پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۶۴۱۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت:مردم باید از سلامت برنج و غلاتی که از مبادی قانونی وارد کشور می شوند، مطمئن باشند و به شایعات در این حوزه توجه نکنند.

شعارسال: حسن هاشمی روز یکشنبه در همایش روز جهانی غذا در سالن همایش صدا و سیما افزود: موضوع غذا صرفا به وزارت بهداشت مربوط نیست اگرچه طبق قانون ، ناظر این حوزه است و در مواردی نیز سازمان ملی استاندارد ، همکاری دارد.

وی ادامه داد: خوشحالم که در دوران ریاست جمهوری روحانی، همکاری خوبی بین دو دستگاه وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد شکل گرفته است ؛ البته وزارت صنعت ، جهاد کشاورزی و سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقش مهمی در این حوز دارند.
وی خاطرنشان کرد: نظارت وزارت بهداشت در سطح کشور مربوط به مواردی است که از مبادی قانونی، وارد کشور می شوند و مردم باید درباره این محصولات مطمئن باشند و به شایعات توجه نکنند اما مشکلات کم و بیش هست.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت ثابت کرده در مورد سلامت مردم طبق وظیفه قانونی، بدون رودربایستی عمل می کند و اهل مسامحه نیست اما مواردی هست که قاچاق در بازار پیدا می شود و آنها از دید ما و از حوزه مسئولیت ما خارج است اگرچه که مطالبه گری ما باید مداوم باشد.
هاشمی افزود: در طول یک سال گذشته موفق شدیم مجمع ملی سلامت را با حضور رئیس جمهور برگزار کنیم و آیین نامه هایی تدوین شده که در همه استان ها این مجمع ها برگزار شود؛ یکی از کارهای مهم مجمع ملی سلامت ، نظارت بر بهداشت حرفه ای و محیط و توجه به غذای مردم اعم از کارخانه و خرده فروشی و مراکز توزیع مواد غذایی است.
وی ادامه داد: در شورای عالی سلامت امنیت با حضور 9 عضو کابینه دولت در مورد مصرف نمک و شکر تصمیم گیری های خوبی شده است و درست است که 10 درصد مصرف نمک را کم کردیم اما مصرف نسبت به استاندارد سازمان جهانی بهداشت زیاد است و بیش از دو برابر مصرف نمک داریم .
وزیر بهداشت اظهار داشت: مصرف نمک ایرانی ها، 85 گرم در روز است که باید 25 گرم را کاهش دهیم که این هدف را ظرف چهار سال آینده دنبال می کنیم.
هاشمی افزود: شورای عالی سلامت در مورد روغن نیز تصمیم گرفت تا اسید های چرب را به صفر کاهش دهد که شدنی است.

**کاهش واردات روغن پالم
هاشمی اضافه کرد: روغن پالم نیز از لبنیات و مواد لبنی پاک شد ؛ البته تبلیغات اشتباهی در جامعه در مورد روغن پالم انجام شد و آن را سرطان زا معرفی کردند درحالیکه مصرف زیاد آن مانند نمک یا شکر، مضر است.
وزیر بهداشت گفت: واردات روغن پالم از 750 هزار تن به کمتر از 400 هزار تن در سال کاهش یافته است .
وی تصریح کرد: برخی صنایع مانند شیرینی ، بستنی و شکلات نمی توانند بدون استفاده از پالم ، این صنایع را ادامه دهند اما کاهش واردات پالم، موفقیت بزرگی برای نظام سلامت به شمار می رود و علاوه بر آن تعرفه پالم را نیز توانستیم افزایش دهیم.
وزیر بهداشت گفت: غنی سازی آرد ادامه دارد و شرایطمان بهتر از گذشته است اما نانواها شاکی هستند که وقتی که صرفا آرد ایرانی در اختیارشان قرار می گیرد ، خمیر شل می شود؛ نانواها درمورد چسبندگی نان اعتراض دارند و می گویند حتما باید گندم ترکیبی استفاده شود تا نمک بیشتری نزنیم .
هاشمی افزود: نرخ جهانی گندم بین 650 تومان است و ما 1300 می خریم و مابه التفاوت می دهیم و نمک را هم نانوا اضافه می کند . در تولید گندم مستقل شدیم و غیروابسته است ولی شاید بشود بخشی از گندم را صادر کرد و در مقابل آن گندمی وارد کنیم که نیاز به نمک در پخت آن نداشته باشیم.
وزیر بهداشت در ادامه به کالاهای آسیب رسان به سلامت اشاره کرد و گفت: فهرستی از این کالاها تهیه شده اما ساز و کاری که مجلس برای وضع عوارض به کالاهای آسیب رسان به سلامت تعیین کرده، مناسب نیست و اقتصادی ها در اکثریت هستند و آنها اجازه نخواهند داد به نفع سلامت مردم تصمیم گرفته شود؛ دولت با وضع عوارض براین کالاها می تواند مصرف را کنترل کند و درآمد را افزایش دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار 23مهرماه 96، کدخبر82696613: ، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین