پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۰۹۸
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به الگوی غلط تغذیه ای دانش آموزان گفت: ۶۰ درصد دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی کنند.

شعار سال: ایرج حریرچی در نشست خبری افزود: با توجه به آغاز سال تحصیلی در روزهای آینده آماری در خصوص وضع سلامت دانش آموزان ارایه می شود.

وی گفت: ۲۱ درصد دانش آموزان کشور چاق هستند و اضافه وزن دارند و ۱۶.۱ درصد دانش اموزان لاغر هستند.

حریرچی با بیان اینکه ۲۷.۵ درصد دانش آموزان یعنی یک نفر از چهار نفر غذاهای غیر مفید می خورند ادامه داد: ۲۵.۷ درصد دانش آموزان هر هفته نوشابه مصرف می کنند و ۱۵ درصد دانش آموزان هر هفته فست فود می خورند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بیش از ۶۸ درصد دانش آموزان سبزیجات مصرف نمی کنند و راه تصحیح این رویه غلط فرهنگ سازی است زیرا در اکثر موارد انتخاب الگوی غلط تغذیه ای در دانش آموزان دیده می شود.

حریرچی ادامه داد: ۴۳ درصد دانش آموزان به غذا نمک اضافه می کنند و بیش از نیمی از دانش آموزان روزانه حتی یک بار هم مسواک نمی زنند.

وی گفت: همچنین ۲۷ درصد دانش اموزان تری گلیسیرید یا چربی بالایی دارند که بسیار نگران کننده است.

خداحافظی بوفه های مدارس با مواد غذایی ناسالم

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس تفاهمنامه ای که بین وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش داشتیم، پایگاه های تغذیه سالم در مدارس دائر می شوند و فعالیت می کنند.

حریرچی افزود: خوشبختانه تفاهم نامه ای بین دو وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش صورت گرفته است که بر اساس آن پایگاه های تغذیه سالم مدارس تعریف و مشخص می شوند.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهمنامه خصوصیات مواد غذایی سرد و گرم و مواد غذایی مجاز اعلام می شود.

حریرچی گفت: از این پس فروش انواع چیپس، پفک و غلات حجیم شده، یخمک، نوشابه و دوغ گازدار، آدامس قندی، سوسیس و کالباس، هر آنچه دارای سوسیس و کالباس است، همبرگر بدون بسته بندی و کمتر از ۷۰ درصد گوشت و انواع سالاد الویه ممنوع است.

وی ادامه داد: همچنین فروش انواع لواشک، آلوچه، پیراشکی، پاستیل و خیار شور از این پس ممنوع است و نباید در مدارس عرضه شود.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در عوض انواع خشکبار، میوه خشک، برنجک و ذرت بسته بندی شده، خرما و شیر، کیک و کلوچه، آش و سوپ، شیر برنج و سمنو، فرنی و لقمه های سالم مانند نان و پنیر و گردو مجاز است.

حریرچی افزود: خوشبختانه دندانپزشکی خوبی در مدارس ارائه کرده ایم و پس از چهار دوره حدود هفت میلیون دانش آموز ابتدایی تحت پوشش وارنیش فلوراید قرار گرفتند.

وی گفت: همچنین خدمات سلامت دهان و دندان در کل کشور برای دانش آموزان مناطق روستایی رایگان شده است و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار بار خدمت ترمیم دندان به دانش آموزان ارائه شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: به مدت دو سال تعداد دانش آموزان فاقد مشکلات دندانی از هشت درصد به ۱۶ درصد رسیده است و شاخص سلامت دندان در دانش آموزان از ۲.۰۹ به ۱.۸۴ کاهش یافته است، یعنی‌ الان هر دانش آموز ابتدایی کمتر از دو دندان خراب و پوسیده در دهان دارد.

اصلاح الگوی تغذیه جامعه نیازمند فرهنگ سازی است

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علاوه بر وزارت بهداشت، گروه‌های صنفی شامل وزارت بازرگانی، تعزیرات و صنف مربوطه به وضعیت اغذیه فروشی‌ها و رستوران‌های مجاز نظارت می‌کنند و تذکرات لازم نیز داده می‌شود.

حریرچی افزود: نظارت وزارت بهداشت بر اغذیه فروشی در حد توانایی مان است و از نظر ما فعالیت برخی مراکز مجاز به لحاظ بهداشتی نیز اشکال دارد.

وی گفت: از نظر ما مصرف فست فود تا این اندازه در کشور مشکل دارد، در حالیکه نمی‌توانیم به لحاظ بهداشتی به آن مشکلی وارد کنیم.

حریرچی افزود: غذاهای اولویت دار و غیر اولویت دار باید مشخص شود و تا حدی که می‌توانیم با متخلفین برخورد می‌کنیم، اما آن چه مسلم است اینکه اصلاح این مسائل به فرهنگ سازی نیاز دارد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: از نظر بهداشتی وضعیت اغذیه فروشی‌های مجاز نامطلوب نیست؛ توان ماهی یک بار بازرسی را نداریم و اصلا این کار روش صحیحی نیست؛ تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد این بازرسی‌ها پر هزینه است و انتظار گذاشتن ناظر مستقیم در همه مراکز ممکن نیست.

وی درباره آماده بودن حساب‌های سلامت سال‌های ۹۳ و ۹۴ گفت: هر کشوری سعی دارد حساب‌های ملی سلامت داشته باشد که استانداردهای آن توسط سازمان جهانی بهداشت تعیین شده است.

حریرچی با اشاره به اینکه بر اساس این حساب هر اقدام بهداشتی درمانی که با سلامت مرتبط است اندازه گیری می‌شود ادامه داد: تعداد جداول حساب ملی مختلف است که در ایران جداول چهار گانه بررسی می‌شود.

وی افزود: در سال ۹۲ آخرین حساب ملی برای سال ۸۷ اعلام شده بود، اما حساب‌های سلامت مربوط به سال ۹۳ و ۹۴ حاضر است و اکنون در سایت مرکز آمار قرار دارد که بر اساس آن موارد مختلفی همچون تامین کنندگان خدمات درمانی از جمله وزارت بهداشت، دولت، بیمه‌ها و جیب مردم را تعیین و نوع خدمت تدوین می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعتراض برخی مراکز بهداشتی به تعرفه‌های این رشته گفت: هفته گذشته در اکثر مراکز درمانی خدمات بیهوشی به شکل مناسب ارائه شد و در برخی مراکز برخی اعمال انتخابی (elective) دچار مشکل بود که در حد یکی دو روز با تشکیل جلسه با این دوستان تصحیح شد؛ در زمینه تعرفه‌ها باید گفت: وزارت بهداشت تنها عضوی از اعضای متعدد شورای عالی بیمه است، اما تعدادی از همکاران صنفی ترجیح می‌دهند برای هر موضوعی به وزیر بهداشت مراجعه کنند.

حریرچی گفت: برخی از ما می‌پرسند چرا هزینه‌های بهداشتی و درمان کنترل نمی‌شود؛ عده‌ای نیز معتقدند اگر قرار است هزینه کنترل شود، به یک نسبت در تمامی صنف‌ها کنترل شود و تعرفه‌ها از تمام گروه‌ها کم شود؛ اما متوجه نیستند که برقرار کردن عدالت لزوما به معنی تساوی تعرفه نیست.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه تصویب کننده نهایی تعرفه‌ها شورای عالی بیمه است تاکید کرد: بهتر است این دوستان به مراجع قانونی و تولیت سلامت کشور اعتماد کنند.

استقرار ۷۰ ایستگاه سنجش ثابت در تهران برای بررسی تشعشع دکل‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ۷۰ ایستگاه سنجش ثابت به منظور ارزیابی و بررسی سلامت دکل‌ها در تهران ایجاد شده است.

حریرچی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر دکل‌ها بر سلامت جامعه افزود: پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ در ۸۵ درصد نقاط دنیا دسترسی به اینترنت سیار یا بدون سیم وجود داشته باشد و این شرایط مطالبه تبادل اطلاعات در دنیای پیش رو است.

وی گفت: بخشی از مشکلات دکل‌ها مربوط به تشعشعات و حساسیت‌ها و دغدغه هایی است که در خانواده‌ها نسبت به این موضوع دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون بررسی‌های متعددی برای بررسی عوارض دکل‌های مخابراتی، تلفن همراه و بی سیم‌های نظامی و انتظامی در کمیته‌ای متشکل از وزارت بهداشت، وزارت ارتباطات، سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است ادامه داد: تا کنون هیچ مستندی مبنی بر بالا بودن تشعشعات بیش از حد استاندارد بدست نیامده است و وزارت ارتباطات خود را ملزم به این می‌داند هر جا دکلی نصب شود به ما اطلاع دهد تا سلامت این موضوع و اثر آن بر جامعه رصد شود.

حریرچی با اشاره به استقرار ۷۰ ایستگاه سنجش سلامت دکل‌ها در تهران گفت: همچنین در مناقصه‌ای که ما برگزار کردیم مقرر شد دستگاه‌های سنجش سلامت متحرک به همین منظور برای بررسی تشعشع دکل‌ها در نظر بگیریم.

وی افزود: نصب دکل‌ها در حد فاصل مجاز مشکلی برای افراد ندارد و در غیر این صورت جای دکل‌ها تغییر می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به موضوع سلامت دندان در دانش‌آموزان، گفت: در حال حاضر از نظر وضع سلامت دندان چه در دانش‌آموزان و چه در بزرگسالان وضع مطلوبی نداریم؛ به طوری که در سنین ۳۵ تا بالای ۴۰ سال به طور متوسط ۱۲ دندان کشیده شده، پر شده یا دارای خوردگی داریم.

حریرچی افزود: البته دو سال است که در ۶۰ هزار مدرسه ابتدایی کشور خدمات دندانی ارائه می‌دهیم و ۴۰ هزار نفر را در این زمینه آموزش داده‌ایم گفت: البته اکنون برای مادران باردار هم خدمات دندانپزشکی رایگان ارائه می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تأخیر بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی افزود: بخش دارو و ملزومات مصرفی پزشکی ما به علت تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها دچار مشکل شده است و باید توجه کرد که بیمارستان‌ها به عنوان ارائه‌کننده خدمت باید عمده هزینه‌های خدمات درمانی را از بیمه‌ها بگیرند و میزان سهم پرداختی مردم مشخص است، از طرفی خط قرمز وزارت بهداشت این است که به رغم همه مشکلات به طرف افزایش پرداخت از جیب مردم نرویم.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه متأسفانه به علت تأخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات مشکلاتی در حوزه نقدینگی شرکت‌های پخش و توزیع ایجاد شده است گفت: بیمارستان‌های ما برخلاف شرایط قبل از طرح تحول سلامت، فقط مجازند که کالاهای دارای بارکد مشخص و زنجیره تولید معین را خریداری کنند و باید توجه کرد که مشکل تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و شرکت‌ها از سال ۷۴ که بیمارستان‌های کشور خودگردان شدند، وجود دارد و موضوع تازه‌ای نیست هرچند از نظر ما یک روز تأخیر هم پذیرفته نیست.

حریرچی ادامه داد: روزی که ما به وزارت بهداشت آمدیم تأخیر بیمه‌ها ۱۴ ماه بود هر چند که در مقاطعی از طرح تحول سلامت تأخیر‌ها به سه تا چهار ماه کاهش یافت، اما در حال حاضر متوسط تأخیر‌ها بیش از ۱۲ ماه است و در برخی دانشگاه‌ها به ۱۳ ماه نیز رسیده است، اما سعی می‌کنیم که این مشکلات را حل کنیم. از طرفی خط قرمز ما این است که خدشه‌ای به ارائه خدمات به مردم وارد نشود.

آمادگی وزارت بهداشت برای کمک به مسلمانان مظلوم میانمار

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت متشکل از پزشکان، پرستاران و تمام نیروهای اورژانسی و بهداشتی و درمانی آمادگی دارند در صورت فراهم بودن شرایط به مسلمانان میانمار کمک کنند.

حریرچی افزود: تمام گروه‌های درمانی آماده کمک به مردم میانمار هستند چه بسا میزان فجایع انسانی در این منطقه بیش از آمار اعلام شده است و اگر روزنه هایی برای کمک رسانی پیدا کنیم و رایزنی با کشورهای منطقه به نتیجه‌ای برسد وزارت بهداشت داوطلب کمک‌های بهداشتی و درمانی به مسلمانان این منطقه است.

وی گفت: همانطور که اعلام شد وزارت بهداشت با امکانات دولتی، سازمان هلال احمر با امکانات مردمی و گروه‌های پزشکی و پرستاری داخل کشور هم اعلام آمادگی کرده اند که اگر اجازه دسترسی به مردم میانمار را داشته باشند، از نظر نیروی انسانی و ارسال تجهیزات دارویی و پزشکی به مردم میانمار کمک می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره آموزش سفیران سلامت، افزود: ما از سفیران سلامت دانش آموزی راضی هستیم، اما اینکه بگوییم می‌توانیم در صددرصد خانوارهای جامعه یک سفیر سلامت داشته باشیم و آن را آموزش دهیم، امکانپذیر نیست؛ اما به طور کلی از نظر تعداد سفیران دانش‌آموزی و سفیران سلامت خانوار وضع مناسبی داریم به طوری که یک میلیون و ۲۷۰ هزار سفیر سلامت دانش‌آموزی داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: رشد سرطان سینه در اکثر کشورهای دنیا بالا است به طوری که حدود یک سوم تا یک چهارم سرطان‌های زنان را سرطان سینه تشکیل می‌دهد و نمی‌توان علت مشخصی را برای آمار بالای سرطان سینه در نظر گرفت، اما در اکثر کشور‌ها به علت تغییراتی که در عوامل خطر این سرطان رخ داده مانند افزایش چاقی، موفق نبودن حاملگی منجر به زایمان، بروز نخستین حاملگی در سن بالای ۳۵ سال، نداشتن شیردهی، مصرف سیگار و الکل عواملی هستند که منجر به افزایش سرطان سینه در جهان و ایران است.

وی با بیان اینکه میزان شیوع سرطان سینه در بانوان در ایران در رده متوسط جهانی است گفت: ما سالانه بیش از نه هزار مورد سرطان سینه بانوان را در کشور شاهدیم.

حریرچی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات وزارت بهداشت در حوزه ناباروری، ادامه داد: پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج‌های نابارور و ایجاد ۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری در شش استان کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، لرستان و هرمزگان اقدامات حمایتی وزارت بهداشت در زمینه درمان ناباروری است.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص برگزاری برخی دوره‌های آموزشی در حوزه بهداشت گفت: آموزش مسائل پزشکی فقط باید در مراکز مجاز و معتبر پزشکی و زیر نظر وزارت بهداشت انجام شود.

حریرچی درباره مراکز ارائه خدمات درمانی زیبایی هم گفت: در خصوص دوره‌های زیبایی مراکز غیرمجاز زیادی وجود دارند که برخی از آن‌ها به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند که اگر وزارت بهداشت با چنین مواردی مواجه شود برخورد قانونی خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ 27 شهریور 96، کد مطلب: 1810974: www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین