پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
قائم مقام وزیر بهداشت گفت: سال گذشته ۴۰۰ میلیون بسته شیر در بین مدارس توزیع شده است .

شعار سالحریرچیقائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میرزادهسخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش و ندافی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران 29 شهریور ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع بوفه های مدارس و سلامت دانش آموزان پرداختند.

حریر چی قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه شاخص های کلان دانش آموزان چه وضعیتی دارد گفت: خانواده، مدرسه، وزارت بهداشت،وزارت آموزش و پرورشو جامعه پنج ضلعی را تشکیل می دهد که در وضعیت دانش آموزان موثر هستند.

وی با اشاره به اینکه کل جامعه با پدیده غربی شدن روبرو است افزود: 27/5 درصد از دانش آموزان و نوجوانان غذاهای غیر مفید، ۲۵ درصد هر هفته نوشابه ، 15/5 درصد از دانش‌آموزان هر هفته فست فود و 11/5 درصد روزانه فست فود مصرف می‌کنند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه سال گذشته ۴۰۰ میلیون بسته شیر در بین مدارس توزیع شده است یعنی به هر دانش‌آموز ۲۵ عدد شیر داده شده است ادامه داد: ۶۰ درصد از دانش آموزان روزانه شیر مصرف نمی کنند.

21/5 درصد از دانش آموزان با چاقی یا اضافه وزن روبرو هستند

حريرچي با بیان اینکه 21/5 درصد از دانش‌آموزان باچاقی یا اضافه وزنروبه‌رو هستند اظهار داشت: متاسفانه شیوع اضافه وزن در شهر ها ۲ برابر روستا است.

وی با اشاره به اینکه 40 درصد از دانش آموزان هر روز میوه مصرف نمی کنند اظهار داشت: ۲۱ درصد از دانش آموزان بدون چشیدن غذا نمک اضافه می کنند.

حریرچی با اشاره به اینکه 27/5 درصد از دانش‌آموزان به دلیلمصرف فست فود و نوشابهبه چربی گلیسیرید دچار شده اند اضافه کرد: 86 درصد مادران دانش آموزان خانه دار هستند و می توانند لقمه‌های سالم به آنها تحویل دهند.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد:۳.۶ درصد از دانش آموزاندر تمام روزهای هفته صبحانه نمی خورند و این امر ناشی از عدم رفتار صحیح غذایی است.

وی با بیان اینکه در چهار دوره مختلف همه دانش آموزان اول ابتدایی، چهارم ابتدایی، اول متوسطه و متوسطه دوم را معاینه کرده ایم گفت : چهار و نیم میلیون معاینه توسط پزشک انجام شده است به طوری که یک نیم درصد دانش آموزان قبل از ورود به مدرسه اختلال شنوایی داشتند.

حریرچی با اشاره به اینکه چهار بار با پوشش ۸۳ درصدی ۷ میلیون بار هر دانش آموزان فلوریدا تراپی کرده ایم افزود: در استخدام و تراکم نیرو مشکل داریم ، برای تمام رده های سنی از جمله جوانان و کودکان بسته های متفاوتی را در نظر گرفته ایم.

برای حدود72 میلیون نفر پرونده الکترونیک تشکیل شده است

وی با اشاره به اینکه برای حدود ۷۲ میلیون نفرپرونده الکترونیکسلامت تشکیل داده ایم گفت:به ۳۴ میلیون نفر خدمات ارائه داده شده است .

حریرچی با اشاره به اینکه سه عارضه در اختلالات اسکلتی داریم گفت: زانوی ضربدری، زانوی پرانتزی و گوژ پشتی از جمله این عارضه ها به حساب می آیند، میزان شیوع این عارضه طی معاینات انجام شده یک و دو دهم درصد است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دانش آموزان از لحاظ کمبود ویتامین Bو D مورد آزمایش قرار گرفته اند.

در چهار سال گذشته میزان شیوع سیگار کاهش یافته است

وی با اشاره به اینکه سال گذشته دو میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز دختر ۱۶ بار مکمل آهن دریافت کردند گفت: در چهار سال گذشته میزان شیوع سیگار کاهش یافته است لذا ، مصرف سیگار در تمام رده های سنی رو به کاهش است اما متاسفانه الان خانواده ها قلیان مصرف می کنند و این موضوع خطرناک است .

حريرچی با اشاره به اینکه ۲۹ هزاربازدید از مدارسبه عمل آمده و مشخص شده است که در دو و نیم درصد از مدارس سوسیس، کالباس و نوشابه عرضه شده است گفت: چیپس، غلات حجیم شده، یخمک، سوسیس، کالباس، لواشک، آلوچه ، آلو، آب نبات، فلافل، سمبوسه، گوشت پیراشکی ،دونالت، پاستيل و خیارشور مواردی است که نباید در مدارس عرضه شود لذا ،باید به جای انها خشکبار، انواع مغزها، بیسکویت بدون کرم و لقمه های سالم دانش آموزان مصرف کنند .


مهرزاد حمیدیمعاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورشدر ادامه برنامه با اشاره به اینکه ذائقه کودک در خانه ساخته می شود و زمان ورود به مدرسه این ذائقه شکل گرفته است گفت: همه فعالیت ها باید در چهارچوب سند تحول بنیادین و در راستای مدرسه محوری باشد.

وی با اشاره به پایگاه های تغذیه سالم برای دانش آموزان گفت: در کنار بوفه های مدارس برنامه کمپین تغذیه سالم را ایجاد کرده ایم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه
روند چاقی را در کل دانش‌آموزان متوقف کرده ايم لذا در پسران 3/. درصد کاهش یافته است اظهار داشت: امسال برای همه معلمان واحد بهداشت در نظر گرفته شده است.

وی افزود : در برنامه بهداشت و سلامت دانش‌آموزان ۱۱ کتاب با همکاری وزارت بهداشت تنظیم شده است که در قالب 120 صفحه در رابطه بامباحث بهداشت و سلامتدر ۱۲ پایه مطلب گذاشته شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه استخدام هاکلاس محوراست اما ، مربی بهداشت دارای سهمیه است خاطرنشان کرد: ۶ هزار نفر در مدارس مربی بهداشت داریم و تمام دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی باید بتوانند درصدی از فعالیت های خود را در این خصوص تعقیب کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد : بیش از80 درصد سرویس های بهداشتی و آبخوری مدارس با سرمایه گذاری های انجام شده جدا شده است البته برخی از مدارس روستایی و چند پایه در برخی مناطق در این رابطه با مشکلاتی مواجه بودند اما بنیاد برکت با ما به منظور حل مشکلات همکاری کرده است.

حمیدی با بیان اینکه در سه چهار سال گذشته قدم های خوبی در رابطه با مسائل بهداشتی برداشتیم اضافه کرد: بیش از یک میلیون دانش آموز در قالب سفیر سلامت تعریف شده است تا مسائل بهداشتی را به همسالان خود آموزش دهند.

30 درصد لوازمي که در کیف دانش آموزان وجود دارد مورد نیاز آنها نیست

وی با اشاره به مبحث کوله پشتی افزود: کوله پشتی سنگین به چند عامل بر می گردد که یکی از عوامل آن مربوط به خانواده است و در رابطه با کتاب های زائد و کتاب‌هایی که به روز نیستند و نیازی به استفاده روزانه آنها نیست تذکر داده شده است، ۳۰% لوازمی که در کیف دانش آموزان وجود دارد مورد نیاز روزانه آنها نیست.

نیمکت و میز مدارس متناسب با ابعاد بدنی دانش آموزان طراحی نشده است

کاظم ندافی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه انتظار داریم مشکلات اجتماعی را از طریق آموزش در مدارس حل کنیم ادامه داد: نیمکت و میز مدارس با ابعاد بدنی دانش آموزان ایرانی از نظر سنی و جنسی طراحی نشده است.

وی با بیان اینکه ابعاد بدنی دانش آموزان ایرانی طی تحقیقات صورت گرفته استخراج شده و می تواند در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد خاطرنشان کرد: اکثر مدارس از نظر صندلی و نیمکت قدیمی هستند.

ندافی اظهار داشت : شیوع شپش با آموزش بهداشت به دانش آموزان و از طریق دانش آموزان به خانواده قابل حل است.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین در بخش دیگری از برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی اظهار داشت: هیچ جایی بهتر از مدارس برای پیشگیری نیست و از سوی دیگر باکمبود مربی بهداشت و نیروی خدمهدر مدارس روبرو هستیم ، مدرسه ای نیست که به سه یا چهار نیروی خدماتی نیاز نداشته باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 29 شهریور 96، کدمطلب:۶۲۴۹۸۲۳، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین