پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۶۸۲۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
نیکواقبال گفت: در سالهای اخیر افزایش پایه پولی که به آن پول پرقدرت می‌گویند بر افزایش نقدینگی تأثیر مستقیم داشته است. نظام بانکی ما کمبودهای نقدینگی خود را از بانک مرکزی تأمین می کند، بنابراین بانک مرکزی مجبور است که پول چاپ کند و به این ترتیب پایه پولی افزایش پیدا می‌کند

شعارسال: علی اکبر نیکواقبال، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که مهمترین عاملی که باعث 3.5 برابر شدن نقدینگی در سالهای اخیر چه بوده است گفت: در سالهای اخیر افزایش پایه پولی که به آن پول پرقدرت می‌گویند بر افزایش نقدینگی تأثیر مستقیم داشته است. نظام بانکی ما کمبودهای نقدینگی خود را از بانک مرکزی تأمین می کند، بنابراین بانک مرکزی مجبور است که پول چاپ کند و به این ترتیب پایه پولی افزایش پیدا می‌کند.

این اقتصاددان تأکید کرد: در یکی دو سال گذشته نقدینگی بسیار نهفته‌ای که در گردش پولی و گردش مالی کشور وجود داشت ناگهان سرباز کرد و این تورم‌های عجیب را به وجود آورد.

نیکواقبال ادامه داد: دو سوم بودجه سالیانه کشور ما وابسته به افزایش پایه پولی است که یا افزایش پایه پولی مستقیم است که دولت مستقیما به بانک مرکزی دستور می دهد و یا چک صادر می کند و یا پول نفت است و به بانک مرکزی می دهد و به جای آن ریال می گیرد و ریال را هم وارد بازار می کند. اگر این ریال وارد شده صرف توسعه و ایجاد شغل و تولید می شد خوب بود اما مشکل این است که همه اش وارد بودجه جاری می شود.

وی با تأیید این نکته که بیشترین سهم در افزایش نقدینگی را افزایش پایه پولی دارد  گفت: به جرات میتوان اذعان کرد دلیل مهم افزایش نقدینگی در سالهای اخیر، روند افزایشی و نگران کننده پایه پولی در کشور است و نمیتوان آن را انکار یا رد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار: 19آبان 1397 ، کدخبر: 2115675: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
0
ا.ف75
این هم دست دولت محترم تدبیر و امیده! این چه وضعیتی هست که این ها برای کشور به وجود اوردن! واقعا به صلاح نیست این ها با گروهشون بمونن!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین