پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴
حاشیه‌های دردسرساز بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی و داروخانه‌ها به عنوان چالش اصلی و جدی طرح تحول نظام سلامت روز گذشته به نشست خبری قائم مقام وزیر بهداشت هم کشیده شد.

شعار سال: حاشیه‌های دردسرساز بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به مراکز درمانی و داروخانه‌ها به عنوان چالش اصلی و جدی طرح تحول نظام سلامت روز گذشته به نشست خبری قائم مقام وزیر بهداشت هم کشیده شد. ایرج حریرچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به صراحت اعلام کرد: «با این حجم بدهی بیمه‌ها سیستم بهداشت و درمان کار جهادی می‌طلبد و اگر نتوان کاری از پیش برد اتفاقاتی نامطلوب خواهد افتاد.» این اظهارات سخنگوی وزیر بهداشت در حالی مطرح می‌شود که نه تنها در روزهای اخیر مشکلات اعتباری حوزه دارو، واحدهای پخش و شرکت‌های تولیدی دارو را با مشکلات جدی مواجه کرده بلکه حالا کار به جایی رسیده که مسئولان ارشد وزارتخانه بهداشت و درمان نسبت به بازگشت مشکلات قدیمی بیماران در بیمارستان‌ها نگرانند. این نگرانی هم بابت بدهی معوقه یک ساله بیمه‌ها به بیمارستان‌ها است. متخصصان حوزه سلامت بر این باورند، چنانچه منابع اعتباری برای تداوم اجرای طرح تحول نظام سلامت در نظر گرفته نشود چه بسا که ممکن است دود این آسیب به چشم بیماران برود. مسئولان وزارت بهداشت هر چند بر این نکته تأکید دارند که اشکال اصلی در روند اجرای طرح تحول سلامت مشکلاتی است که ذی‌نفعان و شرکای وزرات بهداشت از جمله بیمه‌ها ایجاد کرده‌اند اما راه‌حل جبران هزینه‌های روبه گسترش سلامت را ایجاد منابع جدید از جمله گران کردن دو برابری محصولات دخانی و گرفتن مالیات بر سیگار در سطح خرده فروشی می‌دانند.

براساس قانون باید بخشی از مالیات سیگار به بخش بهداشت و درمان برسد تا همین پول خرج دوا و درمان خود سیگاری‌ها شود. هم اکنون مالیات بر سیگار تولید مشترک، 20 درصد تعیین شده است اما بنا به گفته قائم مقام وزیر بهداشت مالیات بر سیگار به‌طور کلی باید 80 درصد افزایش پیدا کند که می‌تواند سالانه 11 هزار میلیارد تومان درآمد پایدار برای بخش سلامت ایجاد کند و البته موجب کاهش مصرف دخانیات در کشور می‌شود. هرچند نمایندگان مجلس معتقدند که اگر مالیات بر سیگار افزایش یابد، قاچاق مواد دخانی بیشتر می‌شود.
به گفته حریرچی بدهی بیمه‌ها منجر به دیرکرد در پرداخت حقوق و کارانه رزیدنت‌ها، پزشکان و پرستاران نیز شده است: «برنامه وزارت بهداشت این است که با صرفه‌جویی منابع و اداره جهادی و فداکارانه سیستم اجازه ندهد مشکلی در روند درمان بیماران و ارائه خدمات بهداشتی ایجاد شود و مطمئن هستیم با توجه به اولویت‌های اعلام شده از سوی رئیس جمهوری به وزارت بهداشت و بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هیأت دولت و تأکید ایشان بر اهمیت طرح تحول سلامت و لزوم ادامه آن و همراهی مجلس مشکلی در روند ادامه این طرح به وجود نمی‌آید.» او گفت: مسئولان دولت نیز قول داده‌اند در شش ماه دوم امسال بخش مهمی از بدهی‌های معوقه جبران می‌شود و در صورت عملی شدن این قول‌ها از شرمندگی کارکنان وزارت بهداشت درمی‌آییم.

رفع مشکل مالی نظام دارویی در نیمه دوم سال

سخنگوی وزارت بهداشت درباره بدهی بیمه‌ها به بخش دارویی گفت: با توجه به تأخیر بیمه‌ها، داروخانه‌ها، شرکت‌های پخش و کارخانه‌های تولید دارو دچار مشکلات جدی شده‌اند، امیدوارم با تخصیصی که در آینده نزدیک و در شش ماه دوم سال انجام می‌شود با توجه به قول‌هایی که مسئولان دولت داده‌اند، هر چه زودتر این مشکل بر طرف شود.
او البته به این نکته هم اشاره کرد که مردم برای اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده آماده باشند:« اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده یکی از اولویت‌های جدی وزارت بهداشت است، اجرای این برنامه ممکن است در کنار راحتی و رفاهی که به همراه دارد، محدودیت‌هایی نیز ایجاد کند و مردم باید خودشان را برای یکسری محدودیت‌ها آماده کنند و صبوری پیشه کنند تا هم هزینه‌های بهداشتی و درمانی آنان کاهش یابد و هم خدمات بهتری دریافت کنند.»
حریرچی درباره نظارت بر عطاری‌ها نیز توضیح داد: در برخی عطاری‌ها و مراکز عرضه گیاهان دارویی، مواد تقلبی از جمله داروهای غیر مجاز و مخدر هم اضافه می‌کنند. وی گفت: اقدام اصلی وزارت بهداشت در مورد تخلفات مراکزی که در حوزه طب سنتی کار می‌کنند،روشنگری مردم و افزایش آگاهی عمومی است تا کمتر به مراکز غیرمجاز و متخلف مراجعه کنند.
حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره واکسن آنفلوانزا نیز گفت: از هفته‌های آینده با موارد بیشتر آنفلوانزا در نیمه دوم سال مواجه می‌شویم و شیوع بیشتر آنفلوانزای فصلی تا پایان زمستان در همه جای دنیا وجود دارد، توصیه نمی‌کنیم همه مردم واکسن آنفلوانزا بزنند بلکه توصیه می‌کنیم افرادی که بالای 65 سال دارند، زنان باردار، بیماران دیابتی پیشرفته، افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می‌کند و افرادی که به هر دلیل دچار نقص سیستم ایمنی بدن هستند این واکسن را تزریق کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران ، تاریخ انتشار 11 مهر 96، کدمطلب:202139، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین