پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۶۲۸
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
مهندس فروغ‌السادات بنی‌هاشم، مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان و خانواده گفت: وزارت جهاد کشاورزی در زمره هشت وزارتخانه‌ای است که انتصاب مدیران زن در سطح عالی را در کارنامه خود دارد.

شعار سال: مهندس فروغ‌السادات بنی‌هاشم در چهارمین نشست مشاورین وزرا، سازمان‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی کشور که با هدف پایش ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم و مصوبه شورای عالی اداری در مورد انتصاب ۳۰ درصدی مدیران در دستگاه‌های اجرایی در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: انتصاب مدیران زن تا شهریور سال ۹۷، در سطوح میانی ۴۰ درصد و در سطح مدیران پایه ۲۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۹ درصد کارکنان وزارت جهاد کشاورزی را زنان تشکیل می‌دهند که بیش از ۸۵ درصد آنها دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر هستند. مشاور وزیر جهاد کشاورزی در امور زنان اظهار تاکید کرد: با توجه به توان بالای کارشناسی و مدیریتی بانوان، امیدواریم روند ارتقای سطح مدیریتی زنان، شتاب بیشتری داشته باشد.

لزوم اجرای عدالت جنسی و شایسته‌سالاری در دستگاه‌های دولتی

در این نشست، مشاور معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، بر لزوم اجرای عدالت جنسیتی در دستگاه‌های دولتی و شایسته‌سالاری تاکید کرد و گفت: مشاورین امور زنان در دستگاه‌های دولتی با توانمندسازی زنان و شناسایی زنان توانمند و معرفی آنان به امور زنان ریاست جمهوری و سازمان امور استخدامی کشور می‌توانند در ارتقای سطح مدیریتی زنان تلاش کنند.

زهرا جواهریان با بیان این که ضروری است پست مصوب برای مشاورین امور زنان دستگاه‌های اجرایی با کمک سازمان استخدامی کشور ایجاد شود، افزود: همسانی وظایف و پست‌های ایجاد شده در بخش مشاورین امور زنان دستگاه‌های اجرایی، موجب تثبیت موقعیت زنان و ارتقای جایگاه آنان در دستگاه‌ها خواهد شد. به گفته وی، اگر پست و شرح وظایف بخش زنان مصوب شود، اعتبار لازم از دستگاه ذی‌ربط تخصیص می‌یابد.

جواهریان با بیان این که ما در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان سیاستگذار، برنامه‌ریز و تسهیل‌گر هستیم، خاطرنشان کرد: باید در حوزه زنان، برنامه‌ای مدون با شرح وظایف عمومی با کمک بخش برنامه‌ریزی هر دستگاه داشته باشیم تا این برنامه قابل پذیرش و اجرا باشد. وی افزود: اگر بخواهیم در ارتقای جایگاه زنان در هر دستگاه نقشی ایفا کنیم، باید کارهای اساسی و زیربنایی در این بخش صورت گیرد.

سازمان اداری و استخدامی همگام برای ارتقای جایگاه زنان در دستگاه‌های اجرایی

همچنین در این نشست مشاور امور زنان سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به مصوبه شورای عالی اداری در خصوص اختصاص ۳۰ درصدی پست‌های مدیریتی به زنان گفت: سازمان اداری استخدامی بر اساس تدوین تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه‌های اجرایی در نظر دارد تا پایان برنامه ششم توسعه این میزان پست‌های مدیریتی برای زنان در کشور محقق شود و مشاورین امور زنان دستگاه‌های اجرایی باید از طریق معاونت منابع انسانی پیگیر تحقق این امر باشند.

منصوره کریمی با بیان این که زنان شاغل باید نقش خود را در دستگاه‌های اجرایی قوی‌تر کنند، گفت: در این راستا مشاورین امور زنان هر دستگاه باید گام اول را در ارتقای جایگاه خود و گرفتن پست پایه برای بخش زنان توسط معاونت توسعه بردارند و گام بعدی نیز برای حمایت از زنان از سوی سازمان اداری و استخدامی برداشته می‌شود.

این مسوول با بیان این که در بخشنامه سلامت کارکنان دستگاه‌های اجرایی از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، توسط وزارت بهداشت کارهای خوبی انجام شده است، افزود: در این مصوبه سلامت، تغذیه، سلامت روانی، پیشگیری بیماری‌ها و... مورد توجه است و ظرفیت خوبی برای سلامت زنان و راه‌های جلوگیری از بیماری‌های آنان در نظر گرفته شده است. وی افزود: بر اساس آمار از سال ۹۱ تا ۹۵، ۶۰ درصد از کارافتادگان دولت را زنان تشکیل می‌دادند که این امر نشانگر لزوم توجه بیش از پیش به سلامت زنان شاغل در دستگاه‌های اجرایی کشور را دارد.

کریمی با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در حوزه زنان توسط سازمان اداری و استخدامی کشور، گفت: در این کارگروه‌ها بخش‌های فرهنگی، توان‌افزایی، پژوهشی، امور بین‌الملل، حقوقی و کارآفرینی برای زنان مد نظر قرار گرفته است. وی افزود: خوشبختانه در بحث فرهنگ، سلامت و ورزش پیشرفت خوبی داشتیم ولی در کارگاه توان‌افزایی، کارآفرینی و امور بین‌الملل باید کارهای بیشتری صورت گیرد.

ضرورت پیگیری تقویت نقش زنان در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دستگاه‌های دولتی

در این نشست، مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز با بیان این که طرح انتصاب ۳۰ درصدی مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی بر اساس ماده ۱۰۱ قانون در دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی جاری و ساری است، گفت: بر مبنای این ماده، برنامه‌ریزی جنسیتی در دستور کار کمیسیون اجتماعی قرار دارد و امیدواریم برنامه‌ریزی‌های لازم برای تحقق این ماده اجرایی صورت گیرد. دکتر بهناز موحدی، خواستار تعامل و مشارکت مشاورین امور زنان همه دستگاه‌های اجرایی با معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای ارائه برنامه‌های سال ۹۸ شد تا با هماهنگی‌های لازم و متناسب با برنامه‌ها، تخصیص بودجه صورت گیرد.

وی بر پیگیری تقویت نقش زنان در حوزه‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دستگاه‌های دولتی تاکید و اظهار امیدواری کرد تا پایان دولت دوازدهم آثار خوب این مصوبه برای گسترش فعالیت‌های مشارکتی زنان در دستگاه‌های اجرایی را داشته باشیم. این مسوول افزود: در موضوع زنان، ایجاب می‌کند نگاه از پایین به بالا باشد، و این امر نیازمند تعامل موثر با دستگاه‌های ذی‌ربط است.

مدیر کل برنامه‌ریزی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان این که تقویت ساختار حوزه زنان در دستگاه‌های اجرایی در نظام برنامه‌ریزی کشور توسط معاونت امور زنان ریاست جمهوری بنیان‌گذاری شده است، گفت: در این راستا در ماده ۱۰۱ قانون، پیش‌بینی تهیه و تدوین طرح بازآزمایی ساختار امور زنان در دستور کار قرار گرفته است. وی با اشاره به استفاده از ظرفیت پست‌های بلاتصدی دستگاه‌های دولتی افزود: به محض ابلاغ و اجرایی شدن آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰۱ قانون، مشاورین امور زنان دستگاه‌های دولتی می‌توانند بر مبنای این ماده قانونی، برخی ساختارهای حوزه زنان را در دستگاه‌های اجرایی پیگیری کنند.

موحدی یادآور شد: تقویت ساختار حوزه زنان برای نخستین بار در این ماده دیده شد و در گذشته در هیچ برنامه‌ای چنین ساختاری در نظر گرفته نشده بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت وزارت جهاد کشاورزی، تاریخ انتشار 18 دی 97، کد مطلب: -، www.maj.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین