پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۵
کارشناس ارشد حوزه آب و بحران خشکسالی گفت: 17 میلیون مترمکعب تراز سالانه افت سفره‌های زیرزمینی آب در شهرستان دماوند است.

شعارسال: حمیدرضا رمضانی اظهار کرد: کشور ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین واقع شده و دارای دو رشته کوه اصلی به نام البرز و زاگرس است.

وی افزود: رشته کوه زاگرس از شمال‌غرب تا غرب و جنوب‌غرب و رشته البرز از شمال‌غرب تا شمال‌شرق ایران را در برگرفته که هر دو رشته کوه مانع از ریزش ابرهای باران‌زای مدیترانه‌ای و عرض شمالی به داخل فلات مرکزی ایران می‌شود.

کارشناس ارشد حوزه آب و بحران خشکسالی ادامه داد: به همین جهت، به غیر از عرض شمالی و عرض غربی، مابقی فلات ایران دارای اقلیم خشک، نیمه‌خشک و بیابانی است و به آب دسترسی ندارند.

رمضانی گفت: معدل بارش سالیانه شهرهای مرکزی ایران همچون اصفهان 120 میلی‌متر، کرمان نیز 120 میلی‌متر و یزد 100 میلی‌متر است و این مناطق دارای فقر آبی هستند.

وی تصریح کرد: بارش باران در جغرافیای کشور ایران در پهنه عرض شمالی، رشته کوه البرز و به طور خاص البرز مرکزی یعنی دماوند دارای معدل بارش 370 میلی‌متر در سال بوده و حجم آب حاصل از بارندگی سالانه شهرستان دماوند حدود 713 میلیون مترمکعب در سال است.

کارشناس ارشد حوزه آب و بحران خشکسالی اضافه کرد: در این زمینه، 375 میلیون مترمکعب در حوزه شرقی و 338 میلیون مترمکعب آن در حوزه غربی است که از این میزان، 126 میلیون مترمکعب صرف آبیاری کشاورزی می‌شود.

رمضانی بیان کرد: سالانه 81.3 میلیون مترمکعب قابل نفوذ به لایه‌های زیرزمینی می‌شود که از این مقدار حجم آب قابل نفوذ، 57.28 میلیون مترمکعب از طریق ارتفاعات مشرف به دشت جذب می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین 11.19 میلیون مترمکعب در دشت، جذب زمین می‌شود و جریانات خروجی هرزآب سالانه 35.21 میلیون مترمکعب است و تبخیر و تعرق سالانه 179 میلیون مترمکعب و تخلیه آب از سفره‌های زیرزمینی سالانه حدود 81.120 میلیون مترمکعب برآورد شده است.

کارشناس ارشد حوزه آب و بحران خشکسالی افزود: از این میزان، سالانه 69.90 میلیون مترمکعب حاصل از تخلیه چاه‌ها بوده و متأسفانه، 17 میلیون مترمکعب تراز سالانه افت سفره‌های زیرزمینی آب در شهرستان دماوند است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25اردیبهشت1395، کدخبر: 13950225000078: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین