پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري سيستان و بلوچستان گفت: موقعيت آب و هوايي و اقليم مناسب، اين استان را به رويشگاه گياهان دارويي کمياب تبديل کرده و در اين راستا انتظار مي رود بخش خصوصي حضوري فعال داشته باشد.

شعار سال: عبدالباسط پاكزاد افزود: فرصت هاي سرمايه گذاري زيادي در زمينه گياهان دارويي استان وجود دارد.

وي اظهار كرد: يکي از ظرفيت هاي عرصه هاي منابع طبيعي استان، وجود گياهان دارويي متنوع است که در اين راستا صنايع بسته بندي و يا صنايع تبديلي مي تواند اشتغال خوبي را ايجاد کند و در صادرات و رونق اقتصادي استان نيز تاثير مثبتي بگذارد.

پاکزاد ادامه داد: بر اساس ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداري از جنگل ها و مراتع، اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان آمادگي تخصيص اراضي به سرمايه گذاران را دارد.

وي با بيان اين که شهرستان خاش، با توجه به اقليم و شرايط محيطي خاص بيشترين ميزان گونه هاي گياهان دارويي را در خود جاي داده است، اظهار کرد: حدود هزار و 200گونه گياهي در استان وجود دارد که بيش از 392 گونه آن ارزش دارويي و صنعتي دارد.

وي خاطرنشان کرد: بومادران، صد آب، سرنجيل، شنز (خارشتر)، خاک شير، منگولي، مدوح (شيرين بيان)، دانيچک، توتري، کلپوره، گلدر، پورچنک، گواتک، شوتک، سارنگ، ازگند (آويشن)، درنگ (درمنه)، برنجاسف، بوجايل، کل کشته، دودني(اسپند)، مورپوژو ، پتونتد، قارچ، جعفري و نعناع کوهي، راب، اسفناج وحشي، ريواس، پونه، گل گاوزبان، بنه، بادام کوهي، زير بال، انجير، کنار، کاسک، کسور و غيره از جمله مهم ترين گياهان دارويي موجود در استان محسوب مي شود.

پاکزاد گفت: پوشش گياهي متنوع در سيستان و بلوچستان باعث شده است گياهان دارويي زيادي همچون آنغوزه، وشا، مورت، گز روغن، آلوئه ورا، سورنجان يا گل حسرت، ريشه شيرين بيان، زيره سياه، چاي ترش، مريم گلي، بادام کوهي و پونه با فراواني زياد در منطقه بتواند رونق بخش بازار و اشتغال و سرمايه گذاري و حتي منبع ارزآوري را به دنبال داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان گفت: کشت و توسعه گیاهان دارویی با مشارکت مردم در اراضی ملی و اشخاص یکی از طرح‌های اشتغالزار در استان است که در اولویت طرح‌های اجرائی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار گرفته است.

پاکزاد با بیان اینکه تا کنون 12 هزار گونه گیاهی در استان شناسایی شده است، گفت: گیاهان دارویی با تلفیق امتیازات طبیعی و فکر و دانش علمی می‌تواند منجر به ارزش افزوده فراوان در اقتصاد کشور شود.

وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان رتبه دوم گونه های گیاهی را پس از کردستان در کشور داراست، اظهار کرد: گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از رشته‌های دانش بنیان هستند که با تلفیق امتیازات طبیعی و همچنین فکر و دانش علمی می‌تواند منجر به ارزش افزود فراوان در اقتصاد کشور شود

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21 خرداد 1396، کد مطلب: 963-5084-5 :www. isna. ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین