پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۹۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۲
محمد‌ زرگران مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت در سال جاری به دلیل خشکسالی‌ های پی‌درپی و نبود بارش برداشت گیاه آنغوزه در کل استان ممنوع شده و قرارداد جدیدی با بهره‌برداران بسته نشده است.  وی بابیان اینکه گیاه آنغوزه در شهرستان‌های اشکذر، اردکان، یزد، تفت، بهاباد، بافق، خاتم و مهریز رویش دارد، افزود: این گیاه در شهرستان میبد رویشی ندارد و رشد نمی‌کند.

شعارسال: محمد‌ زرگران مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت در سال جاری به دلیل خشکسالی‌های پی‌درپی و نبود بارش برداشت گیاه آنغوزه در کل استان ممنوع شده و قرارداد جدیدی با بهره‌برداران بسته نشده استوی بابیان اینکه گیاه آنغوزه در شهرستان‌های اشکذر، اردکان، یزد، تفت، بهاباد، بافق، خاتم و مهریز رویش دارد، افزود: این گیاه در شهرستان میبد رویشی ندارد و رشد نمی‌کند.

 

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به اینکه در سال گذشته با صدور مجوز برای ۱۵ تا ۲۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شده است، تصریح کرد: در سال گذشته چهار تن آنغوزه شیرین در مهریز و دو تن در بهاباد برداشت‌ شده است. زرگران بابیان اینکه این گیاه به کشورهایی همچون اروپا، هندوستان، چین و افغانستان صادر می‌شود، اظهار داشت: هر کیلو شیره آنغوزه بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان و کِشت گیاه آنغوزه به‌طور متوسط در بازار کیلویی ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است.

ممنوعیت برداشت آنغوزه در استان یزد

این مقام مسئول ابراز داشت: این گیاه با توجه به اینکه جزء اقلام مجاز مشروط است، قطعاً باید طرح آن نوشته شود و این طرح به مزایده گذاشته شود و یا دامدارانی که دارای طرح مرتع‌داری مصوب هستند، پس از تهیه طرح تلفیقی بر اساس طرح به آن‌ها واگذار می‌شود.وی بابیان اینکه علی‌رغم رشد مناسب گیاه آنغوزه در سال جاری در دو منطقه ساغندکوه شهرستان اردکان و شهرستان بافق؛ اما کمیته فنی با قرارداد جدید موافقت نکرده است .در استان یزد گیاهانی همچون آویشن، کلفوره، زیره کوهی، کاکوتی، وشاء یا کَندل و آنغوزه شیرین و تلخ برداشت آن در دشت ها ممنوع است.

 

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با اشاره به اینکه در سال گذشته در شهرستان‌های مهریز و بهاباد هفت هزار و ۷۰۰ هکتار سطح مفید آنغوزه شیرین برداشت‌شده است، اظهار داشت: شیره آنغوزه تلخ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.وی اذعان داشت: این گیاه گرم و ارزش دارویی و صنعتی دارد و به‌طور متوسط ۲۵ گرم کِشته و ۱۵ گرم شیره از آنغوزه شیرین و به‌طور متوسط ۵۰ تا ۶۰ گرم شیره آنغوزه تلخ از این گیاه به دست می‌آید.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این گیاه به‌صورت خام و بدون فرآوری به کشورهای دیگر صادر می‌شود، بیان داشت: با توجه به کارخانه‌های متعدد در هندوستان، احتمال تقلب زیاد می‌شود و آن را به‌صورت خام صادر می‌کنیم و همچنین صادرات بذر آنغوزه به کشورهای خارجی ممنوع است.

 

مسئول بهره‌برداری محصولات مرتعی و جنگلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در پایان خاطرنشان کرد: گیاهان زارعی که مشترک بین مرتع و زراعی است، حتماً قبل از برداشت بهره‌برداران بایستی به جهاد کشاورزی و اداره منابع طبیعی استان یزد و یا شهرستان جهت مشخص شدن زارعی بودن محصول مراجعه و سپس اقدام به برداشت نمایند، در غیر این صورت گواهی حمل از طریق اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد صادر نخواهد شد. در بحث چوب‌های زارعی همین سیکل طی می‌شود و هرگونه احداث چاه زغال ممنوع بوده و هرگونه مجوزی باید از طریق اداره منابع طبیعی استان یزد صادر گردد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت یزد زیست، تاریخ انتشار:19خرداد1397 ، کدخبر: 13307: www.yazdzist.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
چه لزومی را داشت که کشت این ها را متوقف کنند؟!
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
چه کارایی بی فایده ای انجام میدین م.ق71
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
0
0
قیمتش کیلویی 100 هزار تومنه و کل منابع طبیعی رو برای 100 هزار تومان نابود می کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین