پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۷۰۳۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
شرکت فیلیپ موریس؛ صاحب برند سیگار مارلبرو که بزرگترین تولید کننده سیگار در جهان بشمار می رود، قصد دارد حضور خود در بازار ایران را قانونی کند.
شعار سال: شرکت فیلیپ موریس؛ صاحب برند سیگار مارلبرو که بزرگترین تولید کننده سیگار در جهان بشمار می رود، قصد دارد حضور خود در بازار ایران را قانونی کند.

 ماجرای باز شدن پای شرکت «فیلیپ موریس» یا همان تولیدکننده سیگار مارلبرو به کشور به اوایل دولت یازدهم برمی‌گردد. چند سالی است که این شرکت در تلاش شدید برای ساخت کارخانه تولید سیگار در کشورمان است. اما هر بار که این شرکت به در بسته می خورد سعی می کند با ترفند و حربه دیگری خود را به بازار ایران برساند. این شرکت آمریکایی صهیونیستی در حالی تلاش دارد در بازار ایران حضور پیدا کند که آمریکا شرکت‌های مختلف غربی از جمله شرکت های هواپیماسازی را از تجارت و معامله با ایران منع می کند اما شرکت صهیونیستی آمریکایی فیلپ موریس گویی از این قاعده مستثناست؟!

شاید جالب باشد که بدانید سیگارهای امریکایی در فهرست تحریم‌های ایران قرار ندارد؛ چراکه کنگره امریکا مدت‌ها پیش دارو، موادغذایی و محصولات کشاورزی را از فهرست تحریم‌های ایران خارج کرد. سیگار نیز در گروه موادغذایی قرار گرفت و از فهرست تحریم‌ها خارج شد.

مت مایرز، کارشناس صنعت دخانیات در واشنگتن درباره این تصمیم کنگره می‌گوید:«سیگار نه یک محصول کشاورزی است و نه یک کالای اساسی. کنگره به اصرار شرکت‌های دخانیاتی تصمیم به مستثنی کردن آن از فهرست تحریم‌ها گرفت.«

*تلاش بی وقفه فلیپ موریس برای حضور در بازار ایران

تلاش‌های بی وقفه این شرکت از دولت اول حسن روحانی شروع شده است؛ به نظر می رسد که همراهی برخی دولتمردان با آن باعث امیدواری شدید این شرکت صهیونیستی برای حضور در ایران شده است.

شرکت فلیپ موریس در دوره وزارت «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت معدن وتجارت دولت یازدهم تلاش‌هایی برای ان موضوع انجام داد. در همین رابطه رسانه‌ها با انتشار اسنادی نشان دادند که این شرکت دخانیات سعی دارد بخش قابل توجهی از بازار سیگار را در داخل ایران از آن خود کند. خبر برخی رسانه‌ها حتی از مجوز ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور واردات انحصاری سیگار برای یک شرکت خاص حکایت داشت. در سال 93 کار به جایی رسید که رسانه‌ها مطرح کرده اند که نعمت زاده مجوز تاسیس شرکت "فیلیپ موریس" در ایران را هم صادر کرده است. بر اساس مجوزی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به صورت "از طرف" آن را امضا بود، قرار بود کارخانه سیگار سازی با ظرفیت 12 میلیارد نخ در سال ساخته شود.

 




حتی اسناد این خبر نیز در رسانه‌ها منتشر شد. اما این شرکت در پاسخ به بی بی سی فارسی، گزارش رسانه‌های ایرانی درباره "صدور مجوز وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تاسیس شرکت فیلیپ موریس در ایران" را تکذیب کرد. فیلیپ موریس که سیگار مارلبرو از شناخته‌شده‌ترین محصولات آن است، در پاسخ به بی‌بی‌سی گفت که "شرکت بین‌المللی فیلیپ موریس یا هیچ‌یک از شرکت‌هایی که تحت نظر آن فعالیت می‌کنند برای تولید محصولاتشان در ایران درخواست مجوز نداده‌اند."


در آن سال تفاهمنامه میان شرکت دخانیات ایران و این شرکت که با پادرمیانی مجلس و بحث صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ موریس به نتیجه نرسید.


* افشاگری یک نماینده درباره حضور شرکت سیگار مارلبرو در ایران

اما در سال 96 اخبار دیگری مبنی بر تلاش این شرکت برای ورود به بازار ایران منتشر شد. «محمدعلی پورمختار»، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس در تیرماه سال 96 از واردات سیگار مارلبرو به دست یک شرکت خاص و آنهم با مجوز وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد.

وی در تشریح این موضوع گفت: «اخیرا اتفاق ناشایستی در کشور رخ داده است و معلوم می‌کند برخی مسئولین به ارتباط با شرکت‌های صهیونیستی علاقه دارند و آن موضوع وارادات سیگار مارلبرو بوده که محصول شرکت فلیپ موریس اسرائیل است.»

این نماینده مجلس با اشاره به کم کیف مسئله یاشده افزود: «در حال حاضر یک شرکت مجددا تقاضایی ارائه کرده  و این تقاضا را مدیر کل نظارت بر دخانیات به آقای وزیر منعکس کرده است. در این رابطه آقای وزیر دستوری صادر کرده که صرفا به این شرکت(یک شرکت ناشناخته) اجازه واردات سیگار داده شود.»

پورمختار تاکید کرد: «همچنین در نامه  مدیرکل نظارت بر دخانیات به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته شده است شرکت‌های مختلفی قصد واردات این سیگار را دارند و خواستار آن هستند و شرکت دخانیات ایران نیز یکی از متقاضیان است که قریب به ۴۰ میلیون نفر بازنشسته را حمایت می‌کند.»


پورمختار در روز 20 تیرماه 96 در پایان جلسه علنی مجلس نیز خطاب به رئیس جمهور در خصوص اقدامات غیرقانونی وزیر صنعت در واردات سیگار مارلبرو، وزارت صنعت و معدن و تجارت تذکر داد. این وزارتخانه نیز در واکنش به این تذکر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که خبرسازی درباره صهیونیستی بودن برخی برندهای سیگار صحت ندارد.

در این اطلاعیه به نقل از رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، آمده بود: «خبرسازی درباره صهیونیستی بودن برخی برندهای سیگار صحت ندارد و شهریور ماه سال 1393 پس از بررسی کلیه سوابق و بحث و بررسی موضوع ، صهیونیستی نبودن شرکت فیلیپ موریس اعلام شد که این شرکت صاحب برند سیگار مالبرو است.»

* فلیپ موریس در سال 97 چه برنامه ای داشت؟

اما در اردیبهشت ماه سال جاری بازهم رسانه‌ها خبر از تلاش مجدد این شرکت برای ورود به بازار داخلی ایران داد. بهانه این حضور این بود که آمار نشان می‌دهد که در میان ۲۰ برند قاچاق، این برند سهم قابل ملاحظه ای دارد. به همین دلیل دولت اعلام کرد که بخش خصوصی در صورت اخذ مجوز از شرکت فیلیپ موریس می تواند در ایران اقدام به واردات رسمی و تولید این برند کند و اکنون یک شرکت ایرانی به نمایندگی از فیلیپ موریس با شرکت دخانیات ایران تفاهمنامه‌ای را امضاء کرده است.


«نادر قاضی پور» عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی امضای چنین تفاهمی را تائید کرد و گفت: «هفته گذشته جلسه‌ای با وزیر صنعت و معاونان وی برگزار شد که در آن، تفاهمنامه‌ میان شرکت دخانیات ایران و شرکت پیشگامان پخش آرمان گستر به عنوان نماینده شرکت فیلیپ موریس به وزیرصنعت داده شد.»

در خرداد ماه امسال «مصیب محمدیان شمالی»، مدیرعامل دخانیات ایران بیان کرد با امضای تفاهمنامه میان ایران و شرکت فلیپ موریس بناست این سیگار در کشورمان تولید شود. با وجود این روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که تولید مشترک سیگار شرکت فیلیپ موریس با بخش خصوصی داخلی با برند مارلبرو در دست بررسی است و هنوز مجوز آن صادر نشده است.

* ورود یک مدیر و قاچاقچیان به ماجرای فلیپ موریس



شرکت فیلیپ موریس؛ صاحب برند سیگار مارلبرو که بزرگترین تولید کننده سیگار در جهان بشمار می رود، قصد دارد حضور خود در بازار ایران را قانونی کند. به همین جهت، افراد متعددی به نمایندگی از این شرکت طی سال های اخیر، شانس خود را برای تصاحب هزاران میلیارد تومانی سیگار مارلبرو از طریق تلاش برای اخذ مجوز واردات آن آزموده اند.

حالا به نظر می رسد که کار به حضور قاچاقچیان با کمک برخی از مدیران دولتی در حوزه ورود این برند آمریکایی به کشورمان کشیده شده است. درواقع شکست‌های مختلف فلیپ موریس و همچنین اغوا و فساد برخی از مدیران سبب شده که کار در این حوزه به سوداگران و برخی از مدیران فاسد هم کشیده شده است.

رسانه ها خبر دادند که یکی از مدیران دولتی اخیراّ تلاش می کند با دریافت سهمی از واردات هزاران میلیاردی سیگار مارلبرو، مقدمات این پروژه را فراهم و مجوز واردات مارلبرو را برای شرکت «پیشگامان پخش آرمان گستر» اخذ نماید.

چندی پیش، خبر امضای تفاهم نامه تولید مشترک سیگار مارلبرو با شرکت دخانیات ایران در حالی رسانه ای شد که مدیرعامل این شرکت یکماه پس از امضای آن برکنار شد و شخص دیگری جایگزین وی گردید که هیچگونه سابقه فعالیت و تجربه‌ای در صنعت خاص دخانیات نداشته است.

 البته هنوز مشخص نیست که شرکت دخانیات ایران بر اساس چه مجوزی برای تولید سیگاری که واردات آن به ایران غیرقانونی است، تفاهم نامه امضا کرده است.

همچنین گفته می شود شرکت «پیشگامان پخش آرمان گستر» هم که طرف شرکت دخانیات ایران در تفاهم نامه تولید مشترک مارلبرو بوده در تاریخ امضای این تفاهم نامه، نمایندگی معتبری از شرکت فیلیپ موریس نداشته از این رو، امضای تفاهم نامه یک شرکت دولتی برای تولید مشترک یک سیگار قاچاق با شرکتی که فاقد نمایندگی معتبر در زمان امضای تفاهم نامه بوده، آن هم در آخرین روزهای مدیریت مدیرعامل همان شرکت دولتی، ابهامات جدی بوجود آورده است.

در همین راستا، شنیده شده که آقای «الف» یکی از مدیران دولتی در این جریان تلاش می کند با دریافت سهمی از واردات هزاران میلیاردی سیگار مارلبرو، مقدمات این پروژه را فراهم و مجوز واردات مارلبرو را برای شرکت «پیشگامان پخش آرمان گستر» اخذ نماید.


گفته می شود تیمی که توسط آقای «الف» در یک وزارتخانه کلیدی هدایت می شود، در ارکان مدیریتی صنعت دخانیات کشور (شامل شرکت دخانیات ایران و مرکز سیاستگزاری دخانیات) نفوذ کرده و با لابی گسترده ای که در این خصوص آغاز نموده، افراد موثر متعددی را به طمع انداخته و حتی گفته می شود برخی انتصابات مرتبط با مراجع تصمیم‌گیر صنعت دخانیات کشور نیز با هدف و نیت تسهیل واردات مارلبرو به ایران صورت گرفته است.

* نقش یک قاچاقچی عراقی در تجارت سیگار آمریکایی در ایران

بنابر گزارش خبرگزاری فارس، در این میان نقش یک قاچاقچی عراقی با سابقه سیگار که طی سالهای اخیر از بازیگران اصلی تجارت سیگار در ایران بوده بسیار مهم شده است.

آقای "م" فعالیت خود را در بازار سیگار ایران با قاچاق گسترده انواع سیگارهای خارجی آغاز کرد و پس از آن به کمک ثروت افسانه ای که به دست آورده بود نمایندگی یکی از پرفروش ترین برندهای خارجی را در ایران تصاحب کرد.

به عبارت واضح تر هم اکنون حلقه واسط میان بخش دولتی با نمایندگی آقای "الف" و شرکت فیلیپ موریس همین آقای "م" است که در حال حاضر امتیاز نمایندگی برند خارجی مورد اشاره را هم از دست داده و به دنبال بدست آوردن جایگزین بزرگتری برای موفقیت قبلی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: 29 آبان 1397، کدخبر: 1429156 ، www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین