پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۶۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
فعال محیط زیست گفت: علائمی از وضعیت بحرانی ناشی از خشکی گاوخونی مشاهده می‌شود و پیشگیری از ایجاد طوفان نمک و ریزگردهای سمی نیازمند تصمیمات کلان کشوری است.

شعارسال: احمد شهبازی، درباره وضعیت فعلی تالاب گاوخونی اظهار داشت: در وضعیت کنونی کویر در حال پیشروی در طول تالاب گاوخونی است به نوعی که گستردگی نمک به طرف شمال تالاب نیز کشیده شده و به مرور پوشش گیاهی شمال نیز همانند منطقه جنوبی گاوخونی در معرض خطر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه وضعیت فعلی تالاب گاوخونی در اثر بی‌توجهی‌ به وضعیت این تالاب در طول چندین سال به شکل تدریجی ایجاد شده است، افزود: خشکی هوا و اختلاف بیش از اندازه درجه دما در تابستان و زمستان منطقه گاوخونی که ناشی از تغییر اقلیمی به دلیل خشکی تالاب است برای اهالی ورزنه به دلیل نزدیکی بسیار به تالاب بسیار محسوس‌تر است که این خشکی در ایجاد آسیب‌های تنفسی نقش دارد.

نماینده میراث فرهنگی و فعال محیط زیست ورزنه با بیان اینکه در منطقه تالاب گاوخونی جهت وزش باد از سوی جنوب غرب به شمال شرق است که از نظر کم کردن میزان گردوغبار بسیار تاثیر گذار است، بیان داشت: به همین دلیل تنها در یکی دو ماه از سال از سمت تالاب وزش باد را شاهد هستیم اما اگر وزش باد از شمال شرق به جنوب غرب شود شرایط بحرانی برای این منطقه ایجاد می شود.

*زمان رخدادن وضعیت بحرانی گاوخونی را پیش بینی کرد

وی با بیان اینکه نمی توان زمان رخ دادن وضعیت بحرانی گاوخونی را پیش بینی کرد، بیان داشت: هم اکنون علائمی از وضعیت بحرانی و ایجاد طوفان شن و نمک در این منطقه داریم و باید پیش از رسیدن به مشکل به فکر چاره باشیم.

شهبازی ادامه داد: گرچه تاکنون طوفان محلی در ورزنه نداشتیم اما این منطقه برای ایجاد گرد و غبار با وزش باد بسیار مستعد است و این روند نسبت به قبل افزایش قابل توجهی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه تنها تامین حق‌آبه گاوخونی وضعیت فعلی آن را تغییر داده و در تعدیل آب و هوایی موثر است، گفت: اکنون ما مشکل آب در بسیاری از سطوح کشاورزی صنعتی و محیط زیست داریم و سهم تمامی بخش‌ها کاهش یافته است اما نباید از شرایط محیط زیستی منطقه غافل شویم.

*حداقل کار مسئولان برای رفع مشکلات گاوخونی تامین حق پساب قانونی تالاب است

نماینده میراث فرهنگی و فعال محیط زیست ورزنه تصریح کرد: حداقل کار مسئولان می تواند تامین حق پساب قانونی تالاب باشد چراکه تنها مقداری رهاسازی آب حتی در حد پساب نیز می تواند در رفع مشکلات به شکل مقطعی چاره ساز باشد.

وی اضافه کرد: به یقین مشکلات تالاب با تصمیم یک مدیر و تغییر یک دولت و با سرعت رفع نمی‌شود و مستلزم تصمیمات کلان کشوری و برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت در این ارتباط هستیم.

شهبازی با اشاره به اینکه باید از گستردگی خشکی تالاب جلوگیری شود، گفت: با عملکرد فعلی با سرعتی باورنکردنی در راستای خالی کردن سفره های آب زیرزمینی گام برمی‌داریم.

نماینده میراث فرهنگی و فعال محیط زیست ورزنه با بیان اینکه بالاخره مسئولان باید پیشگیری را از جایی آغاز کنند تا به تدریج و در طول زمان مشکلات تالاب رفع شود، تاکید کرد: نباید تنها سیاست ما در راستای رفع مشکلات آبی منطقه، پلمب چاه ها باشد بلکه باید سیاست گذاری و راهکارهای قانونی ما به نحوی باشد که ایجاد چاه‌های غیرمجاز رفع شود.

وی اضافه کرد: در ابتدای امسال با میزان اندک آب تخصیص داده شده توسط کشاورزان به تالاب نیزارهای گاوخونی سبز شده بود اما این مطلب به معنای رفع مشکلات گاوخونی نیست و باید پیش از تشدید بحران به چاره اندیشی بپردازیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 4بهمن1395، کدخبر: 3884652: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
0
0
نزدیک نیست، الان هم دیر شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین