پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۴۸۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
بر اساس دستور رئیس جمهوری مبنی بر انتصاب بانوان در پست‌های مدیریتی در سه ماهه اخیر شاهد روند رو به رشد این مقوله بودیم تا جایی که در بین وزرا نیز در زمینه اختصاص پست‌های معاونت و مدیریت به زنان صحبت‌های جدی به عمل آمد و در وزارت ارشاد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شرکت نفت و سازمان‌های بزرگ دولتی زنان هم توانستند ورود کرده و حکم‌های بالا دریافت کنند.

شعار سال:  این در حالی است که هنوز در برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اقدامی جدی در این خصوص به عمل نیامده است. براساس مصوبه شورای عالی اداری که در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۶ مطرح شد، تا پایان برنامه ششم توسعه کشور بنا به دستور أکید رئیس جمهوری مقرر شد ۳۰ درصد از مدیران کشور در دستگاه‌های اجرایی از میان زنان انتخاب شوند.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در این باره می‌گوید: بر اساس همکاری‌هایی که در معاونت انجام داده‌اند در یک سال اخیر ۱۶.۵ درصد رشد انتصاب مدیران زن را در دستگاه‌های اجرایی شاهد بودیم. به این ترتیب در بین انتصاب مدیران پایه، میانی و ارشد از ۶ هزار و ۲۲۵ مدیر به هفت هزار و ۲۵۵ نفر در سال ۹۷ رسیده‌ایم و در یک سال گذشته تعداد مدیران زن در مجموعه دولت ۱۶.۵۴ درصد افزایش یافته است.به گفته اطهره نژادی تعداد مدیران عالی زن از ۳.۲ درصد در سال ۹۶ به ۳.۹ درصد در سال ۹۷ افزایش یافت.

مدیران میانی در همین بازه زمانی از ۵.۹ درصد در سال ۹۶ به ۶.۸ درصد در سال ۹۷ رسید و افزایشی معادل ۱.۸ درصد هم در تعداد مدیران پایه شاهد بودیم. او در ادامه بیان می‌کند: مهمتر از تعداد انتصابات انجام شده اصل مسأله امکان دستیابی مدیران زن به مناصب مدیریتی است که همیشه با پیش فرض نانوشته مدیریت مخصوص مردان است، امکان ناپذیر بود و حالا با این اقدام دولت تدبیرو و امید، می‌توان به زمینه‌سازی برابری فرصت‌ها، بیشتر امیدوار شد. مشاور حقوقی معاونت امورزنان و خانواده ریاست جمهوری هم با اشاره به این که ضرورت امروز جامعه، حضور زنان در پست‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است، می‌گوید: باوجود سخنان مسئولان، انتصاب زنان در رده‌های بالا کمتر است اما در رده‌های پایین تا اندازه‌ای مناسب‌سازی شده است. اشرف گرامی زادگان با تأکید بر لزوم افزایش اراده کافی برای حضور زنان در جایگاه واقعی و بحق آنان می‌افزاید: مقاومت در مسأله حضور زنان باید بیش از پیش شکسته شود زیرا جامعه به زنان متخصص و مدیر احتیاج دارد.

رشد ۲۵۰ درصدی در سطوح میانی مدیریت

در وزارت کشور نیز به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر کشور تا پایان سال گذشته، ۵۱۰ خانم سمت‌های مدیریتی و سرپرستی گرفتند.جواد ناصری در زمینه اشتغال زنان در این وزارتخانه می‌افزاید: از ۲۶ هزار نیروی وزرات، ۲۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، البته با تلاش‌های بیشتر باید تعداد مدیران زن را افزایش دهیم.مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور زنان و خانواده نیز در این باره می‌گوید: شرکت‌های زیادی زیرمجموعه این وزارت تعریف می‌شوند، حدود ۱۴ سازمان و شرکت بزرگ دولتی در لایه اول این سازمان و در لایه دوم بخش‌های خصوصی تری مانند شرکت‌های بزرگ اپراتورهای ارتباطی وجود دارند.به گفته سودابه رادفر، در سطح بخش دولتی در دولت یازدهم با حضور وزیر وقت، دکتر واعظی حدود ۲۵۰ درصد رشد در سطوح میانی مدیریت داشتیم و پس از یک سال و نیم از حضور دولت دوازدهم در سطح مدیرمیانی به بالا دوباره رشدی ۱۰۰ درصدی داشتیم، در حال حاضر تعداد ۳۰ نفر از مدیران اشاره شده زن هستند که تا قبل از دولت یازدهم تنها پنج زن مدیرمیانی به بالا داشتیم.

وی در زمینه انتصاب مدیران زن در استان‌ها توضیح می‌دهد: در پست‌هایی مانند مدیران پایه، کارشناس مسئول و رئیس اداره در تمام استان‌ها با رعایت شایسته سالاری در حال انتصاب مدیران زن هستند، نکته قابل تأمل این است که در زمان مهندس جهرمی هم برای اولین بار در سطح هیأت مدیره و معاون سازمان و مدیرکل‌های سازمانی، زنان در حال دریافت حکم هستند. مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور زنان و خانواده در خصوص نگاه مدیران مرد به این مقوله می‌گوید: در این زمینه با توجه به این که هر کدام از مدیران به چه مقدار با سیاست‌های دولت همسو هستند قطعاً با این تصمیم هم همسو خواهند بود و قطعاً شاخص انتخاب زنان به عنوان نمونه روشنی از همسویی با دولت می‌تواند باشد.او در ادامه با اشاره به پیشینه چند صد ساله در نظام مردسالاری در کشور می‌گوید: هنوز هم با وجود دستور رئیس جمهوری، مصوبه هیأت وزیران و ستاد ملی زن و خانواده متأسفانه در جلسات کاری بازهم با کلماتی مانند به گزینی و شایسته سالاری شاهد تبعیض جنسیتی و امثال آن هستیم و همین عبارات در بیشتر مواقع سبب جلوگیری از انتصاب مدیران زن می‌شود البته با وجود این که غیرهمسویی قابل لمس است اما این قضیه همگانی نیست.رادفر با تأکید بر این که زنان جامعه ما نیاز دارند در کانون‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری با شایستگی حضور داشته باشند، ادامه می‌دهد: در این عرصه باید تابع سیاستگذاری‌های دولت باشیم و باور کنیم که حمایت از حضور زنان در جامعه و افزایش تعداد زنان در حوزه اشتغال می‌تواند ۱۰۰ درصد پتانسیل جامعه را در همه حوزه‌ها افزایش دهد. دستیابی به توسعه پایدار متوازن، حضور زنان را می‌طلبد. البته این امر منوط به اثبات شایستگی زنان است، و بالطبع در مقابل مصوبات و قوانین هم در این عرصه بسیار کمک کننده و مکمل توانمندی‌های زنان خواهند بود.

قدرت لابی‌گری مردان بیشتر است

مدیرکل امورزنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش نیز با اشاره به این که در حوزه‌های مدیریتی در این وزارتخانه تنها یک درصد رشد داشتیم، می‌گوید: در کل کشور ۷۳۴ منطقه آموزشی وجود دارد و در این مناطق در پست‌هایی مانند رئیس منطقه، معاون، مدیرکل و معاون وزیر که در حوزه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری نقش دارند، تقریباً یک درصد در سال‌جاری رشد داشتیم. به گفته فرحناز مینایی‌پور در کشور یک میلیون کارمند زن مشغول کار هستند که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند و خیلی جای تأسف دارد که انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی این سازمان تا این اندازه کمرنگ است.

یکی از دلایل مهم این امر حضور نداشتن مردان در محیط کاری زنان در آموزش و پرورش و آشنا نبودن با توانمندی‌های زنان است. در استان‌ها اصرار بر انتصاب مردان در پست‌های مدیریتی بیشتر است و در مجموع از آنجا که زنان پشتوانه سیاسی ندارند و در برابر، مردان قدرت لابیگری بیشتری دارند، از این طریق می‌توانند توانمندی‌های خود را اثبات کنند و پست‌های مدیریتی را راحت‌تر دریافت کنند.

وزارت ارشاد، پیشرو در انتصاب مدیران زن

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه وضعیت اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی وزارت ارشاد به «ایران» می‌گوید: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این وزارتخانه جزو وزارتخانه‌های پیشرو در این زمینه بوده است هرچند که تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.به گفته لادن حیدری، امروزه در سطوح مختلف نظیر معاون وزیر، مشاور وزیر، مشاور معاون وزیر، مدیران کل ستادی و استانی، معاون مدیران کل، رؤسای ادارات و گروه‌ها در سطوح مختلف، مدیران زن حضور دارند. در استان‌های زنجان، بوشهر و گلستان مدیران کل زن به خوبی امور را سرپرستی می‌کنند و در سطوح مختلف استانی هم از معاونان و رؤسای ادارات زن استفاده می‌شود، بنابراین در این خصوص شاهد رشد قابل توجهی هستیم.

به اعتقاد معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک زن در جایگاه مدیریتی بالا در کشور، رشد و بالندگی زنان که نیمی از اجتماع را تشکیل می‌دهند، سبب رشد و بالندگی نیمی از کشور خواهد بود؛ نیمه‌ای که علاوه بر کار، تربیت فرزندان و تمشیت امورخانواده را هم برعهده دارند. ارزش قائل شدن، بها دادن، توجه به توانمندی‌های زنان در واقع کمک به اعتلای جامعه است، نیمه‌ای که هیچ گاه نمی‌توان صداقت، پاکدستی، وجدان کاری و جدیت آنها را در امور نادیده گرفت.او در ادامه می‌افزاید: به هر حال مردان هم پذیرفته‌اند که نقش زن چیست و آنها هم خواهان جامعه و خانواده‌ای بانشاط و سرزنده هستند که تضمین آن در نشاط و سرزندگی مادران و زنان این سرزمین است. با حفظ حریم و شئونات اسلامی حضور زنان در محیط‌های کاری هیچ وقت نهی نشده است. جامعه و تغییرات آن ملموس است، چه بسا امروزه زنانی که سرپرست خانوار هستند و بهتر از مردان خویش عمل می‌کنند. الحمدلله در جامعه ما قاطبه مردان در حال تغییر نگرش و دیدگاه به سوی زنان هستند و حضور زنان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نشان از این موضوع دارد.در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات دستور رئیس جمهوری به‌طور جدی در حال پیگیری است.

چهار صندلی مدیریتی برای زنان در وزارت امور خارجه

با این حال به گفته یک منبع آگاه در وزارت امورخارجه به دلیل این که انتصاب‌ها بر طبق اساسنامه انجام می‌شود و تعداد رایزن‌های زن معدود هستند، به همین نسبت هم نمی‌توان شاهد انتصاب‌های گسترده‌ای از زنان بود. هرچند با وجود مشکلی که عنوان شد در حال حاضر مدیرکل حقوق بشر، دستیار وزیر در امورشهروندی و مدیرکل و رئیس زن هم در این اداره منصوب شده‌اند. خوشبختانه با وجود مجوزی که وزیرامورخارجه صادر کرد می‌توان از خانم‌هایی که وارد رسته سیاسی هستند بتوان در پست‌های مدیریتی بهره‌مند شد کما این که در سال‌جاری سه تا چهار مورد انتصاب در این رسته داشتیم که در آینده هم شاهد یش این تعداد هستیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری سرپوش، تاریخ انتشار 12 آذر 97، کد مطلب: 970903115، www.sarpoosh.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین