اجرای طرح تحول نظام سلامت، با هدف بهبود سیستمهای سلامت ایران از طریق افزایش پاسخگویی نظام سلامت، کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم، کاهش درصد خانوارهایی که بخاطردریافت خدمات سلامت دچار هزینه کمرشکن شدهاند و بهبود پی آمدهای بیماران اورژانسی به منظور ارائه در قالب بستههای خدماتی حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانها، ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستانها، ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستانها، دستورالعمل برنامه حفاظت مالی از بیماران صعبالعلاج، خاص و نیازمند، ترویج زایمان طبیعی و نظارت بر حسن اجرای برنامههای تحول سلامت از ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران در بیمارستانهای وزارت بهداشت کلید خورد.
اهمیت این موضوع تا جایی بود که از سوی رهبر انقلاب در سیاستهای کلی ابلاغی با هدف رسیدن رتبه حوزه سلامت کشور به سطح متوسط منطقه مورد تأکید قرار گرفت. اما بعد از گذشت سه سال ارزیابی این طرح نشان داد که، اجرای آن با موفقیت همراه نبوده است، کما اینکه بسیاری از پزشکان و مسئولان حوزه سلامت احتمال دادند، به دلیل کمبود منابع ناشی از عدم توجه به سطحبندی خدمات، تحمیل هزینههای گزاف و بی توجهی دولت نسبت به انجام تکالیف قانونی که نسبت به این بخش داشته است، اجرای این طرح را با شکست مواجه سازد. البته یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز راهکاری در جهت نجات این طرح مبنی بر بازطراحی آن متناسب با منابع موجود ارائه داده است.
* بازطراحی طرح تحول سلامت تنها راه جلوگیری از توقف اجرای آن است/ نظام تعرفهگذاری از اساس غلط است
سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی در مورد اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه اجرای طرح تحول سلامت به دلیل کمبود منابع مالی با مشکل مواجه شده است گفت: هماکنون برای اجرای صحیح طرح تحول سلامت ابتدا باید منابع لازم برای تحقق این مهم تامین شود، یا اگر قرار نیست این منابع تامین شود، ضروری است که این طرح مورد بازطراحی قرار بگیرد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: این بازطراحی باید مطابق با منابع پیشبینی شده کنونی صورت بگیرد، به این صورت که سطح اقدامات کاهش پیدا کند و البته تحقق این امر نیز نیازمند بازطراحی جامع است، به این معنا که باید ببینیم دولت اختصاص چه منابعی را میتواند برای اجرای این طرح ضمانت کند، تا بتوانیم بر اساس آن بسته خدمات در بخشهای مختلف را تعریف کنیم.
وی یادآورشد: پیش از این پیشبینی شده بود که ده درصد از طرح هدفمندی یارانهها و یک درصد از مالیات ارزش بر افزوده به اجرای طرح تحول سلامت اختصاص داده شود، اما حالا که این مهم محقق نشده و مطابق با مطالبی که آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مطرح کرده، دولت نمیتواند این میزان اعتبارات را به این بخش اختصاص دهد، بنابراین در این شرایط باید طرح تحول سلامت بر اساس میزان اعتباراتی که دولت میتواند تخصیص آن را تضمین کند، بازطراحی و اجرا شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، در رابطه با وضعیت تعرفههای پزشکان که بخشهای مختلفی از جمله متخصصان بیهوشی، رادیولوژی، سازمان نظام پرستاری و ...از آن گلایه دارند، با بیان اینکه نظام تعرفهگذاری از اساس غلط است، تصریح کرد: هماکنون در دنیا هم تعیین میزان تعرفههای پزشکی کنار گذاشته شده است و پرداختها مبتنی بر خدمت صورت میگیرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه در شرایط کنونی برای تعیین تعرفهها باید بر اساس قانون اقدام شود، در تشریح آنچه در قانون بدان اشاره شده است خاطرنشان کرد: قانون در بحث تعرفهها به خرید راهبردی تاکید دارد، به این صورت که باید برای تحقق این مهم، بسته خدمت تعریف شده و برای یک جمعیت مشخص با قیمت معلوم به تیم پزشکی فروخته شود، دراین صورت اینکه تعیین کنیم، هر کدام از اقدامات پزشکی اعماز جراحی، درمان سرپاییچه میزان ارزش دارد، بیمعنا خواهد بود.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با حذف نظام تعیین تعرفهها و تعریف بسته خدمت برای پزشکان، سقف درآمد پزشکی شفاف شده و فاصله طبقاتی بین پزشکان متخصص و پزشکان عمومی منطقی میشود، بنابراین ما از دولت میخواهیم که در این رابطه قانون را اجرا کند.
عباسعلی پوربافرانی، کمبود منابع مالی را زنگ خطری برای اجرای طرح تحول سلامت دانست و گفت: هماکنون کمبود منابع مالی مشکل جدی در مسیر اجرای طرح تحول سلامت ایجاد کرده و این زنگ خطری برای حوزه سلامت است، بنابراین باید هر چه سریعتر دست به دست هم داده و راهکار مناسبی برای آن پیدا کنیم.
* عباسعلی پوربافرانی
نماینده مردم نایین، خور و بیابانک درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه عدم مدیریت صحیح منابع منجر به شکست طرح تحول سلامت میشود، ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که در روند اجرای طرح تحول سلامت داشتهایم، عدم توجه به سطحبندی خدمات بوده است، چراکه از این طریق برای بخشهایی که نیاز به اختصاص بودجه بیشتری داشته، تامین اعتبار میکردیم و منابع مالی بخشهایی که نیاز به اختصاص بودجه کمتری داشتند را نیز تعدیل میساختیم.
این نماینده مجلس دهم، در بیان علل کمبود بودجه در برخی بخشهای درمانی افزود: البته این کمبود منابع برای اجرای طرح تحول سلامت، در برخی جاها، به این دلیل بوده که منابع لازم دیده نشده و در برخی جاها نیز نقدینگی وجود ندارد، بنابراین باید مدیریت صحیحی شکل بگیرد تا این طرح به درستی اجرا شود.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، برقراری شرایطی برای ارائه خدمات درمانی متناسب با توان مالی بیماران را، راهکاری تاثیرگذار در جهت اجرای صحیح طرح تحول سلامت دانست و اظهارکرد: هماکنون بیمارانی که از توان مالی خوبی برخوردار هستند، همچون بیمارانی که از قشر کم درآمد جامعه محسوب میشوند، در پی مراجعه به بیمارستانهای فوق تخصصی ما، هزینههای درمانی را به طور یکسان پرداخت میکنند، و این در حالی است که وقتی افرادی از توان مالی کافی برای پرداخت هزینههای درمانی خود برخوردار بوده، نباید از خدمات ناشی از اجرای این طرح بهرهمند شوند و تنها باید زمینه لازم برای بهرهمندی از خدمات برای آنها فراهم شود، اما به طور جداگانه به خرید خدمت بپردازند.
منوچهر جمالی سوسفی با یادآوری اینکه کمبود بودجه در حوزه سلامت روند اجرای طرح تحول سلامت را با موانعی مواجه ساخته است، گفت: البته مشکل کمبود بودجه تنها اجرای طرح تحول سلامت را تحت شعاع قرار نداده، بلکه اجرای همه پروژههایی که در کشور چه در بخش عمرانی و چه درمانی وجود داشته را با مشکل مواجه کرده است، کما اینکه در این شرایط بر اساس برآوردی که صورت گرفته، بیش از 500 هزار میلیارد تومان بودجه لازم است، تا بتوانیم با آن پروژههای نیمه کاره را به اتمام برسانیم.
نماینده مردم رودبار درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: طبیعی است که با وجود شرایط اقتصادی کنونی کشور، ممکن است در برخی بخشها، اعتباراتی که قانون برای پرداخت آن دولت را مکلف کرده، تخصیص پیدا نکرده باشد، بنابراین طرح تحول سلامت نیز مستثنی از این امر نبوده و تحت تاثیر این شرایط در مرحله اجرا دچار لغزش شده است، ضمن اینکه مدت زمان کوتاهی از اجرای این طرح میگذرد، بنابراین هنوز نیاز به یک پالایش و بازنگری دارد، تا در پی آن از هزینهتراشیهای بیهوده ممانعت به عمل آید.
جمالی سوسفی با اشاره به برخی هزینههایی که در پی اجرای طرح تحول سلامت به حوزه سلامت تحمیل شده است تاکید کرد: بیتردید باید از مبالغ اضافی که برای بخش درمان، اقدامات تشویقی و پاراکلینیک پرداخت شده، پرهیز شود، چراکه این اقدامات نه تنها همچون باری سنگین به این طرح تحمیل میشود، بلکه در نحوه پرداخت صندوقهای بیمه نیز مشکلاتی را ایجاد میکند و فشار ناشی از آن بر دانشگاهها و مراکز درمانی وارد میشود، که در نهایت بیمهها توان پرداخت مطالبات آنها را نداشته و دانشگاهها و مراکز درمانی نیز نمیتوانند هزینههای مربوط به خرید دارو، تجهیزات پزشکی و تامین مطالبات پیمانکاران و پزشکان را تامین کنند و اگر این سیکل معیوب به همین رویه تداوم یابد، ممکن است در حوزه سلامت با بحران جدی مواجه شویم.
وی افزود: اینجاست که باید در نحوه اجرای طرح تحول سلامت دقت بیشتری صورت بگیرد، تا هزینههای اضافی را کاهش داده و درصد بیشتری از بودجه حوزه سلامت را به تامین نیازهای بخش درمان، تجهیز دارو، پرونده الکترونیک نظام سلامت، طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع اختصاص دهیم، تا هر کدام از این برنامهها در جای خود به درستی و با دقت و نظارت صحیح اجرا شده و نقایص آنها برطرف شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: هماکنون دولت باید اعتباراتی که قانون برای اجرای طرح تحول سلامت در نظر گرفته بود را تخصیص دهد، تا در حوزه سلامت دچار بحران نشویم و با هوشیاری و مدیریت صحیح منابع، این مرحله گذار را طی کنیم، کما اینکه در شرایط کنونی نیز با مشکلات جدی در این حوزه مواجه هستیم، تاجاییکه بخشی هم که سازمان تامین اجتماعی بر عملکرد آن نظارت میکند، از شرایط مناسبی برخوردار نیست.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه خبری البرز، تاریخ انتشار: 21 آبان 1396، کدخبر: 57371، www.khabar31.com