پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۵۷۶۸
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
براساس تحقیقات انجام شده در صورت خشک شدن تالاب «گاوخونی» در اصفهان، خطر ریزگردها و سونامی نمک اراضی این منطقه را تهدید می‌کند.

شعار سال: «احمد جلالیان»، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان درخصوص وضعیت این تالاب گفت: اگر این تالاب منشأ گرد و غبار شود، آنها سمی آلوده به فلزات سنگینی مثل سرب، روی و کادمیوم و سونامی کلرید و سدیم بوده و شهر اصفهان و استان‌های اطراف را تهدید می‌کند.
وی که تاکنون دو تحقیق و پژوهش درباره تالاب«گاوخونی» انجام داده و سومی نیز در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در حقیقت تالاب بین‌المللی گاوخونی برای استان اصفهان با اهمیت است و تمدن ایران مرکزی را در بر دارد. این پیکره آبی در سال 1975 در کنوانسیون رامسر ثبت شد و از بین دو هزار و 200 تالاب ثبت شده در این کنوانسیون، رتبه 53 را دارد.
جلالیان تصریح کرد: گاوخونی در کنترل فرسایش بادی، جلوگیری از سیل، از نظرشرایط تنوع زیست محیطی، گردشگری اجتماعی واقتصادی یک مجموعه منحصر به فرد است. این تالاب اکنون به دلایل مختلف خشک شده و درحال حاضر فقط مرطوب است، این خشکسالی‌ها از سال 87 شروع شده و 10 سال است که ادامه دارد، این موضوع اقلیمی نبوده بلکه عامل هیدرولوژیکی (آب‌شناسی) در آن دخیل بوده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 7 آبان 97، شماره: 487816


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین