پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۹۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
هفته گذشته محمد جواد ظریف در راستای دفاع از پیوستن ایران به «FATF» و همچنین اهمیت تصویب لوایح پولشویی در کشور به صورت صریح و شفاف از وجود فسادی در کشور به عنوان پولشویی سخن گفت که برخی از دلواپسان و منتقدان همیشگی شخص ظریف ، خود را مصداق این سخن وزیر امور خارجه دانستند و با استفاده از تریبون‌های در اختیارشان به انجام جوسازی گسترده علیه این عضو دولت یازدهم اقدام کردند.
شعارسال: این منتقدان که تلاش کردند به مانند معمول با بستن چشم‌های‌شان بر روی واقعیت‌های اقتصاد کشور و مشکلاتی که در کشور بعضا به خاطر وقوع برخی از فسادها همچون پولشویی به وجود آمده است ، از صحبت‌های ظریف در راستای منافع سیاسی و جناحی خود بهره‌برداری کردند و چنان رفتار کردند که گویی برای اولین بار است که در کشور از وجود چنین فسادی در کشور سخن گفته می‌شود و ظریف اولین مقام جمهوری اسلامی ایران است که درطول 40 سال گذشته از این موضوع و اهمیت مبارزه با آن سخن گفته است در حالی که ‌واقعیت آن است که صحبت‌های ظریف ، تنها بیان صادقانه یکی از مشکلات و مسائل کشور است که پیش از این نیز بارها از سوی بسیاری از مقامات عالی رتبه کشور در قوای سه‌گانه و در دولت‌های مختلف، بیان شده و یافتن راه‌های قانونی برای مقابله با آن، همواره مورد تاکید نظام و ارکان عالی آن بوده است.

در این گزارش جهت زدودن گرد و غباری که بر حافظه برخی از دوستانی که این روزها به خاطر صحبت‌های وزیر امور خارجه عنان از کف بریده‌اند به اظهارات مقام معظم رهبری جهت اهمیت مبارزه با قاچاق و پولشویی و تدوین قوانین کارآمد و موثر بر مبارزه با این فسادها اشاره می‌کنیم .

مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر اهمیت مبارزه با قاچاق به عنوان یکی از مصداق های پولشویی و منبع مالی پولشویان تاکید کرده اند، چنان‌که مقام معظم رهبری در تاریخ 24 تیرماه 1397 در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با ایشان در بخشی از سخنان خود «اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پول‌شویی» را ضروری دانستند و با اشاره به برخی تخلفات انجام‌ شده در استفاده از ارز دولتی گفتند: باید با سامانه‌های مربوط و یا مقررات قانونی جلوی چنین تخلفات آشکاری گرفته شود». 

به گزارش ایسنا ، ایشان همچنین یک ماه قبل‌تر از دیدار با اعضای دولت ، در دیداری که با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی در تاریخ 30 خردادماه داشتند در بخشی از سخنان خود گفتند : «همان‌گونه که درباره‌ «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح‌شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پول‌شویی قانون‌گذاری کند».

مقام معظم رهبری همچنین در خردادماه 1395 نیز بار دیگر در سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس در راستای مطالبه‌شان جهت ایجاد عزم جدی در کشور برای مبارزه قاچاق در بخشی از سخنان‌شان با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه در ارتباط با موضوع قاچاق گفتند «مسئله‌ی قاچاق که اشاره کردند و بنده هم مکرّر اشاره کرده‌ام، خیلی جدّی است؛ یعنی واقعاً قاچاق، خنجری است که به پشت نظام وارد می‌شود. یک عدّه‌ای برای خاطر منافع شخصی خودشان، منافع کشور را با قاچاق لگدمال می‌کنند؛ باید با این مبارزه کرد، باید با این مقابله کرد. البتّه بدیهی است که این مقابله آسان نیست؛ برای خاطر اینکه آن کسانی که درآمدهای میلیاردی از قاچاق دارند، به این آسانی‌ها دست برنمی‌دارند. باید برخورد کرد؛ این برخورد را البتّه دولت باید بکند، امّا پشتوانه‌ی این برخورد دولتی، مجلس است؛ شما هستید که باید بخواهید، باید تصمیم بگیرید، باید برنامه‌ریزی کنید. این‌هم درباره‌ی مسائل مربوط به اقتصاد.»

ایشان همچنین درتاریخ نهم اردیبهشت ماه 1394 در دیدار با صدها نفر از کارگران کشور به مناسبت روز کارگر در اظهاراتی صریح در ارتباط با موضوع قاچاق گفتند :« یکی دیگر از ارکان، دستگاه مبارزه‌ با قاچاق است. مسئله‌ مبارزه‌ی با قاچاق را این‌همه ما تأکید کردیم؛ دولتهای مختلف از سالها پیش همین‌طور مرتّب آمده‌اند رفته‌اند؛ خب، این کار یک کاری است که باید تحقّق پیدا کند و این هم ممکن است؛ نگویند نمی‌شود، کاملاً می‌شود؛ جلوی قاچاق را به‌طور قاطع بگیرند. بنده یک وقتی گفتم فقط سرِ مرز دنبال قاچاق نروید؛ میلیاردها دلار امروز در داخل کشور - که حالا من چون رقم دقیقش را مختلف می‌گویند، نمی‌توانم معیّن بکنم که چقدر؛ امّا رقم‌های گزافی گفته میشود - دارد صرف جنس قاچاق می‌شود. قاچاق را از لب مرز و از پیش از مرز تا داخل مغازه دنبال کنید. این، یک قدم بسیار مهم است؛ یک کار بسیار مهم است. و آن کسانی که این کار را بکنند، آنها هم دارند مجاهدت می‌کنند، آنها هم دارند عبادت می‌کنند؛ این هم حسنه است.»

ایشان همچنین در 8 اردیبهشت ماه 1395 بار دیگر در جمع کارگران کشور با دلجویی از کوله‌بران کشور که جزو ضعیف‌ترین اقشاراقتصادی کشور هستند در بخشی از سخنان‌شان با انتقاد از «واردات میلیاردی برخی لوازم غیر ضروری»، به مشکل جدی قاچاق کالاها و اجناس به داخل اشاره و خاطرنشان کردند: به مسئولان دولتهای مختلف، مکرر این مسئله را گوشزد کرده ام، و آنها نیز می گویند اگر تعرفه سنگین بگذاریم، قاچاق آن کالا بالا می رود، اما این دلیل، پذیرفتنی نیست.

ایشان قاچاق را بلایی بزرگ و سمّ تولید داخلی برشمردند و با انتقاد شدید از عدم برخورد جدی با این مسئله تأکید کردند: باید قوی ترین اشخاص را مأمور این کار کرد و دولت، ضمن تقویت دستگاههای ذیربط، با قدرت با قاچاق سازمان یافته مقابله و برخورد کند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته منظور از مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با کوله‌برهای ضعیفی که در برخی مناطق اجناس کوچک را وارد می کنند، نیست؛ بلکه منظور قاچاقچیان بزرگی است که با دهها و صدها کانتینر، اجناس قاچاق، وارد کشور می کنند.

مقام معظم رهبری همچنین در بهمن ماه 1393 در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملّی مهندسی در بخشی از سخنان خود بار دیگر بر اهمیت موضوع مبارزه با قاچاق در کشور تاکید کردند و گفتند« امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد؛ بهانه‌های مختلفی هم وجود دارد. مثلاً مسئله‌ی قاچاق؛ رقم‌هایی که این روزها می‌گویند، رقم‌های عجیب‌وغریبِ گیج‌کننده‌ی بیست و چند میلیارد قاچاق [است‌]! واقعاً سر انسان گیج می‌رود».

با توجه به آن چه اشاره شد درمی‌یابیم که سخنان وزیر امور خارجه در این باب نه ادعایی جدید است و نه جنبه افشاگری داشته است، بلکه صرفا نگاهی واقع‌بینانه و آسیب‌شناسانه به یکی از آفات جانبی این پدیده یعنی استفاده برخی از منابع مالی نامشروع برای فضاسازی و فشار روانی در برابر اقدامات قانونی و تدابیر شفافیت‌ساز دولت است و در همین چارچوب مردم انتظار دارند که مسئولان کشور با این گونه جرائم همان طور که بارها در سخنرانی‌هایشان به آن اشاره کرده اند به صورت جدی مبارزه کنند ودلواپسان نیز به جای تلاش برای استیضاح وزیر امورخارجه یا سوال از وی به خاطر بیان یک مشکل ، در این چارچوب مسئولانی را که در این ارتباط وظیفه داشته‌اند ولی بعضا در اجرای این مسئولیت کوتاهی کرده‌اند مورد عتاب و پرسش قرار دهند و از دادن آدرس غلط خودداری کنند .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 25 آبان 1397 ، کدخبر: 97082512164 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین