پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۲۲۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳
عبدالباسط پاکزاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان وبلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان یکی از رویشگاه‌های غنی گیاهان دارویی منحصر به فرد است وی اظهار کرد: با توجه به عوارض جانبی ناشی از استفاده داروهای شیمیایی، بیشتر کشورهای دنیا به داروهای گیاهی و گیاه درمانی رو آورده‌اند، تا جایی که 80 درصد داروهای عرضه شده در برخی کشورها منشاء گیاهی و طبیعی دارد.
شعار سال:مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان وبلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان یکی از رویشگاه‌های غنی گیاهان دارویی منحصر به فرد است به گونه‌ای که شرایط آب و هوایی و ژئومورفولوژیکی این استان سبب سازگاری و وجود گونه‌های مربوط به رویشگاه‌های خاص این ناحیه شده است.

 عبدالباسط پاکزاد، افزود: گیاهان از ابتدای تمدن بشر تاکنون کاربردهای متنوعی داشته‌اند، گروهی به عنوان ماده غذایی تأمین کننده نیازهای تغذیه‌ای هستند، گروهی هم خاصیت دارویی داشته و تسکین دهنده بیماری‌های جسمی هستند.

وی بیان کرد: گیاهان دارویی اگرچه از دیرباز برای آدمیان آشنا و در بسیاری از مواقع مرهم دردهای بشر بوده، اما پیشرفت‌های علمی و فناوری در  دو دهه اخیر، اهمیت و نقش سازنده گیاهان دارویی در تأمین نیازهای بشر به ویژه در حیطه دارو و درمان را دوچندان کرده است.

پاکزاد اظهار کرد: با توجه به عوارض جانبی ناشی از استفاده داروهای شیمیایی، بیشتر کشورهای دنیا به داروهای گیاهی و گیاه درمانی رو آورده‌اند، تا جایی که 80 درصد داروهای عرضه شده در برخی کشورها منشاء گیاهی و طبیعی دارد.

وی گفت: بهره‌برداری از این گیاهان هنوز آن گونه که در کشورهای توسعه یافته معمول است در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته که علت آن می‌تواند ناآگاهی مردم از خواص این گیاهان باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: ارتفاعات قله تفتان در خاش، ارتفاعات کوه بیرک در سراوان و ارتفاعات بزمان در شهرستان ایرانشهر مهم‌ترین کانون‌های رویش گیاهان دارویی در این استان است.

به گفته عبدالباسط پاکزاد؛ وجود گیاهان متنوع دارویی و زینتی سیستان و بلوچستان زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است به طوری که شرکت‌های دانش بنیان با اقدامات تخصصی خود می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

رییس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز گفت: برخی گونه‌های گیاهی این استان از انواع نادر، منحصر به فرد و گاه اندمیک با خواص بسیار ارزشمند دارویی محسوب می‌شوند

زورقی افزود: موقعیت آب و هوایی و اقلیم مناسب، این استان را به رویشگاه گیاهان دارویی کمیاب تبدیل کرده است.

زورقی ادامه داد: گز روغن، پنیرباد، آنغوزه، بنه، سنا، کُنار، وشاء، بادام کوهی، آلوئه‌ ورا، مریم گلی، برازمبل، کلپوره، گون، پونه، ایشوِرک، استبرق، درخت مسواک، خرزهره، علف مار، مارموتک، ریواس، درمنه، موسیر، زیره سیاه، گُلدِر، هندوانه ابوجهل، خارمریم، خارشتر، گل گندم، خاکشیر، خارخَسَک، گزنه، شاه‌تره، بید، مورد، پنیرک، داتوره، بنگدانه، پونه ‌سا، مشکک، سه ‌پستان، بومادران، پنج‌ انگشت و بارهنگ از جمله گیاهان دارویی خودروی این منطقه هستند.

وی بیان کرد: این در حالی است که گیاهان ارزشمندی همچون حنا، نیل، چای‌ ترش، ارقام مختلف کُنار، سیر، زیره سبز، شنبلیله، پاپایا (خربزه درختی)، جَم، چریش، گلرنگ، زعفران، گل ‌محمدی، عناب، کارلا، رازیانه، زنیان، پنیرک، فلوس، کرچک، اکالیپتوس، به ‌لیمو، استویا و آلوئه ‌ورا به صورت زراعی در مناطق مختلف استان و در سطحی بیش از پنج هزار هکتار مورد کشت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در راستای توسعه گیاهان دارویی استان گفت: پرداخت یارانه بابت خرید نهال و مواد ازدیادی گیاهان دارویی، تهیه و تدوین طرح توسعه گیاهان دارویی در سطح 20 هزار هکتار، اجرای دوره‌های آموزشی متعدد، اجرای طرح پایلوت کاشت زعفران در شهرستان‌های مستعد استان، اجرای طرح پایلوت کاشت و فرآوری گل محمدی و ایجاد ستاد استانی گیاهان دارویی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ها در این حوزه بوده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان از لحاظ سطح زیر کشت و تولید برخی از گیاهان دارویی مانند حنا، نیل، چای‌ ترش، و کُنار دارای رتبه نخست کشوری است.

وی بیان کرد: با فرا رسیدن فصل بهار، گونه‌های مختلفی از گیاهان در طبیعت سیستان و بلوچستان شروع به روییدن می‌کنند که به‌خاطر خواص دارویی فراوان، جزء گیاهان کمیاب شناخته می‌شوند.

زورقی گفت: سیستان و بلوچستان با حدود 1200 گونه گیاهی که حدود 300 گونه آن قابلیت مصرف دارویی و صنعتی دارند دومین استان کشور به لحاظ تنوع گیاهی محسوب می‌شود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:16خرداد1398،کدخبر:98031606768،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
0
چه خوبه که کشت گیاهان دارویی رو توسعه بدیم و بیشتر به سمت مصارف گیاهی پیش بریم تا شیمیایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین