پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۰۸۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
شبکه های اجتماعی در کنار محاسنی که برای کاربران دارند، می توانند به دامگاه بدون هراس برای مخاطبان نیز بدل شوند و فرد ناخواسته و بدون نیاز به دروازه بانی دقیق ذهنی، در معرض محتواهایی قرار می گیرد که در عین سادگی و جذابیت، از لایه های پنهان و هدفمندی برخوردار بوده و به مهندسی مخاطب منجر می شود.

شعار سال: از جمله محتواهایی که در بستر شبکه های اجتماعی با تمسک به ساده انگاری مخاطب بروز و ظهور می کند، مربوط به عرفان ها و فرقه هایی هستند که هر کدام به شکلی متفاوت اما در یک راستا، اقدام به مدیریت و جهت دهی افکار عمومی می کنند.

در تعالیم این فرق، معمولا یک فرد آگاهانه افراد دیگر را (با استفاده از روش هایی) وادار می‌کند تا به طور کامل یا نسبتاً کامل در خصوص همه تصمیمات مهم زندگی وابسته به او باشند و به این پیروان اعتقادی اینطور القا می‌کنند که او دارای استعداد، نبوغ یا دانش ویژه‌ای است.

اینان انسان وعقل انسانی را میزان همه چیز اعلام کرده و توجهی به قدرت خداوندی ندارند.

محتواهایی با کلیدواژه های فریبنده‌ای همچون ملاقات با خدا، تجربه مکاشفه عرفانی، کسب آرامش فکری و روحی، درک بی‌واسطه خداوند، ورود به عوالم معنوی، رسیدن به جهانی سرشار از عشق و صلح و دوستی و رسیدن به حقیقت و از جمله عناوینی است است که باید هنگام مشاهده آن فریب زیبایی کلمات را نخورد و کمی محتاط تر بود. معمولا استفاده از این واژگان با هدف تاثیر بر افرادی که به هر دلیل دچار خلأهای روحی خاصی شده اند و به دنبال یافتن راه نجات از شرایط خاصی هستند، طراحی شده و در ادامه نیز با تمسک به همین خلأ، زمینه توفیق در القای افکار و گرایشات خاص نیز فراهم تر می شود.

در اکثر این فرقه‌ها که بیشتر بحث این سلسله یادادشت ها بر روی فرق شرقی مانند «اوشو»، «دالائی لاما»، «سای بابا» و. است؛ غالبا معتقدند فرد با هرنوع دین و عقیده می تواند از آنها پیروی کند. آنان با این ترفند انحرافی درصددند تا تعصب دینی افراد تحریک نشود و به حسب ظاهر در کنار دین، تعالیم فرقه ای را به آنان القا کنند، به گونه ای که گاه خود افراد هم متوجه نشوند که مسائل جدیدی را به اعتقادات آنها وارد کرده‌اند.

گرچه عدم مخالفت علنی با ادیان آسمانی و رسمی از بار منفی این فرقه‌ها می‌کاهد ولی نوع تعلیمات آنان به حسب واقع می‌تواند سبب کم رنگ شدن تعالیم ادیان آسمانی شود و به تدریج آموزه‌های دینی را کنار بزند. به عنوان مثال اعتقاد به آموزه‌هایی همچون تناسخ (اعتقاد رایج در فرق صوفی) باعث ایجاد عقاید متضادی با اصول اسلامی شده و معاد و حیات اخروی را زیر سوال می‌برد.

در پست های بعدی درباره روش های شست شوی مغزی رهبران فرق و وجوه اشتراک همه آنها خواهید خواند و اینکه چه دسته از مخاطبان بیشتر تحت تاثیر این تعالیم قرار می گیرند و سرمایه گذاری این مکاتب معمولا بر روی کدام دسته از کاربران است و در نهایت چه باید کرد.

هدف از این سلسله یادداشت ها آشنایی خانواده ها با شیوه های تبلیغاتی معنویت های نوپدید و علائمی که باید روی آن حساس باشند، است تا با تمسک به این آگاهی نسبت به مصون نگاه داشتن خود و فرزندانشان هوشمندانه تر اقدام کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت mntzrgraphyk، تاریخ 26 آبان 97، کد مطلب: -: www.mntzrgraphyk.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین