پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۵۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
جلسه بررسی روند اجرای طرح پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع با حضور گروه مشترک وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت به میزبانی اداره کل بیمه سلامت مازندران برگزار شد.

شعار سال: جلسه بررسی روند اجرای طرح پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع با حضور گروه مشترک وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی و سازمان بیمه سلامت به میزبانی اداره کل بیمه سلامت مازندران برگزار شد.

در این نشست دکتر محمدرضا میرزایی مدیرکل مدیریت خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: در راستای اجرای برنامه‌های عملیاتی اداره کل سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت و به جهت بررسی وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس این نشست در دو استان مذکور برگزارشده است. وی اظهار داشت: در این نشست‌های تخصصی مسائل و مشکلات اجرای این طرح موردبحث و بررسی قرارگرفته و نواقص آن احصاء گردید.

دکتر میرزایی گفت: در سفر دو روزه به استان مازندران هیاتی از وزارت بهداشت و همکارانمان در استان فارس ما را همراهی می‌کنند تا در این سفر نظارتی یاریگرمان باشند.

وی در خصوص برنامه‌های این سفر گفت: در این سفر ضمن بازدید از پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع خدمات سلامت، نشست با نمایندگان پزشک خانواده در مازندران در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم مشکلات این گروه از پزشکان را بدون واسطه از زبان خودشان دریافت و در جهت رفع آن برنامه‌ریزی نماییم.

وی با اشاره به این مطلب که پزشک خانواده در دنیا عمری 70 ساله دارد و هم‌اکنون در 60 کشور جهان در حال اجرا می‌باشد گفت: در کشور ما طرح پزشک خانواده روستایی ۱۳ سال است که آغازشده و ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در کشور تحت پوشش این برنامه می‌باشند.

مدیرکل مدیریت خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: در سال جاری سازمان برای این جمعیت اعتباری معادل سه هزار و 600 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است و اعتباری بالغ‌بر سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای وزارت بهداشت پیش‌بینی‌شده که این یعنی برای اجرای طرح پزشک خانواده روستایی شش هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

وی اذعان داشت: شش سال است که برنامه پزشک خانواده شهری در استان مازندران و فارس در حال اجرا می‌باشد و بیش از چهار میلیون نفر توسط دو هزار پزشک خانواده در این دو استان تحت پوشش این طرح می‌باشند. وی بابیان این مطلب که پزشکان مجری این طرح خدمات پزشک خانواده را در مطب‌ها و مراکز سلامت به مراجعین تحت پوشش این طرح ارائه می‌دهند افزود: متأسفانه مشکلاتی در اجرای این طرح وجود دارد که در آینده می‌بایست از سوی ستاد اجرایی ملی این طرح مرتفع شود.

دکتر میرزایی گفت: متأسفانه نظام پرداخت در چند ماه گذشته دچار وقفه‌ای موقت شده بود که خوشبختانه به همت سازمان‌های تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایران مقرر شد پرداختیهای سال ۹۶ این استان‌ها (مازندران و فارس) تسویه شوند. وی اظهار داشت: با هماهنگی‌های صورت گرفته ظرف یک ماه آینده 80 درصد از مطالبات سه‌ماهه اول سال جاری پرداخت خواهد شد و امیدواریم با این روند پرداخت پزشکان خانواده شهری در استان‌های مازندران و فارس را به‌روز نماییم.وی افزود: هم‌اکنون وزارت بهداشت اجرای طرح پرونده سلامت الکترونیک و نظام ارجاع الکترونیک را در دستور کار خود قرار داده و این طرحها در حال شکلگیری میباشند.

مدیرکل مدیریت خدمات سلامت عمومی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: امیدواریم تا پایان سال جاری با تکمیل پرونده سلامت الکترونیک بستر اجرای طرح پزشک خانواده شهری در دیگر شهرهای کشور فراهم شود.وی در پایان گفت: طبق برنامه زمان‌بندی‌شده طرح پزشک خانواده شهری در کل کشور به اجرا درخواهد آمد.

در حاشیه این نشست دکتر رسول ظفرمند مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران در خصوص برگزاری این نشست گفت: با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران از سال ۱۳۹۱ و به جهت تأخیر و اختلال در پرداخت‌ها به دلیل نبود منابع پایدار، این نشست با حضور کارشناسانی از وزارت بهداشت بخش پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع، مسئولین پزشک خانواده نظام ارجاع دفتر خدمات عمومی بیمه سلامت کشور، کارشناسان بیمه سلامت استان فارس و دانشگاه علوم پزشکی فارس به‌اتفاق مسئولین و معاونین بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد تا زوایا و علل تأخیر پرداخت مطالبات پزشک خانواده شهری موردبررسی قرار گیرد.

وی افزود: تاکنون پشتیبانی و حمایت‌های کشوری از این طرح عملاً ضعیف بوده و این نشست باهدف آشنایی مسئولین و متولیان این حوزه با مسائل و مشکلات پزشکان خانواده به‌ویژه در خصوص موضوع پرداخت‌ها برگزارشده است تا با انتقال صحیح و مناسب این داده‌ها برای تأمین پایدار این طرح فکریاساسی نمایند.

دکتر ظفرمند از برگزاری نشست‌هایی در خصوص مشکلات پزشکان خانواده شهری در پایتخت خبر داد و گفت: خوشبختانه این نشست‌ها دستاوردهای خوبی را به دنبال داشته و قرار است تمامی معوقات سال گذشته بیمه سلامت به پزشکان خانواده شهری پرداخت شود. وی اظهار داشت: در هفته آتی مطالبات و معوقات پزشکان شاغل در طرح پزشک خانواده شهری پرداخت می‌شود.

دکتر ظفرمند بیان داشت: با توجه به محتوای موضوعات مطرح‌شده در نشست نمایندگان پزشک خانواده شهری و متولیان این طرح می‌توان برای تقویت پزشک خانواده و اصلاح و بهبود روند اجرای این طرح در استان مازندران و فارس اقدامات مؤثری انجام داد.مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران گفت: چاره‌ای جز پرداختن به پزشک خانواده شهری و نظام ارجاع و پزشک خانواده روستایی در عرصه سلامت وجود ندارد.

وی اذعان داشت: اگر بخواهیم کشتی عرصه سلامت، به‌سلامت به ساحل بنشیند مناسب‌ترین و بهترین روش پرداختن به پزشک خانواده و نظام ارجاع است که مصادیق آن در دنیادیده می‌شود.

دکتر ظفرمند گفت: اگر مردم پزشکانی را که ازلحاظ علمی از یک سطح مطلوب برخوردارند را به‌عنوان مشاور و متولی سلامت خود انتخاب کنند (پزشک خانواده) و از آن‌ها بهرهمند شوند می‌توانند هزینه‌های نامتعارف درمان خود را مدیریت نمایندوی افزود: قطعاً وقتی هزینه های درمان مناسب شود فشار کمتری به جامعه و به مردم خدمت گیرنده و پزشکان وارد خواهد شد.

مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران گفت: برای مدیریت هزینه و ارائه خدمات مطلوب در حوزه بهداشت و درمان چاره‌ای جز پرداختن به مسئله پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور وجود ندارد.وی بیان داشت: تعالی و تداوم ارتباط بین بیمه‌شده و پزشک خانواده شهری مطمئناً در بازه زمانی نه‌چندان دور منجر به ارتقاء و بهبود سلامت جامعه خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت سایت سازمان بیمه سلامت ایران، تاریخ انتشار 3 آذر 97، کد مطلب: -، www.mz.ihio.gov.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین