پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶
جعفری دولت آبادی با بیان اینکه امروز حقوق بشر در دنیا تبعیض آمیز اعمال می‌شود بر پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین دادستانی و وزارت امور خارجه تاکید کرد.
شعار سال:جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در نشست هم اندیشی نقش دادسرا در حفظ حقوق متهمان و حقوق شهروندی بر پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین دادستانی و وزارت امور خارجه تاکید کرد.
دادستان تهران تصریح کرد: نظارت بر دادگاه‌های اتباع خارجی در ایران مبنی بر اینکه حتما وکیل و مترجم داشته باشند، همواره مورد توجه است.
وی ادامه داد: همکاری گسترده دادستانی با ستاد حقوق بشر برای پاسخ به ادعاهای حقوق بشری علیه ایران و درخواست اعاده دادرسی که در قانون مجازات مطرح شده، کارهای خوبی صورت گرفته است.
دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه مرتبا در اخبار روزانه و سایت‌ها مشاهده می‌کنیم که مقامات غربی در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران ادعاهایی را مطرح می‌کنند، گفت: امروز حقوق بشر در دنیا تبعیض آمیز اعمال می‌شود، این درحالیست که در اطرافمان جنایاتی که در بحرین، یمن، سوریه و عراق رخ می‌دهد را می‌بینیم.
جعفری دولت آبادی با بیان اینکه برخی ادعاهای مطرح شده واقعا سیاسی است، افزود: امروز محکومان مواد مخدر در همه جای دنیا محاکمه می‌شوند؛ اما در ایران این قضیه پررنگ تر می‌شود و آن‌ها را به عنوان اعدام سیاسی تلقی می‌کنند در حالیکه اینطور نیست و با وجود قانون، این موضوع در دیوان عالی در عالی ترین مراجع قضایی ایران بررسی می‌شود و سخت گیری‌های زیادی در محاکم بدوی و عالی انجام می‌شود.
وی گفت: در مورد تعداد خبرنگارانی که در ایران بازداشت شده‌اند و آن‌ها روی این مسئله مانور می‌دهند باید گفت که جرائم آن‌ها امنیتی و مرتبط با امنیت داخلی و خارجی ایران بوده است و اگر کسانی در حوزه خبرنگاری طبق ادعای غربی‌ها دستگیر شدند یا برخلاف جرائم عمومی اقدام کرده‌اند و یا مطالبی علیه امنیت داخلی و خارجی داشته‌اند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد: ما بیشترین امنیت را برای خبرنگاران در داخل کشور داریم.
جعفری دولت آبادی در مورد زندانیان نیز گفت: ما تقریبا در همه طبقات زندانیان چه اقتصادی، امنیتی، زنان، اطفال، قتل و مواد مخدر نمایندگان ناظر گذاشته‌ایم و سعی کردیم هیچ جایی در زندان از دست دادستان دور نباشد.
وی افزود: همکاران ما در زندان‌ها می‌دانند که ما چقدر بر حفظ حقوق متهمان اصرار داریم، این آموزه دینی و اسلامی ما بوده است. ما هیچوقت حق نداریم به متهمان در زندان اهانت کرده و یا حقوقشان را پایمال کنیم، این درحالیست که بعضا برخی اقدامات را بزرگ می‌کنند که انگار در ایران جز ظلم به زندانیان کار دیگری انجام نمی‌شود و به کارهای خوبی که امروز در زندان‌های استان تهران انجام می‌شود و بیشترین وقت ما نیز به نظارت‌ بر بازداشتگاه‌ها، ضابطین و زندان‌ها اختصاص دارد، توجه نمی‌کنند.
دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: ما تلاش کردیم که نظارت‌هایمان را افزایش دهیم؛ اگرچه قبول داریم تعداد زندانیان نسبت به ظرفیت، همخوانی ندارد.
جعفری دولت آبادی افزود: ما در ایران حدود 6 هزار زندانی خارجی داریم که نیمی از آن‌ها افغانی و مابقی غیرافغانی هستند. می‌توانیم با کشورها از طریق وزرات امور خارجه و دوستانشان خیلی از آن‌ها را به کشورشان برگردانیم و ما آمادگی داریم که در این زمینه همکاری کنیم.
وی گفت: توسعه قراردادها برای انتقال محکومام امیداریم مورد توجه قرار گیرد البته با برخی از کشورها قراردادها منعقد شده است؛ اما استفاده از ظرفیت قراردادها برای انتقال محکومان اهمیت بسزایی دارد مثلا در مورد اتباع افغان که هم شاکی و هم محکوم تبعه افغان است بعضا محکوم در اختیار ما است؛ اما به شاکی دسترسی نداریم و با مشکلاتی روبرو می‌شویم.
دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: در رابطه با مبارزه با مواد مخدر وزیر امور خارجه می‌تواند کمک کند، امروز مبارزه با مواد مخدر بحث جهانی است و در ایران اگر مبارزه‌ای می‌شود، مبارزه با یک جرم سازمان یافته است. هرگز ما دنبال تضعیع حقوق افراد نیستیم.
جعفری دولت آبادی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم که کارگروه مشترک بین ما و وزارت امور خارجه برای کارهای مشترکی که می‌تواند موجب اتخاذ سریع تصمیم شود، تشکیل شود؛ چراکه بعضا دسترسی‌ها مشکل است و با تشکیل این کارگروه مشترک برخی مشکلات حل می‌شود.
وزیر امور خارجه: احساس امنیت محور قدرت ملی ما است
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در این نشست با بیان اینکه احساس امنیت محور قدرت ملی ما است، گفت: این احساس امنیت باعث شده تا کشورهای دیگر با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر برخورد کنند.
وی با اشاره به قدرت معنایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: این قدرت از گفتمان اصیل اسلامی و دیدگاه امام راحل که مبتنی بر خودسازی است، نشات می‌گیرد.
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه: غربی‌ها حواسشان جمع باشد که خیلی زیرآب برجام را نزنند
محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه نیز در ادامه این نشست تصریح کرد: غربی‌ها حواسشان جمع باشد که خیلی زیرآب برجام را نزنند و ما اگر دوباره برگردیم با سرعت بیشتری از نقطه اول عبور می‌کنیم.
با اندکی تلخیص و اضافات ، برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 27 اردیبهشت 1395کدمطلب : 174482 www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین