شعار سال: درادامه نه اشتباه رایج کارآفرینان در ابتدای مسیر به همراه راهکارهایی برای اجتناب از آنها ارائه شده است:
۱- عدم برنامهریزی. بسیاری از کارآفرینان فکر میکنند اگر کسبوکاری راه بیاندازند مردم بلافاصله استقبال خواهند کرد. مهم نیست چه کسبوکاری داشته باشید، برای موفقیت در آن به چیزی بیشتر از محصول یا خدمت نیاز دارید. بدین منظور باید بازار را بشناسید و سپس با مشتریانِ هدف ارتباط برقرار کنید.
۲- عدم ارزیابی موسسین. اگر موسسین شرکت وظایفشان را درست انجام نمیدهند و یا قابل اعتماد نیستند، پس کسبوکارتان رو به نابودی است. همانطور که کارمندان بالقوه ارزیابی میشوند، موسسان هم باید مورد ارزیابی قرار گیرند.
۳- شراکت با دوستان. کسب و کار و دوستی نباید باهم ادغام شوند. چرا که اگر مشکلی رخ دهد رابطهی دوستی را خدشه دار میکند. بجای آن میتوانید از افراد با استعداد استفاده کنید.
۴- خودبرتری در سازمان. احساس خودبرتری به سازمان آسیب میزند. در ابتدای کار، هیچ "منی” وجود ندارد. بلکه باید در نظر بگیریم که "چگونه همه با هم به پیشرفت سازمان کمک کنیم". موسس شرکت، مهمترین بُعد محسوب نمیشود، بلکه فرهنگ و چشم انداز سازمان از اهمیت بسیار بالاتری برخوردارند.
۵- عدم ارزیابی بازار. بدون اینکه بازار را ارزیابی کرده و بررسی کنیم که آیا محصول ما به قدر کافی دوام دارد یا خیر، در واقع زمان و پولمان را هدر دادهایم. حتی قبل از شروع کار، بازار را ارزیابی کرده و بازخورد بگیرید.
۶- تلاش برای بدست آوردن همه چیز. وقتی به ماهیگیری میروید و سعی میکنید هر آنچه در آب هست را با تور بگیرید، ماهیها تور را پاره میکنند و در نهایت شما میمانید و یک تور خالی! پیامتان را اصلاح کرده، سپس در قسمتهای کوچکتر و مناسبتر هدفگذاری کنید.
۷- تنها موسس شرکت بودن. زمانیکه شما تنها موسسِ شرکت باشید، وظایفی بیش از توانتان به شما محول میشود و تمام مسئولیتها با شماست. در عوض، تقسیم مسئولیت را یاد بگیرید. و وظایف را به افرادی بسپارید که از نقاط ضعف شما خوشحال میشوند.
۸- پرداخت هزینههای شرکت از حساب شخصی. بسیاری از کارشناسان میگویند هنگام سرمایهگذاری، فقط روی داراییهایی سرمایهگذاری کنید که میتوانید از دست بدهید. درغیراینصورت، فقط خود را زیر بار قرض و بدهی غرق کرده اید و در نهایت ورشکست شده و همه چیز را از دست میدهید.
۹- توهم اینکه ایدهتان بینقص و بینظیر است. هیچ کسبوکاری آنقدرها بینظیر نیست، هیچ ایدهای دنیا را عوض نمیکند. فقط سختکوشی و عملکرد قوی است که این نتیجه را حاصل خواهد کرد. در سخنرانیهایتان فروتن باشید و طوری صحبت نکنید که گویی ایدههایتان انقلابی عظیم ایجاد میکند چون اینطور نیست.
حال که میدانید در شروع یک کسبوکار از چه اشتباهاتی باید پرهیز کنید، باید برای موفقیت آن برنامه ریزی کنید.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پونیشا، تاریخ 4 مرداد 94، کد مطلب: -:www.ponisha.ir