغ می‌گویند و یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند" اظهار کرد: به نظر می‌رسد آقای رئیس جمهور از غیب هم خبر دارد، چون تا آخر سال حداقل 5 ماه دیگر باقی مانده است. من به عنوان کسی که اقتصاد خوانده‌ام، غیب‌گو نیستم.

وی افزود: آقای رئیس جمهور طوری صحبت می‌کنند که انگار انتظار تورم تک رقمی دارند، در حالی که در جای دیگری از صحبتهایشان تاکید کردند که ما از تورم تک رقمی عبور کردیم.

نصر اصفهانی عنوان کرد: آقای روحانی باید تعریفشان را از تورم و ابر تورم بگویند. یک زمانی ممکن است تورم بالای 25 درصد ابر تورم به حساب بیاید و یک زمانی هم ممکن است تورم بالای 100 درصد هم در زمره ابر تورمها به حساب نیاید.

وی گفت: طبق متون اقتصادی تورمهای دو رقمی شدید مثل تورمی که کشور ما امروز با آن دست به گریبان است در زمره ابر تورمها به حساب می‌آید. تورم ما اکنون با خیلی از کشورهایی که قبلا ابر تورم داشتند خیلی نزدیک است. تورم امسال خیلی بیشتر از پیش بینی‌های اقتصاددانان خواهد بود.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: در یک تعریف از ابر تورم آمده که اگر قیمت کالاها در یک سال سه بار بیش از 100 درصد افزایش یابد ما ابر تورم خواهیم داشت. اگر تورم نقطه به نقطه هم بیش از 30 درصد باشد، به نوعی ابر تورم به وجود آمده است. با توجه به کاهش ارزش پول ملی که در ماههای اخیر ایجاد شده است به نظر می‌رسد که تورم خیلی بیش از 40 درصد یا اعداد این چینی بالا خواهد رفت.ممکن است بانک مرکزی و یا مرکز آمار تعریف تورم را تغییر دهند یا با تغییر سبد کالاها به نرخهای مختلفی برسند.

نصر اصفهانی در پاسخ به این سوال که آیا آمار ایجاد سه میلیون شغل که رئیس جمهور امروز در صحن علنی مجلس اعلام کرد را قبول دارید یا خیر به «نود اقتصادی» عنوان کرد: نرخ اشتغال نسبت مستقیمی با نرخ رشد اقتصادی دارد، وقتی در کشور رشد اقتصادی به طور میانیگن نزدیک به صفر است. همچنین نرخ رشد اقتصادی امسال بنا به برخی پیش بینی‌ها منفی است. سالهای گذشته نرخ رشد اقتصادی بالایی نداشتیم و نرخ رشد اقتصادی که بعد از برجام به وجود آمد هم ناشی از خام فروشی بوده است. با این میزان رشد اقتصادی اشتغالی که آقای روحانی امروز در جلسه مجلس اعلام کرد ایجاد نمی‌شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری 90 اقتصادی تاریخ انتشار 5 آبان 97، کدمطلب: 2115523، www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
0
0
ا.ف75
دوستان برای کتمان کردن وضع تورم احتمالا مفاهیم اقتصادی رو تغییر دادن.خخخخخ
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین