پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۲۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۷
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هرگز سرنوشت شهرهای شمالی این استان را به آب گره نزنیم و دریافت حق آبه هیرمند را با قوت پیگیری کنیم.

شعارسال: استاندار سیستان و بلوچستان گفت: هرگز سرنوشت شهرهای شمالی این استان را به آب گره نزنیم و دریافت حق آبه هیرمند را با قوت پیگیری کنیم.

احمدعلی موهبتی پنجشنبه شب در شورای اداری شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان که در سرسرای فرمانداری زابل برگزار شد اظهار داشت: گردش مالی در منطقه سیستان صورت نمی گیرد و سرمایه گذاران بومی این منطقه در دیگر نقاط کشور سرمایه گذاری می کنند.

وی بیان کرد: از ایجاد منطقه ویژه اقتصادی رامشار چندین سال است که می گذرد و هیچ سرمایه گذاری نشده و اگر منطقه آزاد تجاری – صنعتی سیستان هم تصویب شود آیا سرمایه گذاری در آن حضور پیدا می کند.

استاندار سیستان و بلوچستان بهترین محور توسعه منطقه سیستان را وجود نیروی انسانی عنوان کرد و گفت: با پیوند دانشگاهها، دستگاههای اجرایی و مردم باید الگوی کشت در منطقه سیستان تغییر کند.

وی تصریح کرد: مهاجرت فرهیختگان و نخبگان از سیستان اتفاق ناگوار در این منطقه است که باید عوامل آن بررسی و به دنبال مهاجرت معکوس آنان به این منطقه باشیم.

موهبتی با بیان اینکه طرح های زیادی در منطقه اجرا و متاسفانه با شکست مواجه شده است افزود: یکی از طرح های غلط در سالهای آبادی دریاچه هامون رها سازی یک نوع ماهی بود که از ریشه نی درون این دریاچه تغذیه می کرد و سبب نابودی نیزارهای این تالاب شد.

وی اظهار داشت: انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در دستور کار است.

استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: من با امید به منطقه سیستان سفر کردم اما چنان شما از مشکلات گفتید که امید من را دفع کردید.

وی افزود: سیستان در طول تاریخ ویژگی های زیادی داشته و من در این منطقه خاطرات زیادی دارم و دریاچه هامون را با پر آبی و نی زارها، ماهیان و پرندگان آن می شناسیم.

موهبتی تاکید کرد: آنچه امروز در سیستان شاهد آن هستیم در حد شان و بزرگی مردم این منطقه نیست.

امام جمعه زابل نیز اظهار داشت: مردم سیستان و بلوچستان قرن هاست که در کنار همدیگر زندگی می کنند و به عنوان الگوی وحدت برای جهان اسلام هستند.

حجت الاسلام علی اکبر کیخا اظهار داشت: پس از خشک شدن دریاچه هامون هزاران صیاد، کشاورز و دامدار بیکار شدند به طوری که با این وضعیت اگر بیت المال و مدیریت صحیح پایدار ادامه می داشت این منطقه به قطب اقتصادی تبدیل می شد.

وی افزود: جلوی برخی از افرادی که ویژه خواری می کنند باید گرفته شود و امیدواریم تحول در مرز ایجاد شود.

امام جمعه زابل بیان کرد: یکی از اقدامات دشمن ایجاد بذر نا امیدی در بین مردم است که باید مراقب آن باشیم.

وی اظهار داشت: مصوبات و گلنگ های زیادی در خصوص ایجاد کارخانجات، مزرعه های انرژی نو در منطقه سیستان زده شده و هیچ کدام از آنها تا کنون اجرایی نشده است.

امام جمعه اهل سنت زابل نیز گفت: مردم منطقه سیستان در طول سالها به بهترین شکل کنار یکدیگر زندگی کرده و همواره با صبر و بردباری در تمام میادین حاضر شده اند.

مولوی عبدالرشید شه بخش تاکید کرد: انتظار می رود برادران اهل سنت منطقه سیستان نیز توفیق خدمت مدیریتی در این منطقه را داشته باشند.

وی اظهار داشت: مردم این منطقه زیر خط فقر هستند و باید دولتمردان برای خدمت به این مردم تلاش بیشتری کنند.

فرماندار هیرمند نیز گفت: همواره سیستان به سه عنصر آب زیاد، کشاورزی پررونق و نیروی انسانی استوار بوده که به یکباره با خشک شدن رودخانه هیرمند و دریاچه بین المللی هامون منبع تغذیه و تنفس این مردم به خطر افتاده است.

محمد علی پیری بیان کرد: بازارچه مرزی میلک یکی از فعال ترین بازارچه های مرزی استان سیستان و بلوچستان بوده و ظرفیت اشتغال آن محدود است.

وی تصریح کرد: هم اینک در بازارچه مرزی میلک 100 غرفه و 400 نیروی کارگری مشغول فعالیت هستند.

فرماندار هیرمند از شرکت توزیع نفت گلایه کرد و گفت: متاسفانه این شرکت سهمیه 1500 لیتری مرزنشینان منطقه سیستان را به 50 لیتر کاهش داده است.

مدیر جهاد دانشگاهی زابل نیز اظهار داشت: ایجاد اداره کل محیط زیست با توجه به مشکلات زیست محیطی در منطقه و ایجاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان با توجه به وجود حجم زیاد آثار باستانی و پیشینه بزرگ سیستان می تواند نقش توسعه در منطقه ایفا کنند.

مهدی کشته گر افزود: توجه و استفاده از مرز، گیاهان دارویی و ظرفیت های فرهنگی و هنری زمینه ساز تحولات بزرگی در منطقه سیستان می شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 9آذر1397 ، کدخبر:83117583 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین