پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۴۸۹۰
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
وزیر بهداشت ضمن اشاره به گرفتاری‌های بهداشتی و درمانی تهران، بر لحاظ سقف بودجه‌ای برای بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: برای کنترل هزینه‌ها، راهی جز هیات امنایی کردن بیمارستان‌ها نداریم

شعارسال:وزیر بهداشت ضمن اشاره به گرفتاری‌های بهداشتی و درمانی تهران، بر لحاظ سقف بودجه‌ای برای بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: برای کنترل هزینه‌ها، راهی جز هیات امنایی کردن بیمارستان‌ها نداریم

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برایم افتخاری است در خانه خودمان در کنار هم جمع شده‌ایم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران مایه فخر ایران عزیز است و امیدواریم همچنان در مرزهای دانش حرکت کند و ثمراتش برای مردم باشد.

وی افزود: امروز جلسه تکریم دکتر جعفریان و بیعت با دکتر کریمی است. من افتخار داشتم که در طول چهار سال گذشته با عزیزانی آشنا شوم که یکی از بهترین‌های آنها دکتر جعفریان هستند. اگرچه از قبل می‌شناختم‌شان اما از نزدیک با هم کار نکرده بودیم و در طی چهار سال گذشته یک دوره سخت را با هم سپری کردیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: کارنامه کاری دکتر جعفریان مشخص است؛ به ویژه در سال پایانی ریاست‌شان که با چالش‌هایی مواجه بودند و پیشنهاداتی را هم ارائه دادند که باید مورد توجه قرار گیرد. دکتر جعفریان در کسوت ریاست دانشگاه علوم پزشکی در طی این چهار سال روزانه ۱۵ ساعت کار می‌کردند و این امر جز اجر اخروی و دعای مردم سرمایه‌ای برایشان به جای نگذاشت.

شرکایمان ما را در اجرای "تحول سلامت" تنها گذاشتند

هاشمی تاکید کرد: بالاخره ما در کنار مسوولیت‌هایی که داشتیم، طرح تحول را با وعده‌های خوب شروع کردیم و آغاز کارمان هم به خوبی پیش رفت، اما در ادامه مسیر برخی کم لطفی کردند و ما را تنها گذاشتند. در این مسیر برخی از شرکایمان ما را اذیت کردند و هنوز هم این کارها ادامه دارد. البته امیدواریم در دوره جدید گرفتاری‌هایمان حل و وعده‌هایمان عملی شود.

وی با بیان اینکه وجود دانشگاه تهران در شهری مانند تهران این فرصت را فراهم کرده تا مشکلات و گرفتاری‌های مردم را ببینیم، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران لایه‌های پنهان و مشکلات بهداشتی و درمانی مردم را بیشتر می‌بینیم. وزارت بهداشت درد مردم را می‌فهمد و طبیعی است که برای ریاست این دانشگاه، اداره چنین مرکزی در کنار سایر مسوولیت‌ها بسیار سخت بوده است؛ البته تا جایی که امکانات بود و در حوزه اختیارات رییس دانشگاه قرار داشت، دکتر جعفریان وظایف‌شان را انجام دادند و همه دانشگاهیان قدردان‌شان هستند و امیدواریم خداوند از ایشان قبول کند. البته دکتر جعفریان هنوز هم همراه ما هستند و افتخار دادند که مشاور بنده باشند و حتما از کمک‌هایشان استفاده می‌کنم.

وزیر بهداشت همچنین گفت: در دوه مدیریت دکتر جعفریان یادم نمی‌آید حتی یک مورد توصیه کرده باشم. باید توجه کرد که در وزارت بهداشت رابطه‌ها اصلا مطرح نیستند و من این موضوع را به معاونانم تاکید کرده‌ام که تاکنون رعایت شده و امیدوارم بعد از این نیز ادامه یابد. خوشبختانه علی‌رغم فشارهای مختلفی که بر آقای دکتر جعفریان به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران وارد می‌شد، می‌دیدم که ایشان بر مدار حق حرکت می‌کند.

حال دانشگاه‌ها خوب نیست

وقت اساتید، صرف درمان می‌شود

هاشمی با بیان اینکه حال دانشگاه‌ها در کشور خوب نیست و شرایط مناسبی ندارند، گفت: این موضوع به ویژه برای دانشگاه‌های علوم پزشکی بیشتر دیده می‌شود؛ چراکه ما علاوه بر تعلیم و تعلم، مسوول بهداشت و درمان و سلامت مردم هم هستیم و بسیاری از فضاهای بهداشتی ما به فضاهای درمانی بدل شده است و بسیاری از اساتیدمان وقت‌شان صرف درمان می‌شود که البته این موضوع افتخارآفرین است.

از "شعار" به "عمل" برسیم

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد مقالات ISI کشور توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تدوین می‌شود، گفت: در کشور ما حرف و شعار زیاد است؛ چراکه شعار دادن راحت است اما عملکرد را مردم قضاوت می‌کنند. باید توجه کرد که دانش مهم‌ترین سرمایه یک کشور است و احترام به دانشمندان وظیفه هر دولتمردی است. از قدیم هم گفته‌اند توانا بود هرکه دانا بود. در دنیای امروز نیز آنهایی که دانا هستند، توانمند هستند. بنابراین باید از شعار به عمل برسیم. در حال حاضر ۳ تا ۴ هزار میلیارد یارانه در کشور پرداخت می‌کنیم اما دریغ از ۱۰۰۰ میلیارد هزینه برای دانشگاه، همه جا هم می‌گوییم دانشگاه روی سرمان قرار دارد، اما باید بگوییم که با شعار اتفاقی نمی‌افتد.

وزیر بهداشت با اشاره به حضور دکتر عباسعلی کریمی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: خوشبختانه آقای کریمی به تغییر باور داشتند. دلم می‌خواست در کل ساختار مدیریتی کشور این موضوع نهادینه شود. زمانی که برای تعیین سرپرست دانشگاه تهران با دکتر جعفریان صحبت می‌کردیم، در گزینه اول به آقای دکتر کریمی رسیدیم و در ملاقات اولم هم با آقای دکتر کریمی دیدم که تعصب زیادی روی دانشگاه دارند و این موضوع در عمل‌شان هم دیده می‌شود؛ چراکه ایشان در دانشگاه تمام وقت هستند.

شیرین‌ترین ساعت زندگی‌ام در اتاق عمل است

هاشمی ادامه داد: دکتر کریمی به من گفتند که با قبول این مسوولیت اولین کارم باید این باشد که حرفه‌ای را که یک عمر برایش زحمت کشیده‌ام، رها کنم و تمام وقت در اختیار دانشگاه باشم. من این احساس دکتر کریمی را لمس می‌کنم. چراکه خودم وقتی جمعه‌ها به اتاق عمل می‌روم شیرین‌ترین ساعات زندگی‌ام در شبانه روز است.

گرفتاری‌های بهداشتی تهران

وی با اشاره به مشکلات زیاد بهداشتی در کلانشهر تهران گفت: ما در تهران گرفتاری‌های زیادی داریم. در دولت یازدهم مجبور بودیم تا به مردم محروم برسیم و کاستی‌های موجود را برطرف کنیم. این در حالی بود که می‌دانستیم تهران هم در برخی قسمت‌ها محروم است و در جهت توسعه زیرساخت‌ها اقدامی انجام نشده است؛ به طوری که نتوانسته‌ایم در حوزه سلامت تهران بزرگ، بعد از انقلاب اسلامی شاهد توسعه باشیم. در این دوره ۳ رییس دانشگاه علوم پزشکی در تهران باید کمک کنند تا این امر محقق شوند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به حضور دکتر محمد آقاجانی - سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جلسه گفت: دکتر آقاجانی در سمت معاونت درمان وزارت بهداشت در دوره قبل در حوزه تعرفه‌ها و کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات کمک‌های زیادی کردند، اما به جای تشکر، چند برابر حرف شنیدند. البته می‌خواهم در موقعیت جدیدشان هم کارهای بزرگی انجام دهند و اصل را بر آموزش بگذارند. دکتر آقاجانی بخشنامه‌ای را در راستای هیات امنایی کردن بیمارستان‌ها صادر کردند که البته این موضوع به این معنی نیست که می‌خواهیم به عقب بازگردیم و به وزارت علوم تاسی کنیم، اما با این کار باید به حوزه آموزش توجه بیشتری داشته باشیم؛ به عنوان مثال مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) یکی از مراکز مهمی است که سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد و باید به سایر بخش‌های آن توجه کرده و آنها را توسعه دهیم.

برای کنترل هزینه‌ها، راهی جز هیات امنایی کردن بیمارستان‌ها نداریم

لحاظ سقف بودجه‌ای برای بیمارستان‌ها

هاشمی با بیان اینکه امیدوارم دانشگاه علوم پزشکی تهران در اجرای بحث امنایی کردن بیمارستان‌ها نیز پیشگام باشد، گفت: ما به جز امنایی کردن بیمارستان‌ها هیچ راه دیگری برای کنترل هزینه‌هایمان نداریم. بنابراین باید برای بیمارستان‌ها سقف بودجه‌ای ببینیم و هر بیمارستان هزینه‌هایش را در همان سقف بودجه‌ای انجام دهد. انجام این کار بسیار مناسب است و از روسای سه دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌خواهم که این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه تغییر اشخاص مهم نیست بلکه تغییر فرآیندها مهم است، گفت: یکی از فرآیندهایی که باید تغییر کند توجه به آموزش و برداشتن سنگ‌هایی است که در مقابل آموزش قرار دارد. طبیعی است که اگر بتوانیم آموزش را از بهداشت و به ویژه از تهران جدا کنیم، بسیار موفق خواهیم بود.

دانشگاه‌های تهران از سهمیه‌های جدید رها شوند

وزیر بهداشت با اشاره به برخی سهمیه‌های جدیدی که برای گروه های خاص در دانشگاه‌ها قرار می‌دهند، گفت: در شورای عالی انقلاب هم گفته‌ام که ما باید دانشگاه‌های تهران را از سهمیه رها کنیم. با شهامت می‌گویم سهمیه‌های خاص زیادی در کلاس‌ها ایجاد کرده‌اند، اما به نظرم روش‌های دیگری هم برای تکریم مشمولان این سهمیه‌ها وجود دارد. البته جانبازان و ایثارگران بالای سر ما جا دارند و مردم باید بدانند که آنها بدون سهمیه هم رتبه‌های بالایی در دانشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند. البته منظور من سهمیه خانواده‌های شهدا و جانبازان و ... نیست، اما گاهی در مجلس کارهایی انجام می‌دهند که فکر می‌کنند عوام پسندانه است، اما بعد هم جسارت ندارند که بگویند اشتباه کردیم. وزارت بهداشت با سهمیه جدیدی که برای دانشگاه‌ها گذاشته‌اند، موافق نیست و مطمئنم مسئولان عالی نظام از جمله سران قوا نیز با آن موافق نیستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید رقابت‌پذیر باشند، گفت: نمی‌شود رتبه ۳۰۰۰ و ۸۰ هزار در کلاس داروسازی دانشگاه تهران در کنار هم بنشینند. بنابراین باید چند دانشگاه را در وزارت علوم و وزارت بهداشت مشخص کنیم و سهمیه آنها را به سایر دانشگاه‌ها بدهیم و اجازه دهیم در چند دانشگاه نخبه‌ها با هم رقابت کنند.

بهداشت و درمان تهران، نیازمند توجه

۸۰ درصد وقتم صرف پیگیری هزینه‌ها می‌شود

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه بهداشت و درمان در تهران نیازمند توجه است و مردم خیلی گرفتاری دارند، گفت: ما از اول صبح تا پایان شب دنبال مطالبات‌مان هستیم. در حال حاضر ما ۱۸ هزار میلیارد مطالبه داریم و ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز بدهکاریم. زمانی که ما کار را به دست گرفتیم بیمارستان‌ها ورشکسته بودند، اما در حال حاضر ترازمان مثبت شده، هرچند که طلب‌هایمان را نمی‌دهند و من به عنوان کسی که باید سیاست‌گذاری کنم، ۸۰ درصد وقتم را به دنبال هزینه‌هایمان هستم.

هاشمی افزود: باید توجه کرد که تهران در زمینه بهداشت و درمان مشکل دارد. ما می‌بینیم که مردم از اسلامشهر به بیمارستان امام خمینی (ره) می‌آیند. بنابراین باید مشکلات مردم را حل کنیم. سه دانشگاه علوم پزشکی باید در حوزه بهداشت و درمان دست به دست هم داده و کمک کنند. متاسفانه ما در داخل خودمان هم بی مساله نیستیم؛ چراکه عده‌ای قبیله‌ای فکر می‌کنند و می‌گویند فقط رشته ما. ما از روسای دانشگاه‌ها می‌خواهیم در این زمینه اصلا کوتاه نیایند و بدانند که ۸۰ درصد موفقیت کارها با انتخاب درست اشخاص انجام می‌گیرد و در این صورت درد اول دانشگاه، درد مردم می‌شود نه درد خودم و رشته‌ام.

وی تاکید کرد: ما رشته‌ای داریم که در این دوره درآمدش ۴ برابر شده اما در حال حاضر کشور پول ندارد و ۲۵ درصد از تعرفه این رشته را کاهش داده است. حال ببینید چه قشقرقی راه انداخته‌اند. باید به آنها گفت که ما در این کشور امثال شهید حججی را داریم که سرشان را برای کشور می‌دهند. حال باید پرسید شما برای کشور چه می‌کنید و چرا همیشه می‌گویید من؟ باید بگویید که درد مردم در کشور چیست؟

وزیر بهداشت با بیان اینکه چرا نباید در برخی مناطق کشور جراح عروق وجود داشته باشد، ‌ گفت: در رشته خود من تعداد زیادی فلوشیپ تربیت می‌کنیم، اما ۵۰ درصد مناطق کشور فلوشیپ ندارند. باید بدانیم امکاناتی که در اختیار ماست، امانت مردم است و این امانت اول باید در خدمت مردم باشد نه در خدمت جیب ما.

هاشمی با بیان اینکه این دوره‌های مسوولیت برای ما تکرار شدنی نیست، گفت: هرچند که حضور من در وزارت بهداشت در دوره جدید هم نباید تکرار می‌شد، اما بنا بر دلایلی اتفاق افتاد. در عین حال باید هرچه از دست‌مان بر می‌آید برای مردم انجام دهیم.

وی خطاب به دکتر عباسعلی کریمی گفت: شما در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس زحمات زیادی کشیدید و اقداماتی را که اکنون باید انجام دهید در برابر آن زحمات چیزی به حساب نمی‌آید. معتقدم که اگر در جمهوری اسلامی مسوولان جرات نه گفتن داشته باشند، شرایط بهتر می‌بود. ما باید در مواردی که لازم است تصمیمات درست بگیریم به عنوان مثال درباره بحث پرداخت یارانه‌ها حرف زیاد زدیم اما هیچ‌گاه نه نمی‌گوییم؛ چراکه دوست داریم پشت تریبون برایمان کف بزنند و برایمان صلوات بفرستند. من شهادت می‌دهم که هرکس به دنبال پست و مقام بوده، موفق نشده است. در انتخابات‌های مختلف هم دیده‌ایم که هرکس دنبال پست آمده، موفق نشده است، اما شما آبرویتان را گذاشته‌اید و حتما در این حوزه کمک کنید.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار15مهر96،کدخبر: 96071608369، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین