پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
علی‌اکبر رائفی‌پور در سخنرانی روز گذشته خود در دانشگاه سمنان، با انتقاد شدید از ورود نهادهای نظامی در عرصه بانکداری، از موضع‌گیری تند رهبری در این خصوص خبر داد.

شعار سال: علی‌اکبر رائفی‌پور موسس جنبش مصاف و یکی محققان برجسته کشور روز گذشته در مراسمی به بهانه چهل‌سالگی انقلاب در دانشگاه سمنان برگزار شده بود، پیرامون برخی از مسائل سیاسی و اقتصادی روز کشور سخنرانی کرد.

رائفی‌پور در بخشی از سخنان خود با اشاره به اوضاع نابسامان سیاسی در اوایل وقوع انقلاب اسلامی گفت: در برهه‌ای از زمان، فرمانده کل قوا، فرمانده نیروی دریایی، فرمانده نیروی هوایی و معاون شورایعالی امنیت ملی کشور جاسوس بوده‌اند و ایران در چنین شرایطی به راه خود ادامه داده است.

وی سپس به تحلیلی گذرا از رویکردهای کلی دولت‌ها در جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و با بیان این که گفتمان «هاتمی» بر ذهن آقای روحانی حاکم است گفت: گفتمان «هاتمی» ترکیبی ناموزون از گفتمان‌های آقای هاشمی و آقای خاتمی، تکنوکرات‌ها و اصلاح‌طلبان است؛ هرچند آقای روحانی به اهداف خود در قالب این رویکرد نرسیده و قریب به یقین، پس از این نیز به اهداف خود نخواهد رسید.

رئیس موسسه مصاف در ادامه با تأکید بر این که ما به جای رشد ایجابی، بیش‌تر شاهد رشد سلبی بوده‌ایم گفت: در انتخابات ریاست جمهوری مردم ما بیش از آن که بدانند می‌خواهند به چه کسی رأی بدهند، می‌دانستند که نمی‌خواهند به چه کسی رأی بدهند و در چنین شرایطی کاندیداها به واسطه رقیب‌هراسی از مردم رأی گرفتند؛ حتی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی، طرفداران ایشان بیش از آن که بدانند او قصد دارد چه اقداماتی انجام دهد، روی این مسأله تمرکز کرده بودند که رئیسی و تفکر رئیسی رأی نیاورد.

رائفی‌پور با تصریح بر این مطلب که در طول سال‌های گذشته از انقلاب، هیچ‌گاه تفکر انقلاب به معنای دقیق کلمه بر سر کار نبوده است گفت: افزون بر آن که اصل مفهوم تفکر انقلاب هرگز به درستی تبیین نشده است؛ می‌توان گفت که در دوره‌های سازندگی و توسعه سیاسی و نیز در دوره آقای احمدی‌نژاد افراط صورت گرفت و اکنون نیز افراط صورت می‌گیرد.

شما اساسا چرا بر سر کارید؟!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان وزیر مستعفی راه و شهرسازی در پایان مسئولیتش گفت: مسئول تمشیت امور مربوط به مسکن با افتخار می‌گوید که من حتی یک واحد مسکونی نساخته‌ام و این پرسش برای مردم ایجاد می‌شود که پس شما اساسا چرا بر سر کارید؟؛ این رویکردهای لیبرالیستی حتی از آثار خود آدام اسمیت هم استنباط نمی‌شود!

این پژوهشگر برجسته کشور در ادامه با بیان این که جریان اصلاح‌طلبی عارف را به مذبح لاریجانی فرستاد گفت: با وجود این که عارف سرلیست کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب، لاریجانیِ اصولگرا به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد و این شکست بزرگی برای جریان اصلاح‌طلبی بود.

رائفی‌پور برجسته کردن مسائلی همچون ورود زنان به ورزشگاه را در شرایط اقتصادی کنونی، توهین به شعور مردم توصیف کرد و گفت: ما هم معتقدیم که مسأله ورود زنان به ورزشگاه باید حل شود اما احمقانه است که عده‌ای این مسأله را به مسأله اول کشور تبدیل کنند و بدین واسطه موضوعات اصلیِ واقعی فراموش شود و یادمان برود که این انقلاب به آب‌های مدیترانه رسیده و آن‌قدر می‌ارزد که روسیه به خاطر آن در جبهه مقابل آمریکا قرار بگیرد.

بانک‌ها در نظام اقتصادی کشور اخلال می‌کنند

وی در ادامه با اشاره به وضعیت نابسامان بانک‌ها و اخلال این نهادها در اقتصاد کشور گفت: خود بانک‌ها در کشور ما جزو ایرادات ساختاری هستند.

رئیس موسسه مصاف با تأکید بر این که نباید عدالت را تنها در عدالت اقتصادی خلاصه کرد گفت: تحدید عدالت، تهدید عدالت نیز هست.

رائفی‌پور وجود رویه‌های غلط را یکی از عوامل اصلی عدم امکان پیش‌برد امور عنوان کرد و گفت: رویه‌های امنیتی، زیست‌محیطی، بهداشتی و دیگر رویه‌ها در کشور ما باید اصلاح شود؛ ما از جوان‌گرایی سخن می‌گوییم اما نباید فراموش کنیم بدون اصلاح سازوکارها و روندها جوان‌گرایی هم راه به جایی نمی‌برد؛ سازوکارهای ما کهنه و قدیمی است و به درد زیست امروز نمی‌خورد.

وی با اشاره به ضرورت پررنگ‌تر کردن نقش مردم در مدیریت کشور گفت: واگذاری بسیاری از امور به مردم ضمن این که باعث انجام بهتر امور می‌شود، از نارضایتی‌های مردمی می‌کاهد چراکه مردم خود را بیش از پیش مسئول خواهند دانست.

این پژوهشگر برجسته با انتقاد از امنیتی کردن بسیاری از امور در ایران گفت: تخصص جریان اصولگرایی این است که به محض تصمیم برای ایجاد کوچک‌ترین تغییرات در کشور، مسائل را امنیتی می‌کند.

رائفی‌پور همچنین با انتقاد شدید از ورود نهادهای نظامی به عرصه بانک‌داری و تشکیل بانک‌های حکمت ایرانیان، انصار و قوامین توسط نیروهای مسلح گفت: اطلاع دقیق دارم که رهبری موضع تندی در برابر ورود نهادهای نظامی به عرصه بانکداری اتخاذ کرده‌اند و برخی خبرها حاکی از آن است که قرار است تمامی بانکچه‌های نظامی در بانکی به نام «سپه نوین» تجمیع شود.

دو پیشنهاد برای اصلاح نظام قضایی کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود برخی پیشنهادات خود را درباره اصلاح نظام قضائی ارائه کرد و با اشاره به ضرورت انتشار رسمی آراء قضات در اینترنت و ایجاد سامانه‌ای برای جلوگیری از شهادت دادن مکرر افراد در محکمه‌ها گفت: شغل برخی از افراد این است که چند میلیون دریافت کنند و برای مسائل مختلف در محکمه‌ها حاضر شوند و شهادت بدهند؛ این معضل راه‌حل ساده‌ای دارد و کافی است سامانه‌ای طراحی شود که کدملی شهود در آن ثبت شود و روشن شود که یک فرد در یک بازه زمانی مشخص چندبار برای شهادت دادن در محاکم حاضر شده است.

رئیس جنبش مصاف در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به پرسش یکی از حضار، با یادآوری رویکرد آقای هاشمی در انتخابات‌ها گفت: آقای هاشمی هرجا که خودش یا یکی از افراد مورد حمایت او در انتخابات شکست می‌خورد، ادعای تقلب را مطرح می‌کرد؛ او حتی در سال 84 هم به خاتمی تهمت زد و گفت که وزارت کشور او در انتخابات تقلب کرده است اما خاتمی این ادعا را رد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مرآت، تاریخ 29 آبان 97، کد مطلب: -: www.meraatnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین